Britská konzultantka a organizátorka kursů asertivity Paddy O'Brienová ve své knize "Pozitivní řízení. Asertivita pro manažery" (Management Press, Praha 2003) rozlišuje pro potřeby manažerů a podnikatelů čtyři markantní typy lidského chování, charakteristické odlišným jazykem a způsoby jednání:

Pro agresivní chování je příznačné vyhrožování, zastrašování, křik, odhodlání prosadit své cíle na úkor druhých, snaha "zvítězit", zaujímání obranného nebo agresivního postoje, nepředvídatelnost a výbušnost. Lidé, kteří musí takovému jednání čelit přecházejí do defenzivy nebo se uchylují k agresivitě. Mnozí jsou takovým jednáním raněni, pociťují rozmrzelost, podráždění, rozčilení a obávají se toho, co bude následovat. Nechtějí o akutních problémech s agresivním kolegou jednat z obavy, že se stanou terčem ponižování, manipulace nebo vykořisťování.

Pasivní chování se vyznačuje neprosazováním svých požadavků, snahou vyhnout se konfrontaci, neochotou převzít odpovědnost nebo rozhodovat, pocitem, že jsme "obět", obviňováním druhých za to, co se stalo, apologetikou a odmítáním kladného hodnocení sebe sama. Lidé, kteří přicházejí do styku s takovými kolegy, pociťují podrážděnost, rozmrzelost, frustraci, vztek. Pasivní jednání se vyznačuje postojem oběti a odmítáním všeho, co by mohlo situaci zlepšit. Nedostatek energie vyzařující z takového člověka vyvolává u ostatních převážně negativní reakce. Jeho počáteční snaha něco změnit se dříve nebo později vytratí, protože je vždy otevřeně nebo skrytě odmítnuta.

Manipulativní chování je vychytralé, úskočné, vynalézavé a nápadité, nepřímo agresivní, záludné, rafinované ve snaze ovládat druhé například pomocí sarkasmu, vzdoru, trucování apod. Bývá příjemné vůči lidem v osobním styku, ale škodí jim za jejich zády (má dvojí tvář), je nevyzpytatelné a ne zcela čestné. Lidé, kteří se s takovým chováním setkají se cítí zmateni, rozzlobeni, vinni a frustrováni. Kolegové manipulativně jednajícího člověka mají pocit, že nikdy nevědí, čemu lze věřit a čemu ne. Rozčiluje je, že se musí neustále pokoušet zjistit, o co skutečně jde.

Asertivní chování je založeno na dosahování cílů bez poškození zájmů ostatních, ochraně vlastních práv a respektování práv druhých. Opírá se o přiměřené sebevědomí a důvěru, sociální a emociální expresivitu a vyznačuje se samostatným rozhodováním a odpovědností za tato rozhodnutí, přímým vyjádřením potřeb, včetně požadavku jejich uspokojení a přijetí rizika odmítnutí. Pokud lidé spolupracující s asertivně jednajícím člověkem mají dostatek sebedůvěry, ocení tento způsob chování. Jejich vztah bude založen na vzájemné důvěře, respektu a odpovědnosti a bude všechny zúčastněné uspokojovat. Lidé s nedostatečnou sebedůvěrou se mohou naproti tomu cítit slabí, ohrožení a mohou vůči takovému člověku pociťovat závist. Kolegové asertivně jednajícího člověka vědí, že se mohou na jeho slovo spolehnout, že jedná a hovoří upřímně, dokáže přijmout oprávněnou kritiku i ocenění. Takový člověk se zpravidla umí postarat sám o sebe i o svoje spolupracovníky.


Cena jednoho výtisku knihy je 150 Kč včetně DPH. Knihu si můžete písemně objednat na adrese Economia, a. s., VTÚ, Dobrovského 25, 170 55 Praha 7, e-mail: dagmar.suchmova@economia.cz nebo na internetové adrese

http://Knihy.iHNed.cz, kde vám zařídí její zaslání na dobírku přímo z nakladatelství Management Press. Informace na tel. čísle 234 462 232. Členové HN klubu, kteří u knih uvedou na objednávce zákaznické číslo obdrží dvacetiprocentní slevu.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-22634145-typologie-lidskeho-chovani-pro-manazery-a-podnikatele