Kopřivnická Tatrovka se zapojila do bitvy o jeden z největších armádních kontraktů na světě. S  americkým výrobcem Navistar postavila společné nákladní vozidlo s názvem ATX, s nímž letos vstoupila do tendru o dodávku 1500 vozů pro kanadskou armádu.

»Celková hodnota kontraktu dosahuje 1,22 miliardy amerických dolarů (zhruba 20 miliard korun),« napsala týdeníku Ekonom mluvčí kanadského ministerstva obrany Lindsay Hughes.

Tatrovka pro nové vozidlo dodává svůj unikátní podvozek a kabinu, zbytek vyrábí Navistar. Pokud by vozidlo v Kanadě uspělo, kopřivnické automobilce, které ještě předloni hrozil kolaps, by to zajistilo minimálně stamilionové příjmy.

»Zatímco v prvních letech by hlavním přínosem pro Tatru byla vlastní výroba vozidel, později by šlo o zejména o dodávky náhradních dílů a poskytování servisu,« říká Duncan Sellers, ředitel zastoupení Tatry v USA.

Společnost Navistar, která jen v USA kontroluje čtvrtinu trhu s těžkými nákladními automobily, již několik vojenských kontraktů v Kanadě získala. Šance, že se i Tatrovka bude díky němu podílet na modernizaci kanadské armády, se tedy mohou zdát velké. 

Silní protivníci

Jenomže ve skutečnosti bude cesta k vítězství pro americko-české duo hodně obtížná – podle informací, které týdeníku Ekonom poslalo kanadské ministerstvo obrany, totiž do dvacetimiliardového tendru vstoupilo i dalších pět velkých hráčů.

Prvním z nich je největší výrobce zbraní na světě, britsko-americká společnost BAE Systems, která už dříve kanadské armádě prodala například desítky svých obrněných vozidel.

Dále se přihlásili Němci – společnosti Daimler a Rheinmetall. »Němečtí výrobci rozhodně patří k favoritům, už jenom kvůli dlouhodobým vazbám Kanady na německý zbrojní průmysl. Jejich vojáci třeba využívají německé tanky Leopard, které jsou vybaveny zbraněmi od Rheinmettalu,« přibližuje Jiří Komínek, dopisovatel britského odborného časopisu Jane´s Defence Weekly.

Kromě nich se o ještě své nákladní vozidla přihlásil také americký výrobce Oshkosh a francouzská automobilka Renault.

O zakázce se začne rozhodovat v nejbližších týdnech. »Ještě v průběhu léta budou zájemci vyzvání k podání svých nabídek. Vítěze předpokládáme definitivně vyhlásit začátkem roku 2013,« upřesnila mluvčí kanadského ministerstva Lindsay Hughes.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vychází ve čtvrtek 25. srpna. Celý článek si můžete přečíst také pod odkazem níže:

Související