Často slýcháme stesky na nepřiměřenou administrativní zátěž podnikatelů i firem. Většinou jsou zmiňovány nepřehledné daňové formuláře. Naproti tomu o problémech dovozců a vývozců, kteří musejí v rámci celního řízením nejen vyplňovat spoustu formulářů, ale také předkládat množství dokladů, se tak často nemluví.

Znatelnou úlevu všem vyplňovatelům formulářů postupně přináší internet. Možnost vyplnit a podat daňové přiznání jeho prostřednictvím využívá rok od roku více firem.

I Generální ředitelství cel se už před několika lety vydalo e-směrem.

První vlaštovkou byl tranzitní systém, který umožnil kontrolu zboží projíždějícího napříč Evropou. Před třemi lety se s elektronickými celními prohlášeními poprvé setkali vývozci zboží.

Nyní Generální ředitelství cel rozjíždí další etapu elektronizace celního řízení. Díky e-Dovozu se hromady papírových formulářů a dokladů promění v elektronické zprávy a otisky, dokonce i platební výměry předepisující úhradu cla a daňové doklady budou mít podobu elektronických zpráv. »Bez papírů« proběhne i dovozní celní řízení, včetně vyměření cla, daní a dalších poplatků. Právě tato okolnost, tedy přímá souvislost dovozu s výběrem cla a daní, odsunula zavedení e-Dovozu až na třetí místo, neboť činí tento systém podstatně komplikovanějším než jeho předchůdce - elektronický tranzit a vývoz.

Ačkoli komfort e-komunikace s celními úřady poskytuje dnes většina zemí Evropské unie, srovnatelně komplexním systémem e-Dovozu se zatím může pochlubit pouze Španělsko a Estonsko.

Systém e-Dovoz bude na celních úřadech nasazován postupně, počínaje 1. listopadem 2010. Přesný harmonogram zveřejní celní správa na svých webových stránkách www.celnisprava.cz během září spolu s řadou dalších praktických informací o e-Dovozu.

Chcete-li začít podávat elektronické celní prohlášení, musíte nejprve od celního úřadu získat potřebná povolení a opatřit si software.

Změna komunikace i technologie

Je třeba zdůraznit, že v porovnání se zeměmi střední a východní Evropy jsou naše celní úřady poměrně vstřícné ke zjednodušeným postupům, které elektronizaci celního řízení podmiňují. Umožňují, aby bylo zboží propuštěno bez předložení celnímu úřadu. Pokud se ke zjednodušeným postupům přidá elektronická komunikace, mohou obchodníci vyřídit veškeré formality spojené s dovozem či vývozem zboží, aniž by se zvedli od svého počítače. Až dosud byla tato varianta možná jen při vývozu a tranzitu zboží, od letošního podzimu bude tímto způsobem možno zajistit i dovozní celní řízení.

Zavedení e-Dovozu samozřejmě znamená změnu technologie práce pro firmy i pro celníky. Prostřednictvím e-Dovozu bude možné propustit zboží do všech dovozních celních režimů, tedy nejen do volného oběhu, ale také do celního skladu, dočasného použití, aktivního zušlechtění, přepracování pod celním dohledem apod.

V počáteční fázi e-Dovozu nebude jeho využití povinné pro všechny dovozce. Přesněji řečeno nebude povinné pro ty dovozce, kteří nevyužívají zjednodušených postupů.

Naopak pro uživatele zjednodušených postupů se elektronická komunikace s celním úřadem stane nutností. V této souvislosti je třeba poznamenat, že stávající povolení zjednodušených postupů a celních režimů budou v nejbližší době nahrazena novými povoleními, která již budou odpovídat technologii e-Dovozu.

Nebojte se povinností navíc. Celní úřady budou tuto revizi provádět z vlastní iniciativy. Pokud jste držitelé povolení zjednodušených postupů a dovozních celních režimů, nemusíte o nová povolení žádat.

Z technického hlediska e-Dovoz neznamená podání celního prohlášení prostřednictvím e-mailu nebo datové schránky. K tomuto účelu budou dovozci potřebovat software schopný zpracovat standardní datové zprávy, případně mohou využít aplikace WebKlient.

Datové schránky se budou používat pouze pro úkony jdoucí nad rámec dovozního celního řízení, například pro vydání povolení, zaslání výzvy k doplnění podání apod.

