Poslanec Jan Smutný (TOP 09) chce přimět ministerstva dopravy a vnitra, aby zamezila provozování aut s dieselovými motory, z nichž si majitelé nechali vymontovat filtr pevných částic. Informuje o tom týdeník Ekonom.

Podle Smutného tato auta představují závažný ekologický problém, protože emitují velice malé saze, které snadno pronikají až do plicních sklípků, kde mohou způsobit zhoubné bujení. »Odhaduji, že naftových automobilů s vymontovanými filtry už tady jezdí několik desítek tisíc,« varuje Jan Smutný (TOP 09).

Poslanec původně chtěl iniciovat změnu zákonů, ale zjistil, že provoz takových aut odporuje už současným předpisům, což potvrzuje i ministerstvo dopravy. Podle policie je však nemožné odmontování filtru pevných částic odhalit pouhou vizuální kontrolou v rámci silniční kontroly, a ani stanice technické kontroly nemají dostatečně přesnou diagnostiku.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že v současné době změnu legislativy nepřipravuje, nebrání se však diskusi. Vzorem by mohla být úprava, která stíhá stáčení tachometrů.

Filtr je nákladný

Filtry pevných částic (DPF) se do automobilů montují od roku 2005. Několik let si zákazníci mohli vybrat, zda chtějí auto s filtrem či bez, od letošního roku jej mají všechny v Evropě prodávané automobily s dieselovým motorem.

Protože v Německu byla ekologičtější auta zvýhodněná, v nabídce dovážených ojetých vozidel činí podstatnou část ta s filtrem. Filtr však snižuje výkon a zvyšuje spotřebu, navíc se časem zanáší a auto pak musí do servisu, případně zůstane stát.

Životnost filtru činí obvykle 150 tisíc kilometrů, ale podstatně se zkracuje, pokud auto jezdí výhradně v městském provozu. To však mnozí zákazníci autobazarů nevědí. Odstranění filtru nabízejí neznačkové servisy za několik tisíc korun, zatímco nový stojí obvykle kolem 30 tisíc korun a u některých modelů je i podstatně dražší.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyjde ve čtvrtek 15. září.

Související