Do kategorie nové dopravní prostředky zahrnuje návrh nového zákona o DPH, který vláda připravila pro schvalovací proces a který má harmonizovat český systém DPH s předpisy EU, motorová pozemní vozidla dodaná do šesti měsíců ode dne prvního uvedení do provozu nebo s méně než 6000 najetých kilometrů. Podle této definice platí uvedené informace i pro část vozidel, která jsou dnes posuzována jako ojetá.

Nárok na odpočet DPH. Podle současné legislativy tuzemští plátci DPH nemohou nárokovat odpočet daně z přidané hodnoty, kterou zaplatili při nákupu osobních automobilů pro své podnikání. Ani nejaktuálnější změna zákona o DPH nebyla ke konečným uživatelům osobních automobilů-plátcům DPH příznivá, spíše naopak. Od 1. října 2003 byla zrušena i poslední možnost, jak mohli koneční zákazníci uplatnit odečet DPH na vstupu u některých osobních motorových vozidel, a to nárok na odpočet DPH u tzv. vozidel "s mřížkou" (nejčastěji šlo o vozidla, která byla podle zvláštních právních předpisů zařazena do kategorie montážní vozidla).

DPH tak dnes zvyšuje cenu osobních automobilů i přesto, že je subjekty používají ke svému podnikání. Užití přijatých plnění k podnikání v jiných případech umožňuje uplatnit nárok na odpočet DPH, který je ovlivněný pouze tím, zda má plátce nárok na odpočet plný či krácený v souvislosti s druhem poskytovaných plnění.

Tento stav bude pravděpodobně zachován i po vstupu České republiky do Evropské unie. Naše republika se zařadí mezi ty stávající i budoucí členské státy Unie, které nárok na odpočet daně u osobních motorových vozidel neumožňují (např. Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rakousko, Dánsko, Francie a další země). Některé členské státy Unie ovšem plátcům DPH umožňují nárokovat plný nebo částečný odpočet DPH při nákupu nových osobních automobilů, jsou-li použity pro jejich podnikání (Velká Británie, Finsko, Nizozemsko, Belgie, Německo, podrobněji viz Ekonom č. 10/2003).

Plátci DPH v tuzemsku a nákup osobních automobilů v zahraničí. Kde tedy bude pro plátce DPH nejvýhodnější koupit po vstupu ČR do EU osobní automobil? Pro obchody uskutečňované v rámci Evropské unie obecně platí, že pokud je zboží prodáno plátcem DPH z jedné členské země plátci DPH v jiné členské zemi, pak při splnění určitých podmínek je tento prodej osvobozen od DPH v zemi prodávajícího a pořízení tohoto zboží podléhá DPH v zemi kupujícího. Zároveň ovšem v EU existuje systém vracení daně z přidané hodnoty: zaplatí-li plátce DPH z jedné členské země DPH v jiné členské zemi, může získat tuto DPH zpět. V tomto systému uplatňuje země vracející DPH plátci z jiné členské země stejná pravidla jako při vracení DPH svým tuzemským plátcům.

Mohlo by se tedy zdát, že i přes možnou přepravní vzdálenost bude výhodné vybrat si pro nákup nového osobního automobilu v rámci Evropské unie ten stát, který svým plátcům DPH umožňuje nárokovat zpět DPH při nákupu osobních automobilů. Kupující by v tomto případě neuplatnil osvobození při nákupu vozidla z titulu vnitrounijního dodání zboží a zaplatil by lokální DPH státu, ve kterém vozidlo nakupuje. Posléze by stát, v němž automobil koupil, požádal o vrácení DPH a v souladu s ustanoveními o vracení DPH v daném státě by ji dostal zpět.

Nesmíme ovšem opomenout, že podle návrhu nového zákona o DPH, který bude v platnosti po vstupu České republiky do Evropské unie, bude tuzemský plátce DPH, který pořídí nový dopravní prostředek od plátce registrovaného v jiném členském státě Evropské unie, povinen vždy přiznat a zaplatit českou DPH stejně jako při pořízení jakéhokoli jiného zboží. Tuto DPH si pak podle českého zákona o dani z přidané hodnoty nemůže nárokovat zpět. Popsaná transakce by mu tedy z hlediska DPH nepřinesla žádnou výhodu.

