Chceme-li definovat pojem zákazník, musíme nejprve mít jasno, co rozumíme pojmem produkt. Zákazník je zákazníkem vždy pro určitý produkt. Pokud nedefinujeme přesně produkt, budeme mít zaručeně zmatek v tom, kdo je vlastně našim zákazníkem. Zákazníci mohou na sebe brát tři různé role:

1. Koneční uživatelé, kteří osobně používají náš produkt k tomu, aby dosáhli nějakého svého žádoucího výsledku.

2. Zprostředkovatelé (brokeři), kteří jsou spojovacím článkem mezi výrobcem a konečnými uživateli. Zprostředkovatelé mohou reprezentovat zájmy konečných uživatelů, nebo zájmy producentů, nebo své vlastní zájmy. Zájmy zprostředkovatelů se snadno mohou dostat do rozporu se zájmy konečných uživatelů, nebo se zájmy výrobců, anebo se zájmy obou partnerů. Dobrý zprostředkovatel mluví plynně dvěma jazyky: jazykem konečných uživatelů i jazykem výrobců. Tím usnadňuje porozumění mezi výrobci a konečnými uživateli.

3. Technici a opraváři, kteří opravují, přizpůsobují nebo mění produkt během doby jeho používání konečnými uživateli.
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-19058830-kdo-je-zakaznik