Za první tři čtvrtletí se prodej automobilů meziročně zvýšil a je pravděpodobné, že bude nejlepší i za posledních pět let. Většina prodejců si může mnout ruce, i když jejich zisky díky podbízení se slevami, o které jsou zákonitě nižší marže, nemusejí být vždy přiměřené vyšším prodejním číslům.

Bohatá nabídka nových vozů i stupeň motorizace, kdy jeden osobní automobil připadá v České republice na méně než tři obyvatele a přeplněné autobazary, spolu s dalšími desetitisíci ojetin nabízených formou inzerátů a na internetu, způsobují, že čeští zákazníci jsou stále víc hýčkaní a také stále náročnější. Ve výčtu značek, které se u nás prodávají, chybí ze známějších jen Lancia, Daihatsu, většina amerických typů, které se v Evropě stejně téměř neprodávají, a některé sportovní exoty (např. Aston Martin, Lotus, Morgan a podobně).

Pro ilustraci stačí uvést, že se u nás dají koupit osobní auta ne méně než čtyř a půl desítky značek a výběr lehkých užitkových vozů čítá rovněž dlouhou řadu více než třiceti značek. Typů je u nás v nabídce na tři stovky a počet od nich odvozených variant převyšuje tisícovku. Výrazné zlepšení prodeje zaznamenaly letos zejména lehké užitkové automobily, mezi které se dostala řada původně osobních vozů, ale o tom se zmíníme dále.

Letošní prodej nových osobních automobilů pravděpodobně přesáhne hranici 150 tisíc kusů a lehkých užitkových vozů by se mohlo prodat cca 16 tisíc. To jsou nejlepší výsledky za posledních pět let. Navíc je pravděpodobné, že rekordním bude letošní rok také v dovozu ojetých automobilů. I když jsou tato čísla z pohledu minulých let příznivá, při srovnání hustoty obyvatel a silniční sítě Česko stále znatelně zaostává za mnohými evropskými zeměmi a z hlediska budoucnosti není vůbec dobré, že prakticky polovinu všech dovezených motorových vozidel tvoří ojetiny. Nerudovské "kam s nimi" hrozí nemalou ekologickou katastrofou.

V poslední době prochází tuzemský automobilový trh zajímavými změnami

Zajímavý vývoj zaznamenává také zájem zákazníků o jednotlivé obchodní kategorie automobilů. Zatímco ještě před sedmi lety představoval podíl malých automobilů 70,7 % celkového prodeje, letos je tento podíl už jen 53,9 %. Markantní je naopak nárůst prodeje vozů terénních a SUV, u kterých se podíl na celkovém prodeji více než ztrojnásobil, a stejně tak u vozů vyšší střední a luxusní třídy vzrostl podíl z 2,4 %, na dnešních 4,3 %.

Z prodejních statistik vyplývá, že všechny cílové skupiny kupujících, ať už to jsou soukromé osoby, podniky nebo podnikatelé, začínají měnit názor nejen na značky, ale také na samotné kategorie automobilů. Současně je rovněž patrný vliv celkového vývoje a struktury našeho hospodářství. To, co je ekonomy nazýváno "rozevírání nůžek", se přímo promítá do prodeje automobilů. Na jedné straně roste podíl dražších vozů prakticky všech kategorií, kromě velkoprostorových. Zároveň se v letošním roce projevil odliv některých typů z kategorie osobních vozů mezi lehké užitkové. Důvod je prostý, podniky a podnikatelé u nich mohou odepisovat DPH.

Čarování kolem DPH pokračuje

Zákon, který vstoupil v platnost k 1. 10. letošního roku, měl především získat do státní pokladny peníze, které si podniky a podnikatelé v řadě případů mohli odepsat na DPH u tzv. montážních osobních automobilů. Výsledkem byl, zejména v září, zvýšený zájem o "montážní" kombíky, ale jak ukázaly první dny října, mnoho peněz se do státní pokladny na základě uvedeného opatření asi nedostane. Určitá část původně osobních vozidel (M1) přehomologovaných na užitková i nadále splňuje kritéria pro možnost odpisu DPH.

