Povolená kravata, košile rozepnutá u krku, sako ledabyle přehozené přes židli a ve tváři zoufalý výraz štvance vystřídaly vymydlený prototyp šéfa bez problémů. Nejen čeští manažeři po hojných letech, kdy "jejich" firma spolu s ekonomikou rostla, zažívají horší časy. Už "to nejde samo" a peníze nemohou téct z firmy všemi směry.
Čas na změnu dozrál. Týdeník Ekonom vybral desítku nových návyků, se kterými se manažeři učí žít.
I. NIŽŠÍ ZÁKLADNÍ PLAT
Šéfové firem se musejí ve srovnání s minulým rokem smířit s nižším platem, a to i v případě, že hledají novou práci. Nabídka fixního základního platu je nyní ve většině případů nižší o pětadvacet procent.
Někteří manažeři přistoupili ke snížení základního platu dobrovolně, například šéf softwarové společnosti Oracle Larry Ellison bude v novém fiskálním roce pobírat ročně jeden dolar, stejně postupovali i šéf Applu Steve Jobs a zakladatelé Googlu Larry Page a Sergej Brin.
II. ZMRAŽENÉ FINANČNÍ BONUSY
Ze zkušeností headhunterů vyplývá, že většina manažerů přistoupila dobrovolně také na omezení bonusů, tedy dalšího příjmu k platu závislém na hospodářských výsledcích firmy.
Poradenská agentura Anderson Willinger odhaduje, že ve střední a východní Evropě více než třetina firem mění či ruší systém bonusů.
III. OMEZENÉ BENEFITY
Zatímco před rokem neměla žádný benefit zhruba čtvrtina zaměstnanců, nyní je to více než třetina. To, že byli manažeři dlouho výjimkou, už neplatí. Pro firmu je jednodušší omezit benefity (příspěvek na životní pojištění, studium MBA atd.), než snížit mzdy.
IV. LEVNĚJŠÍ SLUŽEBNÍ CESTY
Cestování za obchodem nebo na jednání se v současné době výrazně utlumilo. Služební cesty se ruší, když už je cesta nezbytná, létá se turistickou třídou namísto business class.
"V rámci úspor jsme omezili výdaje na některá interní setkání. Místo cestování také více využíváme virtuálních interaktivních technologií," potvrdil například Aleš Peč, personální ředitel pro region střední a východní Evropy společnosti SAP.
V. SÁZKA NA SKYPE A VIDEOKONFERENCE
Tento nový "návyk" souvisí se snižováním počtu služebních cest. "Osobní setkání se nahrazují třeba videokonferencemi, je využíván Skype," potvrzuje trend Jaroslav Macnar z Monster.cz.
Například jeden z manažerů americké společnosti pracoval z Prahy na projektech veletrhů v Rusku, Indii a Itálii. Výsledek své práce ale nikdy neviděl. Dozvěděl se o něm pouze z telefonátu či e-mailu zaměstnance tamní pobočky.
VI. VĚTŠÍ OCHOTA STĚHOVAT SE / CESTOVAT ZA PRACÍ
Flexibilita zaměstnanců i manažerů se zvýšila. Jedním z příkladů může být ostravská pobočka jedné z velkých tuzemských firem, kam se ochotně hlásí tři pražští manažeři, kteří rádi půjdou pracovat i za nižší plat. "Manažeři jsou ochotnější cestovat či dlouhodobě pracovat daleko od domova, a to i v nepříliš atraktivních lokalitách," potvrzuje Ján Hurtík z Thimon Andros Consulting.
VII. PŘIJETÍ KRÁTKODOBÝCH PROJEKTŮ
Manažeři, kteří jsou bez práce, jsou nyní mnohem přístupnější i krátkodobým projektům a zaměstnání na dobu určitou na takzvané ad hoc úkoly. Nejčastěji se jedná o poradenství a konzultantskou činnost například při fúzích.
VIII. CHUDŠÍ "REPREZENTACE"
Menší návštěvnost hlásí "vyhlášené manažerské restaurace". Méně se chodí na pracovní obědy či večer na drinky nebo na jednání při golfovém zápase.
"To se týká těch, kteří jsou v pozicích, kdy neodpovídají za přímý prodej nebo styk se zákazníky. Tam, kde není potřeba kontakt se zákazníky, se krátí rozpočty, na obědy a drinky se nechodí, protože se nemusí, a firmě to nepřinese žádný užitek," popisuje headhunter Jan Bubeník.
IX. KOMUNIKACE S PODŘÍZENÝMI
Manažeři si uvědomují, že nejsou výjimkou, které se problémy firmy netýkají. Více komunikují i s řadovými zaměstnanci, zajímají je jejich vize a nápady.
"Kladou větší důraz na komunikativní schopnosti naslouchání, empatie, pozitivního naladění a dodávání sebedůvěry druhým," říká Ján Hurtík z Thimon Andros Consulting.
X. ZMĚNA ŽIVOTNÍHO STYLU
Každá krize nabourá stereotypy. "Manažeři často mění svůj životní styl - jídlo, odpočinek, sportovní aktivity -, aby získali větší fyzickou a psychickou odolnost," myslí si Hurtík.
Více energie vkládají do udržení kontaktu s partnery nebo do nalezení partnerů nových, ať už životních či pracovních, kteří je podporují a zajišťují jim zázemí.
Hana Filipová
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Hana Filipová