Co vlastně e-Dovoz umožní a jak bude probíhat dovozní celní řízení? V odpovědi na tuto otázku je třeba rozlišit možnosti dovozců postupujících běžným způsobem od uživatelů zjednodušeného postupu.

Při běžném postupu bude nadále o jednotlivých úkonech rozhodovat celník, takže dovoz zboží bude možno projednat jen v provozní době celního úřadu.

Při zjednodušeném postupu bude zboží propuštěno systémem e-Dovoz, a může proto probíhat 24 hodin denně, 365 dní v roce.

Běžný postup

Záleží jen na dovozci, zda setrvá ve vyjetých kolejích, vyplní formulář JSD (jednotný správní doklad), přiloží potřebné doklady a se složkou papírů v podpaždí odkráčí na celní úřad. Papírová celní prohlášení budou přijímána všemi celními úřady bez omezení, a občasní dovozci tak nebudou nuceni měnit své návyky. Pokrokoví dovozci však budou mít alternativní možnost podat celní prohlášení elektronicky. K tomu budou potřebovat od celního úřadu povolení, které stanoví parametry elektronické komunikace.

Důležitou součástí každého celního prohlášení jsou však i průvodní doklady (například faktury či osvědčení).

V první fázi e-Dovozu nebude bohužel možné podávat tyto doklady elektronicky, což do značné míry omezí výhody elektronické komunikace při běžném dovozu. Dovozce sice odešle celní prohlášení ze svého počítače, ale pak bude muset doručit na celní úřad potřebné doklady. Tento handicap nicméně odstraní druhá fáze e-Dovozu, jejíž zavedení je limitováno »pouze« nedostatkem prostředků ve státní kase.

Zjednodušený postup

Dovozce, který si předem opatří povolení zjednodušeného postupu a elektronické komunikace v e-Dovozu, podá prostřednictvím tohoto systému elektronické celní prohlášení.

Systém provede jeho kontrolu a odpoví, zda zboží může být propuštěno, či nikoli. Ve většině případů dostane dovozce »zelenou« a bude moci ihned nakládat s dovezeným zbožím podle potřeb.

Pouze pokud e-Dovoz vyhodnotí, že dovezené zboží nelze propustit zjednodušeným postupem, například proto, že se na něj vztahují mimořádná obchodně-politická opatření, obdrží dovozce »červenou« a dovozní operaci bude moci dokončit až za přítomnosti celníka.

A jak to bude s průvodními doklady? Vzhledem k tomu, že zpracování celních prohlášení bude řízeno systémem e-Dovoz bez přímého zásahu celníka, nebudou průvodní doklady vyžadovány k předložení.

Dovozce ale stále bude mít povinnost je uchovávat a předložit ke kontrole, pokud k tomu bude celním úřadem vyzván. Na důkaz toho, že dovozce má potřebné dokumenty k dispozici, bude využíván mechanismus otisku dokumentu. Laicky řečeno se z papírového dokumentu vyrobí sken, z něhož se vypočte určitý kód. Tento kód (otisk) se vloží do elektronického celního prohlášení, a stane se tak jeho nedílnou součástí. Zpracování otisku bude jednou z funkcí softwaru, kterou budou dovozci využívat v rámci e-Dovozu.

Rychlá bezdokladová komunikace předcházející propuštění zboží do dovozního režimu nebude však posledním slovem ze strany celních orgánů. Ty budou nadále využívat institut následné kontroly celních prohlášení. Elektronizace dovozu tedy neznamená ztrátu kontroly, ale spíše přesun těžiště kontrol do období tří let následujících po dovozu. Během této doby mohou celní orgány nejen ověřovat správnost předložených informací o dováženém zboží, ale také doměřovat či vracet clo.

Ivona Klabouchová
Deloitte

e-Dovoz
- Bude na celních úřadech nasazován postupně od 1. listopadu 2010.
- Praktické informace zveřejní celní správa na svých webových stránkách www.celnisprava.cz během září.
- Dovozci předem musejí od celního úřadu získat potřebná povolení a opatřit si software.

V počáteční fázi nebude e-Dovoz povinný pro ty dovozce, kteří nevyužívají zjednodušené celní postupy.

Související