Nejmarkantněji je to patrné u vozů s pohonem 4 x 4, kde jsou "plnohodnotně" užitkovými (N1) nejen těžší Toyoty Land Cruiser (letos do konce září se jich prodalo 85 jako osobní a 133 jako užitkové), ale také střední SUV Hyundai Santa Fé (162 M1 a 145 N1) či luxusní VW Touareg (52 M1 a 58 N1), Mercedes ML a zejména Porsche Cayenne, kterých se letos prodalo jen devět jako osobní a 20 kusů na první pohled naprosto stejných jako užitkové. Podobně je tomu i u některých mikrobusů. Naopak na některé, zejména menší a levnější automobily kombi, používané např. v nepřetržitých provozech a u havarijních služeb skutečně jako montážní, se možnost odpisu DPH nevztahuje. To snad nepotřebuje další komentář.

I tak je zřejmě jen otázkou času, kdy dovozci či prodejci zajistí i u dalších typů současných osobních vozů kombi jejich více či méně jen formální úpravy do takového provedení, aby vyhovovaly liteře zákona a zákazník si mohl opět odepisovat DPH. V podstatě jen stačí zajistit, aby hmotnost nákladu byla papírově vyšší než hmotnost posádky. Toho se u některých typů dosáhne použitím tužších pružin na podvozku, zmenšením počtu sedadel z pěti na čtyři atd. Pevná přepážka oddělující prostor pro cestující od nákladního už není takovým problémem. Některé značky už nabízely v polovině října na pražské výstavě Auto Show užitkové verze osobních vozů kombi splňující podmínky pro odpis DPH. Další na sebe určitě nenechají dlouho čekat.

Jaké auto si vybrat?

Tady bude každá rada drahá. Žijeme v době, kdy se už nevyrábějí vysloveně špatná auta a kdy všechna vozidla před uvedením do provozu musejí projít přísnými homologačními testy a splnit podmínky mnoha náročných norem. Jsou auta s tradicí, lepší image, dražší, bohatě vybavená, nebo levnější, ale většinou už také solidně vybavená. Při výběru a zvažování, které auto si koupíme, nebo můžeme koupit, je dobré kromě finančních možností také zvážit, co vlastně od nového čtyřkolového pomocníka budeme vyžadovat. To, že budeme jezdit celoročně, je dnes samozřejmostí stejně jako to, že současná auta obvykle vydrží bez velkých oprav jezdit 200, ale i 300 nebo i 500 tisíc kilometrů. Záruky proti prorezivění karoserie jsou od šesti do třiceti let!

Na jak dlouho

Proto jedním z hlavních kritérií vedle cenové kategorie bude, jak dlouho bychom chtěli s uvažovaným vozidlem jezdit. Dnes už jsou i u nás zákazníci, kteří kupují auta na kratší dobu, jen do vyplacení leasingu, jiní počítají s provozem i více než deset let.

Kupujeme-li auto jen na tři roky, a pokud v této době nehavarujeme, stihneme využít u vozů některých, většinou japonských nebo korejských značek plnou záruku, která platí tři roky nebo do ujetí 100 000 km. Většina evropských automobilů má záruku jen dvouletou, ale bez omezení počtu ujetých kilometrů. I tento argument stojí za zvážení.

Cena

Je hlavním kritériem nákupu v naprosté většině případů koupě automobilu. Jen skuteční boháči, kupující např. luxusní nebo vybrané sportovní modely, už tolik na pořizovací cenu nehledí. Taková auta se nejen objednávají, ale zákazník si obvykle stanovuje kromě barvy také individuálně další výbavu a ví, že si na své nové ferrari či porsche bude muset nějaký čas počkat a také za něj náležitě zaplatit. Ale i tato cílová skupina zákazníků ráda získává slevu.

Pokud se rozhodujeme o koupi běžného vozu, je dobré mít na paměti, že za stejné peníze si můžeme vybrat z pestré škály značek a typů. Dost důležitým parametrem je také velikost vozidla. Někomu postačí auto malé, jiný potřebuje střední, velké, velkoprostorové nebo i terénní. A opět se dá říci, že za stejné peníze můžeme koupit auta různě velká. Malé auto luxusní značky je obvykle stejně drahé jako od jiné značky vůz velký, velkoprostorový nebo i s pohonem 4 x 4.

