Před třemi týdny se uskutečnila konference Nokia World, kde jste představili první dva telefony s Windows Phone 7. Jaký máte z akce pocit?
Nokia pochopila, že není finská firma, ale že je mezinárodní. Jasně jsme v Londýně řekli, že jsme neoddiskutovatelná jednička v oblasti mobilů, ale že jsme v poslední době hodně ztratili v oblasti smartphonů. První dva modely, které jsme ukázali, by nás měly vrátit zpátky do hry.
Nokia zároveň deklarovala, že nemá žádný plán B. To, co oznámili Stephen Elop (ředitel Nokie) se Stevem Ballmerem (ředitel Microsoftu) v únoru letošního roku, je to, na čem celá Nokia pracuje, a co chceme rychle uvést v život.
Novinkové telefony se již začaly prodávat, ale nikoli v USA nebo v Česku. Není to nevyužitá příležitost, když nestihnete předvánoční období?
Naše výrobní kapacity jsou omezené. Bylo by hezké, pokud bychom dokázali vyrobit desetkrát více telefonů, než jich vyrobíme, ale my toho víc nestihneme. V posledním čtvrtletí letošního roku se tedy nové modely objeví v šesti evropských zemích, u nás se prodej spustí v lednu 2012.
Nokia má v nabídce velké množství různých přístrojů. Nebylo by lepší, kdyby se soustředila pouze na některé z nich?
V portfoliu máme asi 50 modelů v průběhu roku. Upřímně prodáváme aktivně zhruba deset telefonů, které tvoří většinu prodejů. Problém je, že Nokia má tak velký celosvětový záběr, že to, co se prodává u nás, tak se neprodává někde jinde. Jsou trhy, které preferují telefony s qwerty klávesnicí (například Vietnam), zatímco v Česku o ně skoro není zájem.
V čem je tedy z pohledu výrobce mobilů typický český zákazník?
V Česku hodně funguje mobilní internet a mobilní aplikace. Když srovnám počet stažených aplikací na počet obyvatel, tak Češi jsou o řád výš ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy. Češi jsou velcí hračičkové.
Nokia si dlouhodobě zakládá na dobré navigaci v telefonech, nechystá se i do jiných segmentů, například tabletů?
V minulosti jsme udělali i navigace do aut, ale dnes v tom nevidíme budoucnost. Tablety a netbooky pořád zvažujeme, ale v tuto chvíli nemáme nic hotového, co bychom představili. To ale neznamená, že to neuděláme. Je to pořád otevřená věc.
Kde mají mobilní telefony v současnosti největší Achillovu patu?
Největší problém, jsou výdrže baterií. Zatímco výrobci mobilů se posunuli technologicky obrovsky dopředu, tak výrobci baterií se prakticky nepohnuli z místa. Především u smartphonů začíná být životnost baterie ze strany lidí neakceptovatelná.
Jeden směr vývoj říká, že se podaří vyrobit nové technologie baterií, které více vydrží. Druhý směr říká, že baterie toho zkrátka víc nevydrží, ale zrychlí se proces nabíjení, to znamená, že by se baterka nabila za pět minut. Člověk by přišel do baru, a než si vypije kafe, tak by měl mobil stoprocentně dobitý, a zas by mu vydržel celý den.