Hella Mohelnice

- Skupina firem, která vyrábí a vyvíjí automobilová světla.
- Celkem má asi 1610 stálých zaměstnanců a 250 dočasných.
- Loňské tržby za prodej světel činily 4,5 miliardy korun, letos budou asi pět miliard.
- Hella působí v Mohelnici od roku 1992.
- Německý koncern Hella zaměstnává na celém světě asi 24 tisíc lidí.

Dodavatelé světlometů pro Škodu
Superb Hella
Octavia Hella
Octavia Tour Visteon-Autopal
Yeti Automotive Lighting
Roomster Hella
Fabia Hella

16 milionů
předních světlometů se ročně vyrábí v ČR.

Na počátku devadesátých let se Škoda bála svěřit vývoj světel pro chystaný model Felicia svému dosavadnímu dodavateli. Vlastníkem novojičínského Autopalu se totiž zrovna stal Ford a v Mladé Boleslavi nechtěli, aby se konkurence dozvěděla, jak budou světla vypadat.

Zakázku tak nakonec získala německá Hella a roce 1992 díky ní otevřela svoji továrnu v Mohelnici.

Dnes už tam má pět výrobních hal a v příštím roce by se měla začít stavět šestá.

Předtím ovšem firma dokončí jinou významnou investici - letos spustí dvě nové automatické linky na lakování reflektorů, které ve světlometech slouží k odrazu světla.

»Stará linka není plně automatizovaná a v současné době nestačí ani kapacitně,« konstatuje generální ředitel Marek Ryšavý.

Nyní její roční produkce činí 3,6 milionu reflektorů. Nové linky ale dohromady zvládnou pět milionů.

Zvýšení kapacity je nutné proto, že firmě přibývají zakázky. Právě nyní například nabíhá první projekt pro automobilku BMW, její novou »jedničkovou« řadu.

Z Mohelnice jsou i světla pro minivozy značek VW, Škoda a Seat, které se letos začínají montovat v Bratislavě.

Návrat ztracených světel

Příští rok v únoru začnou mohelničtí vyrábět přední světlomety pro nový model Audi A3, což pro ně bude vůbec první zakázka na hlavní světlomet od této automobilky.

Největším zákazníkem je dnes Škoda Auto, následovaná Volkswagenem. Z Mohelnice jsou například i světla pro vůz VW Polo vyráběný nejen v Evropě, ale také v Jihoafrické republice.

Významné jsou dodávky automobilkám Jaguar, Land Rover a Ford. Kromě hlavních světlometů se zde vyrábějí také mlhovky, denní světla a blinkry.

V předchozím obchodním roce, který skončil v květnu, vyrobili v Mohelnici 4,5 milionu hlavních světel. Pro ten letošní firma předpokládá, že jich bude pět milionů.

Do roka se do Mohelnice vrátí i výroba zadních světel, která zde skončila zhruba před deseti lety. Koncern Hella se totiž kdysi rozhodl, že každý z jeho závodů bude dělat buď jen přední, nebo naopak jen zadní světla.

Poslední zadní skupinovou svítilnu tak v Mohelnici vyrobili pro model Škoda Felicia, respektive odvozenou variantu Pick-up.

Staré rozhodnutí však už neplatí a v příštím roce začnou v Mohelnici vyrábět zadní světla pro nový model Seat Cordoba. O několik měsíců později k tomu přibude příbuzný typ značky Škoda, tedy třetí generace octavií.

Čtyři kohouti

Podle Antonína Šípka, ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je Česko ve výrobě a vývoji automobilových světel evropskou velmocí. Výhodou byla dlouhá sklářská a elektrotechnická tradice.

Ostatně světlomet z Nového Jičína vyvinutý v 80. letech pro automobil Lada Samara sice možná nebyl podle poslední módy, ale v dobových testech užitných vlastností předčil konkurenci.

Úspěch novojičínského Autopalu a mohelnické Helly přilákal do Česka další firmy. Dnes zde působí čtyři velcí výrobci automobilových světel: Hella, Visteon-Autopal, jihlavský Automotive Lighting a společnost Koito Žatec.

V České republice se celkem ročně vyrobí asi 16 milionů hlavních světlometů. Roční produkce vozidel u nás činí přibližně milion aut, takže zhruba dva miliony předních světel se teoreticky mohou uplatnit v tuzemsku a dalších 14 milionů musí jít za zákazníky do ciziny.

Těžko by se proto v Evropě hledala významná automobilka, která nevyužívá světelnou techniku z České republiky.

Nejen montovna

Důležité ovšem je, že zdaleka nejde jen o samotnou výrobu, ale také o vývoj.

V Mohelnici působí pod společným vedením tři firmy. Vedle výrobní společnosti Hella Autotechnik Nova s 1150 zaměstnanci je to Hella Corporate Center Central & Eastern Europe, jež má 180 lidí a zajišťuje správní služby pro všechny sesterské společnosti v regionu - od informačních technologií přes personalistiku až po nákup.

A pak je to původní společnost Hella Autotechnik, která se dnes zabývá pouze vývojem světel a vývojem a výrobou montážních linek. Ta má 280 lidí.

»Vyvíjíme i pro Jihoafrickou republiku a Mexiko,« upozorňuje Ryšavý.

Světla zkonstruovaná v Mohelnici má rovněž například Lada Granta, poslední model společnosti AvtoVaz.

»V Rusku spolupracujeme s místním výrobcem Avtosvet, kterému dodáváme klíčové prvky a on z nich na našich zařízeních a podle našich výkresů montuje světla pro automobilky AvtoVAZ a GAZ,« říká Marek Ryšavý. Oproti tomu škodovky montované v ruském závodě Kaluga mají světla přímo z České republiky.

Vývoj v Mohelnici využívá také sesterský závod Hella Slovakia Front Lighting v Novém Městě nad Váhom, který vyrábí světla zejména pro vozy značek Mercedes, Hyundai, Kia a Peugeot.

Aby česká Hella uspokojila poptávku po vývoji, ročně nabírá asi čtyřicet nových techniků. Firma v srpnu dokonce otevře novou pobočku ve vědecko-technologickém parku Ostrava-Pustkovec. Tam využije dlouholetou spolupráci s Technickou univerzitou - Vysokou školou báňskou.

Petr Korbel


Mohelnická Hella dodá světla pro minivozy značek VW, Škoda a Seat, které se letos začínají montovat v Bratislavě.

Prakticky každá významná automobilka v Evropě odebírá světla z České republiky. Foto: iStock

Související