Výbava

Auto by se nám mělo nejen líbit, ale vyhovovat také výbavou. Dnes už se stává stále častější součástí výbavy, kromě předpisových airbagů, nejen rádio s CD přehrávačem a centrální zamykání, ale také ABS a zejména klimatizace. Tyto a mnohé další prvky jsou dnes často součástí standardní výbavy, především u větších vozidel. Při výběru doplňkové výbavy bychom neměli šetřit zejména v současné době na bezpečnostních prvcích. Boční airbagy, ABS či nejrůznějších verze stabilizačních programů nám mohou zachránit život. Podobně nemá cenu šetřit na zimních pneumatikách.

Další kritéria uplatňovaná při výběru

Technické rozdíly mezi současnými automobily už dnes nejsou nikterak velké. Rozdíl např. mezi vozy stejné velikosti a různých značek spočívá ze zákaznického hlediska především v pořizovací ceně, kterou u nás velmi ovlivňují slevy, a na tom, co se dnes s oblibou nazývá další zákaznické výhody.

Stále větší roli při rozhodování hrají u některých zákazníků také výsledky renomovaných zahraničních testů bezpečnosti, poruchovosti a zákaznické spokojenosti. Ty jsou obvykle publikovány v motoristických časopisech, ale k dispozici jsou i u některých prodejců, zejména u značek, které v těchto testech dobře obstály. Velmi objektivní jsou např. testy bezpečnosti vozidel uskutečňované nezávislými zahraničními zkušebnami. Pokud jde o testy poruchovosti vozidel a zákaznické spokojenosti s nimi, tam už může být patrný vliv zahraničních uživatelů, jejich patriotismu apod. Ne vždy musí mít stejné zkušenosti s daným typem vozidla a s jeho servisním zázemím zákazníci v zahraničí a u nás.

Hvězdičky NCAP

Pokud jde o bezpečnost, jako etalon je uznáván zákaznický test, známý i u nás pod označením NCAP, který se skládá z nárazových zkoušek podle metodiky nazývané Euro - NCAP. Při tomto testu najíždí vozidlo levou přední polovinou v rychlosti 64 km/h na speciální překážku. Další součástí testu je ověření ochrany posádky při bočním nárazu, bezpečnosti dětí v sedačkách a bezpečnosti chodců při střetu s vozidlem. Vyhodnocení nárazu a vlivu nárazu na posádku je široce publikováno s tím, že nejlepší vůz může dostat až pět hvězdiček. Toto zatím nejvyšší ohodnocení získalo v Evropě už deset osobních automobilů. Z letos testovaných vozů získala převážná většina hvězdičky čtyři (ty mají i všechny tři modely vozů Škoda), dvě auta získala hvězdičky tři a jen jedno propadlo s dvěma hvězdičkami.

V samostatném hodnocení ochrany chodců, kde je maximum čtyři hvězdičky, dosáhly zatím nejlepšího výsledku, a to tří hvězdiček, jen dva vozy (MG TF a VW Touran), většina má po dvou nebo jedné hvězdičce a dva typy nezískaly hvězdičku žádnou (Audi TT a Škoda Superb).

Poměrně často se zákazníci zajímají o výsledky hodnocení provozní spolehlivosti podle statistik německého autoklubu ADAC. Ten vyhodnocuje zásahy německých "žlutých andělů" a s přihlédnutím k počtu registrovaných vozidel vydává indexy spolehlivosti vozidel po třech, pěti, sedmi a devíti letech provozu. Dlouhodobě nejlépe jsou hodnoceny vozy japonské provenience. Podobně jsou vyhodnocovány i zásahy silniční služby v ČR. 

V zahraničí se také hodnotí celková spokojenost zákazníků s konkrétní značkou, typem vozidla a prodejním i servisním zázemím. Uznávané ankety vypisují např. německé a britské odborné časopisy AMS, What Car apod. V nich dosahují velmi dobrého umístění některé japonské značky a v posledních letech i vozy Škoda. Překvapivě špatně jsou naopak hodnocena auta italských a německých značek, s výjimkou Porsche.

Spotřeba a hospodárnost provozu

Je až překvapivé, jak málo se při výběru nově kupovaných automobilů zajímají mnohé podniky a zejména podnikatelé o hospodárnost jejich provozu. I když jsou současné údaje výrobců o spotřebě většinou přehnaně optimistické a také většina testů v některých časopisech probíhá v netransparentních a těžko porovnatelných podmínkách, dá se z nich přesto předem vyhodnotit orientační srovnávací spotřeba pohonných hmot.

