Do Česka se chystá sedm franšízových řetězců. Většina se jich zaměřuje na rychlé občerstvení. Svoji nabídku představí na akci Den amerického franšízingu – FrAMchise Day 2011, kde osloví zájemce o takzvanou master licenci pro celou zemi. Český partner by pak prodával licence na jednotlivé provozovny.
Jedná se přitom o jedny z prvních případů, kdy franšíza vstupuje na tuzemský trh přímo ze své mateřské země. Dosud totiž přicházely přes své zahraniční zastoupení, většinou polské. „Firmy zjišťují, že Česká republika je ideální testovací trh a berou ji jako bránu do Evropy," říká ředitel Českého institutu pro franchising Jaroslav Tamchyna.
Jedním ze subjektů, které mají zájem o vstup na tuzemský trh, je druhý největší americký řetězec prodávající kuřecí produkty Church’s Chicken (ve většině zemí světa figuruje pod značkou Texas Chicken). V Česku chce působit i síť mléčných barů Diary Queen, jež má více než šest tisíc restaurací ve 20 zemích po celém světě.
Zájem má také skupina Global Franchise Group, která nabízí hned tři koncepty – zmrzlinárnu Marble Slab Creamery, čerstvé preclíky Pretzelmaker a sušenky pod značkou Great American Cookies. „Marble Slab Creamery je celosvětově náš nejrychleji rostoucí řetězec, proto si myslíme, že bude zajímavý i u vás," říká ředitel mezinárodního rozvoje Global Franchise Group David L. Benton. Cena za hlavní licenci činí 200 tisíc dolarů. Podmínkou pro její udělení bude, aby provozovatel otevřel do 10 let minimálně 10 poboček.
Nejen fastfoody
Zájem o vstup do Česka však nemají pouze franšízy zaměřené na jídlo, ale například i síť autoopraven Precision Tune Auto Care, prodejny elektroniky RadioShack nebo inspekce nemovitostí A Buyer’s Choice home Inspection, která nabízí prověřování technického stavu domů a bytů. „Při diskusích se zástupci realitních kanceláří nám vychází, že v Česku právě tato služba chybí," říká Bill Redfern, šéf A Buyer’s Choice home Inspection. Značku zde nabídne za 300 tisíc dolarů.
Kromě amerických řetězců chce na český trh přijít také polský provozovatel samoobslužných automyček pod značkou Autovitamin. Ten však nenabízí hlavní licenci pro celou republiku, ale jen na jednotlivé provozovny. „Podle polského trhu je návratnost investice dva roky, zájemcům vybudujeme celou pobočku," říká Dorde Sredic z Autovitaminu.
V Česku na konci loňského roku podle údajů společnosti Profit system franchise service fungovalo 150 franšízových systémů, přičemž bezmála polovinu z nich tvoří projekty českých firem. „Dá se očekávat, že v nejbližších letech v České republice bude působit 200 franšíz," očekává Lenka Nováková, ředitelka portálu FranchisingINFO.cz.
Expanzi však chystají i franšízy, které jsou na českém trhu již zavedené. Příkladem je síť prodejen s ovocnými šťávami a zmrzlinou Fruitisimo, jež má v Česku 34 provozoven. „Plánujeme otevřít dalších 20 prodejen, z toho polovinu pomocí franšízingu," uvedl Jan Hummel ze společnosti Fruitisimo Group.
Nové pobočky plánuje i UniCredit Bank, která první franšízovou provozovnu v Česku otevřela loni na podzim a nyní touto formou provozuje 18 obchodních míst. „Do konce roku otevřeme dalších šest. Náš interní cíl je mít 60 až 65 obchodních míst na konci roku 2012," říká ředitel nízkonákladové distribuce banky Radim Štantejský.
Expandovat se chystají také sítě posiloven pro ženy FitCurves a Expresska nebo prodejce jízdních kol Merida, provozovatel prodejen Cyklo Point.
Pavel Kočička
150
Tolik franšíz nyní působí v České republice. Celkem 93 se věnuje službám, zbytek připadá na obchod.
Texaské kuře míří do Česka Americký řetězec Church’s Chicken má 1700 restaurací. Pro zahraniční expanzi zpravidla volí název Texas Chicken.