Každá věta v sobě nese mnohem více informací, než které jsou na první poslech patrné. Vyplývá to z komunikačního modelu o čtyřech prvcích:
Věcný obsah sdělení
Vlastní obsah informace, slova a jejich smysl. Toto si uvědomujeme jako hlavní nebo dokonce jediný bod komunikačního úsilí.
Otevírání se partnerovi - sebeodhalení
Tím, že sdělujeme určitý informační obsah, se druhému zákonitě otevíráme. Odhalujeme náš vnitřní pocit ze setkání, momentální psychické rozpoložení, radost, lhostejnost nebo nespokojenost. Náš partner tak může vnímat naše pocity při jednání, které dáváme najevo mimoslovní komunikací a intonací hlasu.
Vztah k posluchači
Při vzájemném jednání vyjadřujeme rovněž vztah k posluchači, k partnerovi v komunikaci. Přenášíme např. odpovědi na otázky tohoto typu: "Je mi sympatický?" "Vnímám ho jako partnera nebo soupeře?" "Je pro mne důvěryhodný?"
Příklad: Partner v obchodním rozhovoru je nám nesympatický a my tento pocit nedokážeme potlačit. Do našeho projevu se tak snadno může dostat mimoslovní signál podrážděnosti. Partner tento projev zachytí a rozpozná a jeho zájem na spolupráci s námi vymizí.
Očekávání - výzva
V komunikaci od rozhovoru vždy něco očekáváme. Někdy se jen chceme vypovídat a hledáme někoho, kdo nás vyslechne. Jindy nám jde jen o radost z komunikace se sympatickým člověkem, a příště je to něco zcela konkrétního, informativní sdělení, změna postoje druhých, apod. Otázkou zůstává, zda dokáži vyjádřit svůj záměr přesně, jasně, efektivně.
Základ úspěchu
Se znalostí uvedených čtyř prvků komunikačního modelu se naše komunikace může stát mnohem účinnější a úspěšnější. V profesní komunikaci je efektivní znát a uvědomovat si, co intenzita a forma sdělení s partnerem udělá: "Pochopí moji informaci zcela, pouze zčásti nebo ji nepochopí?"
Dodejme, že ten, kdo chce model komunikace plně využít, by měl mít stálý zájem o sebepoznání a sebeovládání. Měl by mít pozitivní postoj k sobě i k lidem. Bez toho komunikace zkrátka a dobře příliš nefunguje.
Ze semináře Economia "Zásady efektivní komunikace" (lektorka ing. Helena Chvátalová) zpracoval
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