Uvažuje-li např. někdo o tom, že bude provozovat vybrané auto pět let a ročně ujede 25 tisíc km, pak musí počítat s tím, že u vozidla s průměrnou spotřebou 9 litrů/100 km projezdí ročně (při dnešních cenách benzinu 24,50 Kč) přes 55 tisíc korun. S vozidlem, které má spotřebu 12 l/100 km, utratíme za benzin 73 500, což je o 18 500 Kč víc. Za pět let činí rozdíl tří litrů na 100 km přes 92 a půl tisíce. Při rozdílu dva litry na 100 km je to za pět let 61 250 Kč a jediný litr navíc při ujetí 125 000 km, což odpovídá pětiletému provozu, představuje výdaj o více než 30 tisíc korun. Podobně tomu je i u vozů s naftovými motory, kde je sice rozdíl díky levnější motorové naftě menší (27 500 Kč/1 litr, respektive 55 000 Kč/2 litry a 79 500 Kč/3 litry navíc), ale při delším provozu představuje rovněž docela zajímavou úsporu nebo výdaje navíc.

Mnozí podnikatelé a podniková vozidla ujedou samozřejmě za rok podstatně víc kilometrů než jako příklad uvedených 25 000. V takových případech je rozdíl nákladů vynaložených na pohonné hmoty pochopitelně ještě přiměřeně větší. Proto není na škodu už při výběru vozidla vzít v úvahu také jeho spotřebu a porovnat ji se spotřebou dalších uvažovaných typů, protože rozdíl tří litrů navíc činí při ujetí 45 000 km ročně už za tři roky provozu celých 100 000 Kč. A to je částka, která už stojí za úvahu. Na druhé straně jsou samozřejmě uživatelé, kteří na "nějaký ten litr" sem nebo tam nekoukají a vír v nádrži jejich čtyřlitrového off-roadu jim činí jen potěšení, stejně jako parádní svezení za hranicí pokut v třistakoňovém sporťáku, které také stojí nejen za to, ale také něco z peněženky. Tam se na spotřebu prostě nekouká.

Další provozní náklady

Do provozních nákladů se samozřejmě započítávají kromě výdajů za pohonné hmoty také další položky a na nich se dá rovněž ušetřit, nebo vynakládat víc. Sem patří:

* povinné pojištění (jen trochu odlišný zdvihový objem motoru může přinést zvýšení nebo snížení o tisíce korun ročně);

* havarijní pojištění (výška pojišťovacích prémií je u jednotlivých pojišťoven vcelku dost podobná, ale značné rozdíly jsou u jednotlivých značek vozů a rovnají se v některých případech téměř dvojnásobku, takže pojištění stejně drahého luxusního vozu jedné značky přijde např. na 73 800 Kč a u vozu jiné značky zaplatí majitel za stejných podmínek 118 800 Kč ročně, v případě pojištění pouze proti odcizení, živlu a vandalismu je rozdíl v některých případech ještě větší; zde se přednákupní výběrové řízení a marketing opravdu může vyplatit);

* ceny běžných servisních úkonů a oprav (také zde jsou velké rozdíly, a to nejen u jednotlivých značek, ale také mezi servisy jedné značky; obecně platí, že v Praze je draze, dále od Prahy bývá znatelně levněji);

* hodinové sazby v servisech (rozdíly jsou, podobně jako u předcházejícího bodu, dost velké, někde se platí i dva tisíce za hodinu práce);

* ceny náhradních dílů (je až neuvěřitelné, jaké jsou rozdíly v cenách náhradních dílů, např. přední blatník stejně velkého a zhruba stejně drahého auta přijde u jedné značky na čtyři tisíce a u jiné na 12 tisíc, a podobně je tomu i u ostatních dílů);

* v nákladech na mytí, za dálniční známku a za další služby už nejsou takové dramatické rozdíly.

V každém případě ten, kdo musí, nebo má zájem při provozu motorových vozidel více počítat a především šetřit, má možnost už před nákupem zvážit, jak bude jím uvažovaný typ a značka v provozu hospodárný, nebo nebude-li nižší pořizovací cena vyvážena už po pár tisících ujetých kilometrů vyššími provozními náklady. Chce to papír, kalkulačku a chvíli počítat a zvažovat.

