Téměř stovka premiér, tři čtvrtě milionu očekávaných návštěvníků a spousta důkazů, proč automobilový průmysl patří mezi nejpestřejší odvětví dneška.Takový bude 78. autosalón, který dnes začíná v Ženevě. Mnohá z údajných překvapení se na fotografiích objevila již v průběhu uplynulých měsíců. Posadit se do nového kabrioletu od Maybachu nebo kupé Rolls-Royce Phantom se ale nemusí podařit každý den.

Myslet globálně
Elektřinou poháněná auta se stávají čím dál lákavějším směrem do budoucna. Příklad roadsteru od americké automobilky Tesla Motors ukázal, že pro tyto vozy už nyní existuje místo na trhu. Byť se zatím prodávají v řádu stovek exemplářů a je potřeba za ně zaplatit mnohem víc než za jejich ekvivalenty se spalovacími motory. V Ženevě výjimečná auta na elektřinu zastupuje třeba Fornasari RR600, italské SUV s výkonem 462 koní, extrémně rychlým dobíjením baterií Li-Ion a maximální rychlostí 220 km/h.
Dosavadního stadia ve vývoji elektromotorů využívají rovněž městská auta, která nevyžadují velký dojezd na baterie. S takovým strojem se v Ženevě objevuje norský výrobce TH!NK Global. Model City splňuje bezpečnostní předpisy, na baterie dokáže urazit 180 kilometrů a z 95 procent je recyklovatelný.
Podobně je na tom projekt městského mini od Mitsubishi. Baterie prototypu i-EV poskytují dojezd 160 kilometrů, přičemž tři stovky těchto aut se v současné době testují v provozu v Japonsku. Zkoušky dosud ukázaly, že náklady na noční dobíjení vozů jsou o 90 procent nižší než u strojů poháněných benzinem.

Hybridní jsou i Číňani
Zaměření na ekologicky šetrná auta se nejen vzhledem k aktivitám úředníků Evropské unie dalo očekávat. Z 94 ohlášených světových a evropských premiér osobních vozů jich sedmnáct pohánějí nově vyvíjené technologie, ať už jde o elektřinu, hybridní jednotky anebo úspornější spalovací motory.
Největší zastoupení budou mít tentokrát hybridy, které několik výrobců představuje ve verzi připravené pro sériovou produkci. Především jde o modely ze segmentu sportovně užitkových vozů, které pro svou spotřebu a množství emisí čelí ve Spojených státech, ve Velké Británii či ve Francii značné kritice ze strany politiků.
Nakolik jsou hybridní modely aktuální, však dokazuje zejména jedna značka: BYD. Čínská automobilka, jež se dosud prezentovala pouze malým autem nebezpečně připomínajícím Toyotu Aygo, svou ženevskou premiéru hodlá založit na hybridním konceptu s krkolomným názvem F3DM a svou přítomnost na autosalonu bere jako nakročení na evropský trh.

Nanoženeva
Kromě vývoje v oblasti pohonných jednotek se v Ženevě objevují dvě značky, které chtějí promluvit do rozložení sil na evropském trhu. První z nich je luxusní Infiniti, jež se v tomto roce začne prodávat na kontinentu poprvé. Její majitel Nissan se rozhodl po vzoru Lexusu (patřícímu Toyotě) zaútočit na německé konkurenty na jejich vlastním území.
Do České republiky se nicméně prémiová značka soupeřící s BMW, Audi a jim podobnými dostane až za rok. Druhou víceméně novou značkou je indická Tata Motors, jež se během uplynulého půlroku snaží proniknout mezi největší světové hráče. Tím nejobletovanějším modelem Tata ve Švýcarsku bude bezesporu nejlevnější auto světa Nano. Zvláště když Indové slibují, že vůz zhruba za 50 tisíc korun splňuje bezpečnostní normy EU a má se do Unie v budoucnu dovážet.

Po 50 letech bez Bertoneho
Švýcarský autosalon má nicméně největší půvab pro milovníky exotických vozů. Jeden z nejdražších a nejrychlejších strojů světa, více než tisícikoňové Bugatti Veyron, si vzala do parády značka Herme `s a pohrála si s jeho interiérem.
Kromě něj budou na výstavišti modelky obletovat lákavé studie designérských specialistů, jako je Pininfarina, Italdesign, Franco Sbarro či Fioravanti. Naopak po padesáti letech se na autosalonu kvůli současným potížím poprvé neukazuje slavná karosárna Bertone.
Atraktivními auty na sebe touží upozornit i velké značky. Japonští Nissan a Lexus spatřují potenciál na trhu se supersporty. Populární jsou i prémiové kabriolety za cenu kolem milionu korun, čehož hodlají využít novinky se stahovací střechou BMW 1, Audi A3 a Volkswagen Passat CC.
Obyčejné modely to mají v konkurenci ekologických a exotických lákadel obtížné. Žádný z plánovaných typů totiž nijak nevybočuje ze standardů nastavených současnými trendy. Auta střední třídy působí luxusněji než jejich předchůdci, jsou kvalitněji vyrobena a za použití lepších materiálů, což potvrzuje skutečnost, že v tomto segmentu zákazníci dostávají za stejné peníze víc než před několika lety.
Stále oblíbenější jsou sportovně užitkové vozy, zejména malé a středně velké. Segment malých aut bezpochyby ovládne premiéra nové generace Fordu Fiesta. Snad jen Toyota by mohla s městským miniautem překvapit. Na to, aby v letošní Ženevě trumfla ultralevného vetřelce v podobě Tata Nano, však bude muset mít její iQ v zásobě víc než roztomilý design a v názvu deklarovanou inteligenci.

Filip Spurný
spolupracovník redakce

V Ženevě letos hrají prim tyto modely
Střední třída: Honda Accord, Citro¨ en C5, Seat Bolero, Škoda Superb, Mercedes CLC
SUV: Ford Kuga, Volvo XC60, Renault Koleos, nové SUV od Toyoty
Malé vozy a mini: Ford Fiesta, Toyota iQ, Hyundai i10

- Náklady na noční dobíjení aut s elektromotory jsou o 90 % nižší než u strojů poháněných benzinem.

Související