Propříště by už ani v Česku neměly být manažerské platy tabuizovaným tématem. Celé vedení Českých drah (ČD) se rozhodlo vsadit na transparentnost a své příjmy, o nichž se předtím spekulovalo v některých bulvárních médiích, zveřejnilo v rozhovoru pro týdeník Ekonom.
"Můj měsíční plat je ve výši 500 tisíc korun, u náměstků se to pohybuje do 400 tisíc," reagoval na otázky generální ředitel ČD Petr Žaluda, a nepřímo tak potvrdil čísla, která už o týden dříve získal týdeník Ekonom z neoficiálních zdrojů blízkých ministerstvu dopravy.
Bez bonusů
Jak Žaluda zdůraznil, shodné manažerské platy byly v ČD již v minulém období, kdy dráhy řídil Josef Bazala, nyní generální ředitel dceřiné firmy ČD Cargo. Žaluda a jeho kolegové by dle svých manažerských smluv teoreticky mohli ještě pobírat bonusy až do výše sta procent platu, ale ty nejsou vypláceny, protože se v loňském roce nepodařilo dosáhnout plánovaných hospodářských výsledků. Plán počítal se ziskem 40 milionů korun, ve skutečnosti podnik končí ztrátou 4,1 miliardy.
Manažeři označují původní cíle za naprosto nereálné, vůbec prý nereflektují skutečný stav podniku. V souvislosti s dřívějším firemním účetnictvím dokonce používají výraz "enronizace".
Jsme na polovině
"Samozřejmě bychom byli schopni loňská čísla uměle vylepšit, nevykazovat ztrátu, a tím si i pomoci k milionovým bonusům, ale odmítáme jít cestou zkreslování hospodářských výsledků," prohlašuje Žaluda, který ve funkci působí od loňského února. Šéf firmy tvrdí, že v konečném výsledku on i další noví manažeři pobírají podstatně méně, než na co byli zvyklí v minulých letech a než jim bylo zástupci státu předběžně přislíbeno. "Mám dnes poloviční příjem, než jsem měl u bývalého zaměstnavatele," tvrdí Žaluda, který do ČD přišel z pozice šéfa pojišťovny a penzijního fondu AXA. Podobně hovoří i jeho nejbližší kolegové, kteří přišli z jiných renomovaných soukromých firem.
"Máme k dispozici analýzu, z níž jednoznačně vyplývá, že naše platy by i po započtení nevyplácených bonusů byly plně srovnatelné s platy manažerů v jiných českých firmách, které jsou svou velikostí a významem srovnatelné s Českými drahami," doplňuje náměstek generálního ředitele ČD pro personální záležitosti Milan Joseph Ruttner, který dříve působil v pozici personálního ředitele v české pobočce Citibank.
Srovnávací analýza
Ruttner se odvolává na analýzu vypracovanou dle metodiky firmy Hay Group, v Česku údajně nejpoužívanější. Tato analytická hodnotící metoda sleduje několik kritérií: odborné know-how, řešení problémů, odpovědnost a důsledky plynoucí z rozhodnutí, velikost firmy (podle obratu), komplexnost řízení společnosti a rizika spojená s výkonem funkce.
Z tohoto měření mělo vyplynout, že na českém trhu se dnes co do velikosti a komplexnosti řízení těžko hledá firma srovnatelná s Českými drahami.
Při porovnání příjmů manažerů byly použity dva nezávislé zdroje - mzdové průzkumy Mercer Total Remuneration Survey a dále Hay Group Topex.
Průzkum Merceru přitom obsahuje údaje asi 120 firem v České republice, Topexu data o platech managementu 35 největších renomovaných firem ČR, jako jsou ČEZ, Unipetrol, České aerolinie, Škoda Auto nebo Česká spořitelna.
Šest místo patnácti
Z analýzy podle personálního ředitele Ruttnera vyšlo, že generální ředitel ČD - aby jeho ohodnocení odpovídalo platům šéfů jiných velkých českých firem - by měl ročně pobírat zhruba kolem deseti milionů korun plus další bonusy a benefity (roční bonus, akcie, kapitálové životní pojištění, úrazové pojištění). Dohromady by tak mělo jít o patnáct až 20 milionů korun. Petr Žaluda za rok vydělá "jen" šest milionů korun.
Co se týče náměstků ve srovnatelných firmách, tam dle zmíněné analýzy činí základní roční plat pět až šest milionů korun. Spolu s benefity a bonusy to dohromady dělá devět až jedenáct milionů korun.