Benzin, nebo nafta?

Provoz automobilů s naftovými motory se zdá být na první pohled hospodárnější, protože u čerpací stanice platíme po ujetí stejného počtu kilometrů podstatně nižší částky. Proto také podíl prodeje nových vozidel poháněných naftovými motory také u nás stále roste a u některých značek se už prodává víc dieselů než vozů na benzin. Nyní je otázkou, jak se projeví a v prodeji také promítne připravované větší zdražení nafty než benzinu.

Přesto zůstává stále aktuální a diskutovaná otázka, zdali je výhodnější vůz s motorem na naftu, nebo na benzin. Kladou si ji dnes snad všichni kupující, ale zejména v podnikatelské sféře už převládá zájem o automobily poháněné dieselovými motory. Výhodnost na první pohled levnější nafty a úspornějšího motoru se ale začne většinou projevovat až po ujetí třiceti, šedesáti a někdy i jednoho sta tisíc kilometrů, podle rozdílu v pořizovací ceně stejně výkonného vozu s benzinovým motorem. Závisí také na velikosti rozdílu spotřeby obou verzí a aktuálních cenách benzinu a nafty.

Při zvažování koupě vozu s naftovým motorem je dobré si uvědomit, že vůz bude mít nižší průměrnou spotřebu levnější nafty, lepší záběr v nižších otáčkách a jako ojetý se bude lépe a pravděpodobně i dráž prodávat. Nevýhodou je mj. vyšší pořizovací cena a servisní náklady, zpravidla větší hlučnost v interiéru a pomalejší náběh topení.

Automobily s benzinovými motory jsou výhodné tím, že jsou obvykle levnější než ty, co jezdí na naftu, mají také zpravidla nižší náklady na pojištění, dosahují vyšších rychlostí, mají nižší servisní náklady a také v nich rychleji dochází k náběhu účinku topení.

Co si tedy vybrat?

Při stále bohatší a lákavější nabídce záleží výhradně na kupujícím, pro které vozidlo se rozhodne. Zdali zvolí vůz, který byl nedávno uveden jako novinka na trh, rozhodne-li se pro auto, které je už osvědčené, ale prodělalo nedávno modernizaci - facelift, nebo bude-li navzdory blížícímu se konci výroby sázet na osvědčený výrobek. I to jsou faktory, které rozhodují.

Osobní a lehké užitkové automobily prodělaly v poslední době značně dramatické změny, které si mnozí jejich uživatelé ani neuvědomují. Výrazně byla zvýšena bezpečnost všech typů i jejich uživatelský komfort. Například mnohé dnešní dodávky nabízejí pohodlí nedávných limuzín. Podobně se dostávají někdejší luxusní prvky výbavy do vozů nižší střední třídy, či dokonce do malých vozů. Stačí zmínit klimatizaci, kterou má dnes v nabídce snad už každý model, alespoň za příplatek.

Pozoruhodně stoupl v posledních dvou letech např. zájem o vozy vyšší střední (66 %) a také luxusní třídy (37 %). Lví podíl má na tomto jevu Škoda Superb, ale zvýšený zájem je i o vozy dalších značek, zejména Audi, Mercedes, BMW a Volvo.

Ještě markantnější je rostoucí zájem o auta s pohonem 4 x 4, a to nejen o čistě terénní modely, i když ty se prodávají také velmi dobře. Za poslední dva roky stoupl prodej o neuvěřitelných 83 %. Zde jsou ale započítány do osobních také typy vozů s pohonem 4 x 4, které jsou vedeny letos jako lehké užitkové, ale ještě loni v této kategorii nefigurovaly. Stejně je laik na pohled od sebe nerozezná. Za zmínku také stojí rozsah současné nabídky v kategorii 4 x 4. Na tuzemském trhu je zákazníkům k dispozici neuvěřitelných téměř sedm desítek typů osobních vozů, od malých suzuki přes nejprodávanější Škodu Octavia 4 x 4, luxusní toyoty a lexusy až po supervýkonné Porsche 911 Carerra 4 a Porsche Cayenne Turbo. O zájmu o velmi výkonné čtyřkolky svědčí také prodej už více než stovky vozů Subaru Impreza WRX STi, které dokáží zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,5 s, což je hodnota, kterou disponuje jen málo automobilů na světě.

