Jedinými věcmi, které se v organizaci rozvíjejí samy od sebe, jsou nepořádek, neshody a špatná výkonnost. Proto moderní instituce potřebují organizaci. Jakou?
P. F. Drucker navrhl určitá "pravidla" organizační práce. Jedním z nich je to, že organizace musí být průhledná a srozumitelná. Lidé musí znát a chápat organizační strukturu, do níž se mají zapojit. V organizaci musí být někdo, kdo má pravomoc přijmout v dané oblasti konečné rozhodnutí. Dalším rozumným pravidlem je, že pravomoci musí odpovídat přiměřená odpovědnost. A také to, že každá osoba v organizaci by měla mít jen jednoho "pána".
Tato pravidla se nijak zvlášť neliší od pravidel, jimiž se při práci řídí architekt. Ta mu neříkají, jakou budovu by měl navrhnout. Naznačují mu, jaká jsou jeho omezení. A právě to nám říkají různá pravidla tvorby organizační struktury.
(Peter F. Drucker: Management: Tasks, Responsibilities, Practices, HarperCollins, New York 1993.)
- tes -
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