Plátce DPH z EU a nákup osobního automobilu v České republice. Výše popsaná situace by ovšem mohla být velmi nepříjemná pro opačnou transakci. Plátce DPH registrovaný v jiném členském státě EU by po 1. květnu 2004 zakoupil v České republice nový osobní automobil a zaplatil by českou DPH s předpokladem, že si ji bude moci od orgánů České republiky nárokovat zpět. Tuto DPH by ale zpět nedostal, protože Česká republika neumožňuje svým plátcům nárok na odpočet DPH při pořízení osobních automobilů a uplatní toto pravidlo i pro vracení DPH osobám z jiných států EU. Zahraniční zákazník by pak byl s největší pravděpodobností povinen zaplatit ještě i DPH při pořízení zboží ve své zemi v souladu s tamními platnými zákonnými ustanoveními.

Pro prodejce osobních automobilů to znamená, že pokud se nechtějí připravit o nové potenciální zákazníky, musí si v souvislosti s rozšířením EU zajistit přístup k systému ověřování daňových identifikačních čísel svých zákazníků registrovaných v jiných členských státech EU. To jim umožní posoudit, zda se u jednotlivých prodejů jedná o osvobozené dodání do jiného členského státu Unie. Současně bude prodejce při prodeji automobilů plátcům z jiných členských států EU muset zajistit, aby měl k dispozici takové doklady nebo potvrzení, na jejichž základě bude zřejmé, že automobil byl odeslán nebo přepraven z České republiky do jiného členského státu Unie.

Pro českého plátce DPH bude při nákupu nového osobního automobilu v jiném státě Evropské unie patrně nejefektivnější vyhledat takovou zemi, v níž jsou požadované modely osobních automobilů z jakéhokoliv důvodu (cenová a distribuční politika výrobce pro daný stát, reflexe lokálního zdanění, konkurence mezi prodejci, sezonní slevy) levnější v ceně bez DPH než v tuzemsku. Pak může propočítat, zda se vyplatí vozidlo či vozidla i se všemi souvisejícími náklady pořídit v osvobozeném režimu v daném státě a zaplatit českou DPH při pořízení. Připojené grafy na příkladu tří modelů osobních automobilů Škoda ukazují, že takové efektivnější možnosti nákupu existují.

Nákup osobního automobilu neplátcem DPH. Pro neplátce DPH byla zaplacená daň z přidané hodnoty vždy součástí pořizovací ceny, ať už šlo o osobní automobil, nebo osobní automobil klasifikovaný jako montážní vozidlo. Bez bližší analýzy by tedy bylo možné se domnívat, že po vstupu České republiky do EU bude pro neplátce DPH nejvýhodnější využít výhod různých sazeb DPH v různých státech EU, tedy jakousi "DPH nákupní turistiku", a vybrat si pro nákup nového automobilu jinou členskou zemi s nižší sazbou DPH.

V Evropské unii ale platí i pro neplátce DPH speciální režim pro nákup nových dopravních prostředků týkající se toho, ve kterém státě se DPH platí. Jestliže prodávající, plátce DPH z jednoho členského státu, prodává nový dopravní prostředek neplátci DPH z jiného členského státu, osvobodí tento prodej od DPH na základě hlášení, které s kupujícím podá svému správci daně. V něm společně prohlašují, že nový dopravní prostředek bude přemístěn do jiného členského státu. Neplátce je pak povinen pořízení nového dopravního prostředku z jiného státu Unie nahlásit místně příslušnému správci daně ve své zemi a zaplatit vyměřenou DPH.

Výše popsaný speciální režim uplatňování DPH ale nebrání tomu, aby i neplátci DPH zvážili možnost zakoupit nový osobní automobil v zemi, kde je daný model k dostání za nižší cenu. Pouze zajišťuje, aby nové dopravní prostředky byly vždy zdaněny v zemi, v níž budou užívány, ať už je kupující plátcem či neplátcem DPH.


autorka je daňová poradkyně PricewaterhouseCoopers

Porovnání aktuálních cen vybraných modelů automobilů Škoda

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13658320-nove-auto-z-unie