Ve stejném období se o 33 % zvýšil prodej sportovních kupé, mezi nimiž letos kraluje Mercedes CLK, a o 70 % více se letos prodalo kabrioletů, na čemž mají zásluhu především malé francouzské otevřené vozy Citro..en Pluriel a Peugeot 206 CC.

Meziroční pokles prodeje zaznamenaly automobily v kategoriích mini, nižší střední a střední třídy a překvapivě také velkoprostorové. Zde je zřejmě ale příčina letošního přesunu několika stovek vozů z kategorie osobních mezi lehké užitkové automobily. Právě přeřazení některých osobních vanů přispělo do jisté míry k tak radikálnímu nárůstu prodeje v kategorii užitkových automobilů.

Novinky se derou vzhůru

Letošní rok je ve znamení premiér neuvěřitelného množství nových modelů osobních, ale také užitkových automobilů. Většina z nich už tvrdě konkuruje vozům, které si na trhu vytvořily určité postavení, a snaží se jim ubrat co nejvíce z pomyslného koláče. Kromě mnoha modernizací, faceliftů a verzí, kterými došlo k rozšíření nabídky známých typů, jsou letošními novinkami např. Daewoo Kalos a Evanda, Opel Meriva a Signum, Mazdy 6 a 2, Citro..en C2 a Pluriel, Ford Vision, Fiat Panda a Palio, Mitsubishi Outlander a Lancer, Ford Connect, Volvo XC 90, VW Touareg a Touran, Suzuki Ignis, Maybach, BMW Z4 a "5", Renaulty Megane Sedan a Grandtour, Mercedes Viano a nové Vito a řada dalších.

K nim ještě letos přibudou Mazda 3 a RX 8. V příštím roce jsou očekávány další premiéry: Opel Astra, nové Volvo S 40, další typy nových fiatů, VW Golf atd., atd.

Koupě je dnes snadnější než kdy dříve

Co nejvýhodnější výběr vozidla, které by dokázalo skloubit všechny požadavky na přepravu s co nejpříznivějšími provozními náklady a akceptovatelnou pořizovací cenou, vyžaduje dnes nejen přehled, ale také určitý čas, protože jednotliví prodejci se doslova předhánějí v nabídce. Naprostá většina zákazníků projde při výběru nového vozu nezřídka několik prodejen různých značek a teprve potom se rozhodují, kterému modelu dát přednost před jinými.

K dispozici jsou dnes také leasingové společnosti, které jsou připraveny zákazníkům více či méně kompetentně pomoci s výběrem. Většinou se pracovníci těchto institucí tváří velmi profesionálně a nezávisle, ale obvykle mají přímé vazby na konkrétní značky či prodejce a ty nemusí být vždy nejvýhodnější. Zejména při nákupu většího počtu vozidel se dá při znalosti podmínek a možností opravdu hodně ušetřit. Důležité proto je, umět si vybrat. Pro tento účel je vhodné udělat si vlastní výběrové řízení a přesně zvažovat jednotlivé nabídky. Z hlediska zákonů existují pro výběrová řízení přesné podmínky, ale praxe nebývá vždy stejná. Bližší je uvedeno v zákoně č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Výběr a srovnávání nabídek se zpravidla vždy vyplatí. Při nákupu vozu se zhruba stejným komfortem, výkony i dalšími parametry je možné utratit např. jeden milion, ale také o třetinu méně nebo o polovinu víc a obratným jednáním může kupující získat výrazné slevy i další výhody.

Při nákupu více vozů lze sjednat u některých značek i nadstandardní podmínky, a to jak dodáním některých prvků výbavy s výraznou slevou nebo zdarma, stejně jako např. smluvní zajištění servisních služeb v nejkratších termínech, dodání náhradního vozu na dobu opravy, za specifických podmínek atd.

