Stravenky se v České republice staly synonymem neúspěšného boje s daňovými výjimkami a ukázaly, jak složité je jakoukoli z nich odstranit z daňového systému.

V případě stravenek se jedná o dnes nejrozšířenější nástroj pro motivaci zaměstnanců. Navíc má významný vliv i na hospodářský růst v odvětví restauračního stravování, případně maloobchodu.

Boj o stravenky by proto mohl významně zkomplikovat prosazení nového zákona o daních z příjmů. Ten si kromě celkového zjednodušení daňového systému klade za cíl větší přehlednost a srozumitelnost, a to právě díky rušení celé řady výjimek.

V paměti zůstává prosinec 2008. Tehdy odbory vyhlásily stávku jako nátlakovou akci proti záměru vlády Mirka Topolánka nahradit daňové zvýhodnění stravenek a režijních jízdenek zaměstnanců takzvaným zaměstnaneckým výdajovým paušálem na stravování, cestování a ošacení.

Jednou z klíčových rolí státu je určit, co je veřejný zájem, a zajistit jeho financování.

A to buď přímou dotační politikou z veřejných rozpočtů, anebo prostřednictvím zvýhodnění v daňovém systému. To se děje právě v případě stravenek. Součástí každoroční diskuse o rozpočtu by měla být i informace o nákladech na daňové výjimky.

Jak nakrmit zaměstnance

Mělo by se diskutovat o tom, zda naplňují zamýšlený účel podpory, zda vyžadují korekci, zda jsou důvody pro jejich zachování, či mohou být zrušeny, protože splnily svůj účel.

Cílem zákona o daních z příjmů je vybrat daň a stanovit rovné podmínky pro všechny poplatníky.

Zavádění jakéhokoli typu výjimek není cílem, ale nástrojem pro prosazení jiné odvětvové politiky prostřednictvím daňového zákona.

Pokud chceme i nadále motivovat zaměstnance, aby se stravovali v restauracích, a daňoví poplatníci na to přispívali, přiznejme, že cílem této daňové politiky je trvalá veřejná podpora restauračních služeb a také zaměstnanců, kteří stravenky dostávají.

Nicméně stravovat se musejí i ti zaměstnanci, kteří stravenky nedostávají.

Peníze, nebo papírky?

Jak tedy dosáhnout toho, aby se vlk (zaměstnanec) nasytil a koza (stravenka) zůstala celá (nezatížená daní a pojistným)?

Řešením, které by nevyvolalo stávkou pohotovost, by mohlo být ponechání současného zvýhodnění stravenek.

Těm, kteří stravenky ani stravování od zaměstnavatele nedostávají, by se snížil jejich vyměřovací základ pro daň a pojistné o zaměstnanecký výdajový paušál na stravování. Například ve výši tisíc korun měsíčně.

Je možné, že postupně by si zaměstnanci vybírali právě tuto možnost daňového zvýhodnění bez negativního dopadu na hospody a restaurace či zdraví zaměstnance.

Stejná logika by se pak dala uplatnit i u jiných poukázek, či benefitů. V daních by přece nemělo záležet na formě, ale obsahu a také na rovném zacházení.

(Viz též analýzy & trendy)

Peter Chrenko
partner v oddělení Daňových a právních služeb společnosti PwC ČR a bývalý náměstek ministra financí

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-49515550-danove-zvyhodneni-stravenek-byt-ci-nebyt