Mnozí letečtí pasažéři se neobávají ani tak letu, jako spíše toho, zda do cíle šťastně dorazí také jejich zavazadla. Tyto obavy zanedlouho rozptýlí etikety radiofrekvenční identifikace (RFID) zavazadel při jejich transportu prakticky po celém světě.
Vývojáři koncernu Siemens vyvinuli systém sledování pohybu zavazadel pomocí čipů RFID, které se nalepí jako etikety na kufry a další zavazadla. Jejich údaje snímá čtecí zařízení i na vzdálenost několika metrů s přesností 99,9 %, což je podstatně více než u dosud používaných čárových kódů.
Velmi často se také stává, že běžné čárové kódy na zavazadlech jsou poškozené nebo zakryté, zařízení na dopravním pásu údaj nepřečte správně a zavazadlo odkloní do špatného směru. Kufr se pak objeví na místě, kam nepatří, či v letadle, které letí úplně někam jinam.
Technika radiofrekvenční identifikace těmto chybám zamezí, protože rádiový čip ve formě etikety obsahuje mikroprocesor, paměť a malou anténu. Ta vyšle rádiovými vlnami všechny informace během transportu na páse čtecímu zařízení, jež je předá řídicímu systému zavazadel. Etiketa RFID přitom nemusí být ve viditelném poli čtečky, ta může být vzdálena i několik metrů od zavazadla.
Systém sledování zavazadel byl vyzkoušen na testovacím letišti Siemensu ve Fürthu. Prošly jím více než tři miliony zavazadel, které byly tříděny RFID technikou rychlostí, jakou se pohybují na běžných letištích. Veřejnosti byl předveden na nedávné výstavě "Terminal Passenger Expo" v Amsterodamu.
Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA má velký zájem na tom, aby jeho členové tuto techniku zavedli co nejdříve, protože roční náklady spojené se zatoulanými nebo ztracenými zavazadly dosahují několik stovek milionů eur ročně.
(tej)
Rádiový čip ve formě etikety obsahuje mikroprocesor, paměť a malou anténu.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