Nezapomeňme na dobré zabezpečení a pojištění

Odstrašující statistiky dopravních nehod a neradostné údaje o počtech odcizených motorových vozidel nevykazují žádná výraznější zlepšení. Stejně tak objasněnost krádeží se pohybuje na úrovni, se kterou nemůže být snad nikdo spokojen. Ročně je u nás odcizeno už tradičně okolo 25 tisíc motorových vozidel a zhruba třikrát tolik je hlášených vykradení motorových vozidel. Pokud se podaří ukradené vozidlo nalézt, bývá většinou poškozené nebo vykradené a uplatňování náhrady, i když se pachatel najde, není vůbec snadné. Proto má ochrana motorových vozidel stále větší význam.

Výrobci vestavěná zařízení vyžadovaná současnými předpisy, jako jsou imobilizéry a zámky řízení, nepředstavují pro zloděje prakticky žádnou překážku. Existují však tři druhy přídavných zabezpečovacích zařízení, které jsou účinnější a na ně také poskytují pojišťovny určité slevy. Je to:

* Leptání kódu VIN na skla, které komplikuje jejich použití "na náhradní díly", protože se dá snadno zjistit, že pocházejí z kradeného vozu, je nejlevnější, ale pojišťovny na ně poskytují také nejnižší slevu.

* Zámek řadicí páky, který patří mezi nejčastější zábrany, je poměrně velmi účinnou formou zajišťování automobilů proti krádeži, přijde na pět až deset tisíc a většinou se díky slevě na pojištění vyplatí už po dvou, nejpozději po třech letech. Určitou nevýhodou tohoto systému je, že se nedá aplikovat nebo není schválený výrobci na všechny typy vozidel. Informace o tom, zdali je možné vozidlo zabezpečit zámkem řadicí páky, každému zájemci ochotně poskytnou jak jeho výrobci, tak značkové servisy.

* Zatím nejúčinnější, ale také nejdražší způsob ochrany motorových vozidel před zloději jsou systémy rádiového či satelitního vyhledávání, které umožňují podle použitého systému rychle vyhledat odcizené vozidlo na území ČR nebo kdekoli v Evropě. Jejich návratnost je do tří let u velmi drahých automobilů.

Zejména u nových a zánovních automobilů, které jsme nekoupili na leasing či prostřednictvím jiné formy financování, u něhož je pojištění povinnou součástí smlouvy, ale za hotové, je výhodné a dnes už spíše nezbytné vozidlo náležitě pojistit také proti havárii nebo alespoň proti krádeži, živelním pohromám a vandalismu.

Pochmurné perspektivy

Perspektivy pro blížící se rok 2004 nejsou pro motoristy příliš růžové. Trh je vcelku nasycen, celosvětová inflace velí zvyšovat ceny nových automobilů, což se také v okolních zemích běžně děje. Naši prodejci už nemají příliš prostoru ani prostředků z marží, aby mohli udržet cenovou hladinu na současné úrovni. Je pravděpodobné, že ceny nových automobilů půjdou v příštím roce nahoru. Předem je signalizováno zvýšení cen pohonných hmot, pro některé motoristy se zvýší ceny pojištění, zdraží služby v důsledku změn v DPH a určitě dojde na další poplatky, které také nebudou nižší.

Motoristé a automobilová doprava jako jedna z nejčastěji využívaných "dojných krav" tuzemské ekonomiky to nebudou mít jednoduché. Je přitom otázkou, zdali musí dojít ke všem zdražením a zdali nejsou některá z nich tak trochu kontraproduktivní. Z očekávaných zisků mohou vzniknout pro státní kasu i neočekávané ztráty. Nebude to snadné.

Jedinou příjemnou zprávou tedy je, že nová auta budou opět výkonnější, bezpečnější, komfortnější, hospodárnější, s delší životností a s lepšími jízdními vlastnostmi. Teď už půjde jen o to, aby co nejvíc obyvatel i podniků a podnikatelů mělo potřebné ekonomické podmínky k využití bohaté nabídky. Aktuální stav prodeje na domácím automobilovém trhu, vyjadřující do jisté míry také současnou oblibu jednotlivých typů a změny, které nastaly ve srovnání s loňským rokem, je dobře patrný z přiložených tabulek.


 

Podklady: SDA a SAP


Nejprodávanější značky na českém trhu za období leden až září 2003 a za rok 2002

Nejprodávanější typy na českém trhu za období leden až září 2003 a za rok 2002

Nejprodávanější typy na českém trhu za období leden až září 2003 a za rok 2002

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13567930-prodeji-automobilu-se-letos-dari