Náměstci na Českých drahách nyní vykazují roční příjem mezi 4,2 až 4,6 milionu korun. Bonusy, jak už bylo uvedeno, nejsou vypláceny.
Prozradila to i pošta
Objektivní obrázek by bylo možné si udělat teprve tehdy, kdyby své platy zveřejnili i šéfové jiných státem vlastněných podniků. Týdeník Ekonom proto položil stejné otázky i vedení České pošty, Letiště Praha, Českých aerolinií a Lesů České republiky.
Management Letiště na ně do uzávěrky nereagoval, vedení ČSA odmítlo údaje poskytnout. Neoficiální zdroje přitom hovoří o tom, že platy v těchto dvou podnicích jsou vyšší než v Českých drahách.
Manažeři státního podniku Česká pošta se rozhodli k celé věci přistoupit stejně transparentně jako České dráhy.
"Generální ředitel svým platem nepřesáhne 250 tisíc. Platy náměstků se pohybují v rozmezí 150 až 200 tisíc korun měsíčně," uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
Co se týče platových bonusů, vázaných především na splnění hospodářského plánu pro rok 2009, není prý vůbec jisté, že je pošta vyplatí.
"Obecně lze říci, že se bonusy vyplácejí jednou ročně, po splnění stanovených hospodářských ukazatelů a individuálních úkolů, a jejich výše přepočtena na jeden měsíc nepřesahuje výši měsíčního platu," dodává Mravinac.
Mluvčí Lesů ČR Eva Kijonková odmítla data poskytnout s tím, že zákon jim takovou povinnost neukládá.
Nicméně předcházející ředitel Lesů ČR Jiří Novák loni v rozhovoru pro Ekonom svůj plat zveřejnil. Uvedl tehdy, že tarifní část jeho platu představuje 150 tisíc hrubého. Když se mu podaří naplnit plánované ukazatele, tak pobírá dalších až 135 tisíc korun (celkem tedy 285 tisíc).
Dcera převyšuje matku
Když se hovoří o platech manažerů ve skupině České dráhy, největší patrně nemá Žaludovo vedení mateřské firmy, ale překvapivě lidé z ředitelství dceřiné společnosti ČD Cargo.
Základní plat generálního ředitele ČD Carga Josefa Bazaly je podle neoficiálních zdrojů blízkých ministerstvu dopravy 525 tisíc korun (o 25 tisíc více než Žaluda), platy jeho náměstků převyšují 400 tisíc korun.
I manažeři ČD Carga by mohli pobírat bonusy až do výše sta procent, ale ty letos stejně jako v ČD nejsou vypláceny.
Týdeník Ekonom se už 10. dubna snažil získat z ČD Carga oficiální čísla, ale firma žádosti nevyhověla.
K výši platů v Českých drahách se vyjádřil i náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák, předseda dozorčí rady ČD.
"Ve stávající situaci a při respektování faktu, že jde o firmu z velké části fungující z veřejných zdrojů, se současnou výší platů nesouhlasím," uvedl náměstek pro týdeník Ekonom ještě předtím, než ředitel Žaluda svůj plat zveřejnil.
Zároveň zopakoval, že se chce zasadit o nápravu současného "absurdního stavu", kdy manažeři, kteří jsou zároveň členy představenstva, určují své platy sami. Žaludovo vedení se brání tím, že tuto praxi nezavedlo. Vyplývá z firemních stanov, které jenom převzalo.
Jiří Pšenička
Kolik berou další šéfové (údaje v korunách)
- Josef Bazala
generální ředitel ČD Carga
základní plat 525 tisíc (neoficiálně) a k tomu bonusy do sta procent platu (letos údajně nevypláceny)
- Miroslav Dvořák
generální ředitel Letiště Praha
nezveřejnil
- Petr Sedláček
generální ředitel České pošty
základní plat 250 tisíc, k tomu bonusy, které nepřevyšují základní plat (vyplácení není jisté)
- Svatopluk Sýkora
generální ředitel Lesů ČR
nezveřejnil (jeho předchůdce měl 150 tisíc základní plat a 135 tisíc bonusy)
- Radomír Lašák
prezident ČSA
nezveřejnil
Pramen: Průzkum týdeníku Ekonom
500 tisíc korun
měsíčně vydělává generální ředitel ČD Petr Žaluda.
Manažeři Letiště Praha a Českých aerolinií údajně pobírají ještě vyšší platy než vedení Českých drah.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Pšenička



