Když je třeba někoho pokárat, doporučuje se sendvičová metoda, která spočívá v tom, že pracovníka nejprve pochválíme za dobrou práci, pak mu řekneme, co dělá špatně, a nakonec ho opět oceníme a povzbudíme. Takže špatně stravitelná výtka je obložena z obou stran dobře stravitelnou pochvalou.

V praxi to vypadá asi takto:

Vedoucí si pozve Františka a řekne mu: "Františku, jsem opravdu potěšen, jak jste se rychle zapracoval do funkce po svém nástupu u firmy. Nicméně váš problém je, že dodáváte podklady s chybami a se zpožděním a my pak máme problémy s dodržením termínu souhrnné zprávy. Naposledy se to stalo minulý týden. Rád bych, abyste se v tom zlepšil. V každém případě vám děkuji za vaše dosavadní dobré pracovní výkony a doufám, že v nich budete pokračovat."

Vedoucí chtěl Františka pokárat za jeho práci, ale nechtěl ho rozčílit ani demotivovat, proto zvolil sendvičovou metodu. Jak tomu ale František rozuměl? Pravděpodobně mu to nedošlo tak, jak to jeho vedoucí myslel. František mohl slyšet toto: "Františku, máte výborné pracovní výkony, měl byste se však zlepšit v předkládání podkladů, ale ve skutečnosti to není až tak důležité."

Co se stane? František bude dál dělat chyby a nebude příliš dbát na termíny odevzdávání podkladů. Sendvičová metoda pokárání skutečně nefunguje.

LEPŠÍ VARIANTA

Pokud jste nespokojeni s něčím, co dělá některý z vašich spolupracovníků, řekněte mu to přímo. S mnohem větší pravděpodobností pak dosáhnete změny jeho chování. Lidé vás pak budou více respektovat.

Pamatujte ale na to, že nemáte mluvit s lidmi jen tehdy, když jste s něčím nespokojeni. Zlaté pravidlo (podle knihy Minutový manažer) zní: "Snažte se přistihnout své lidi, jak něco dělají dobře, a pak jim to řekněte."

Chválit i kárat se má přímo a pokud možno bezprostředně po příslušném výkonu nebo výsledku. Výtky se mají projednávat mezi čtyřma očima. Když někoho káráte nebo chválíte, používejte věty v první osobě, například "Myslím, že jste měl lepší možnosti, jak řešit tu situaci." Věty ve druhé osobě, například: "Udělal jste to špatně." působí povýšeně, neupřímně. Při každém rozhovoru se soustřeďte jen na jednu nebo dvě věci, nikoli na celý seznam chyb. Buďte konkrétní a dejte pracovníkovi při rozhovoru čas na to, aby si uvědomil smysl a vážnost sdělení. A také, aby mohl reagovat. Když projeví úmysl zlepšit se, sledujte ho a při zlepšení ho povzbuďte.

Fairweather, A.: Managing Employees: How to Reprimand. Podle www.insite.cz, 14. 9. 2005; výtah

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-17416840-sendvicova-metoda-pokarani-nefunguje