Dozvíte se, co rozumět pod pojmem koučování, proč vlastně koučovat a jaké přínosy lze tím dosáhnout, seznámíte se se základními přístupy koučování, s postoji a nástroji, poznáte průběh procesu koučování a v neposlední řadě zjistíte, jak to funguje v praxi. Kniha je nabitá obrázky a názornými příklady. Pro bližší představu o obsahu knihy uveďme zkrácený výběr několika citací z úvodu o podstatě koučování:

Koučování předpokládá neustálou sebereflexi vedoucího týkající se jeho vlastní role, jeho osobního postoje k spolupracovníkům a k sobě samému, i sebereflexi vlastních sociálních a komunikačních kompetencí. Pokud zastáváte názor, že potřebujete rozsáhlé psychologické či snad dokonce terapeutické znalosti, abyste mohli fungovat jako kouč svých spolupracovníků, můžeme vás uklidnit. Ke koučování námi popisovaným způsobem se v žádném případě nemusíte stát "psychologickým guru". Mnohem důležitější je, abyste se více dozvěděli sami o sobě. Zabývat se sám sebou neznamená se neustále analyzovat. Důležitější je naslouchat si, uvědomovat si svoje vlastní reakce a reflektovat, z jakých vnitřních přesvědčení tyto reakce plynou. Každý druh sebereflexe představuje velký osobní přínos na cestě vlastního rozvoje. Připomeňme si tuto myšlenku Warrena Bennise: "Jen ten, kdo řídí sám sebe, může vést ostatní."

DŮLEŽITÁ JE ATMOSFÉRA DŮVĚRY


Koučování v našem pojetí znamená rozvíjení potenciálu všech spolupracovníků podle jejich aktuální úrovně rozvoje, aby mohli optimalizovat své výkony. Koučování aktivuje schopnost člověka, aby zvyšoval svůj výkon sám od sebe. Pomáhá mu učit se sám, místo aby jej učil někdo jiný. Koučování znamená, že vedoucí vnímá své úkoly a jedná se spolupracovníky tak, aby dokázali poznat a rozšiřovat své možnosti a mohli tak zvyšovat svou výkonnost a motivaci.

Podle stávajících modelů vedení má vedoucí své pracovníky motivovat. My se na to díváme jinak. V našem pojetí je vedoucí určen k tomu, aby vytvářel atmosféru důvěry a co nejlepší podmínky k tomu, aby spolupracovníci mohli sami nalézt, aktivovat a zvyšovat svou motivaci.

Jako nadřízený cíleně podporujete spolupracovníky v tom, aby mohli lépe plnit své úkoly a lépe dosahovat stanovených cílů, aby mohli pracovat co nejsamostatněji a paletu úkolů si postupně rozšiřovali. Automaticky to vede k prožívání pocitu úspěchu a k tomu, že práce baví jak vás, tak spolupracovníky.

ČAS PŘEJÍT OD SLOV K ČINŮM


V koučování se jedná o odhadnutí potenciálu spolupracovníků, společné vypracování a formulování cílů a úkolů, společnou definici odpovědnosti, metod a kontrolních bodů, o pravidelnou výměnu vzájemných očekávání a reciproční poskytování zpětné vazby.

Každý člověk má elementární potřebu rozvíjet se, přičemž individuální výchozí bod může být velmi rozdílný. V závislosti na příslušném stupni rozvoje vyžaduje potřeba rozvíjet se jinou formu uspokojení. V kontinuální diskusi vedoucí a spolupracovníci specifikují, co je konkrétně třeba.

Je to proces, při kterém vedoucí pomáhá spolupracovníkovi naučit se, jak může úkoly a problémy řešit sám, jak se může ve své práci zlepšovat a najít v ní radost a uspokojení.

O koučování se hodně mluví a píše. Je na čase přejít od slov k činům. Kniha dává každému vedoucímu možnost vybavit se praktickými poznatky a dovednostmi a začít koučování praktikovat.

Související