Pro porovnání daňových systémů jednotlivých zemí obvykle slouží daňová kvóta, která vypovídá o daňovém zatížení a je vyjádřena jako podíl daňových odvodů na hrubém domácím produktu. Do takzvané složené daňové kvóty se zahrnují i odvody na sociální zabezpečení, protože mají bez ohledu na jejich název charakter daně a podle klasifikace OECD jsou mezi daně i řazeny. Vyšší daňové kvóty ovlivňují především důchodové daně (daň z příjmů právnických a fyzických osob), daně ze spotřeby (DPH) a odvody na sociální zabezpečení. Právě těmto ukazatelům jsme proto věnovali při srovnání největší pozornost.

Důchodové daně. Ve většině přistupujících zemí nepřesahuje v současné době daň z příjmů společností 30 % a je tak nižší než průměr EU a OECD. V pěti z osmi přistupujících zemí se očekává snížení daně z příjmů společností od roku 2004 a další snížení je plánováno v následujících letech. V České republice je pro rok 2004 plánována sazba daně z příjmů právnických osob ve výši 28 %, přičemž se počítá s jejím postupným snižováním až na hranici 24 % v roce 2006. "Za snižováním daní z příjmů společností v přistupujících státech jasně stojí snaha přilákat nové investice. Již nyní dochází k přesunu některých průmyslových oborů ze západoevropských do středoevropských a východoevropských zemí vzhledem k nižším nákladům - a daňová konkurenceschopnost je dalším stimulem," uvádí Chris Morgan, partner v EU Tax Group KPMG.

Nejnižší sazbu má z nově přistupujících zemí v současné době Estonsko, kde se za jistých okolností platí daň 0 %. Nejvyšší sazbu mezi přistupujícími zeměmi má Česká republika. Je třeba si ale uvědomit, že při posouzení daňového zatížení nehraje roli jen sazba daně, ale i základ daně, na který je příslušná sazba daně aplikována. V jednotlivých zemích se způsob zjištění daňového základu liší a může tedy srovnání daňového zatížení výrazně ovlivnit.

Ke snížení reálného daňového zatížení přispívá poskytování daňových pobídek, jako jsou mimořádné úlevy pro některé aktivity, daňové prázdniny pro vybrané investice a podobně.

Míra zdanění v oblasti daně z příjmů fyzických osob a odvodů na sociální zabezpečení se u přistupujících zemí výrazně liší. Některé země zdaňují osobní příjmy jednotnou daňovou sazbou, jiné, jako například Česká republika v případě daně z příjmů fyzických osob, uplatňují progresivní systém zdanění. Zdá se, že nejvíce jsou zatíženi maďarští daňoví poplatníci, neboť odvádějí 40 % ročního příjmu přesahujícího v přepočtu přibližně 5200 eur. Pro srovnání, nejvyšší mezní sazba daně činí v České republice 32 % a uplatní se z ročního příjmu přesahujícího 10 700 eur. Obecně lze říci, že odvody na sociální zabezpečení, zejména ty, které platí zaměstnavatelé, jsou poměrně vysoké. Naše republika patří v současné době k zemím s nejvyššími odvody na sociální zabezpečení.

Z některých druhů příjmů, jako jsou platby úroků, honorářů a dividend plynoucích ze zahraničí, se vybírá tzv. srážková daň u zdroje. Představu o výši sazeb této daně nabízí naše tabulka. V praxi mohou být sazby srážkové daně nižší, pokud příjemce platby sídlí v zemi, která má uzavřenu smlouvu o zamezení dvojího zdanění se zemí plátce.

Například dividendy plynoucí z nově přistupujících zemí do ostatních členských zemí Evropské unie ale nebudou za splnění určitých podmínek podléhat srážkové dani.

Daně ze spotřeby. V oblasti daně z přidané hodnoty postoupila harmonizace v rámci EU asi nejdále. Výrazné rozdíly proto nenalezneme ani u přistupujících států, které se v posledních letech snažily sladit národní úpravu DPH s předpisy EU.

Standardní sazba daně se u přistupujících států pohybuje v rozmezí mezi 18 až 25 % (Maďarsko má nejvyšší sazbu 25 %), což v zásadě odpovídá sazbám daně v členských státech EU. Pro vybrané druhy zboží a činnosti se uplatňují snížené daňové sazby, které mohou v souladu s předpisy EU existovat nejvýše dvě. Snížená sazba daně by v EU měla činit minimálně 5 %, standardní sazba minimálně 15 %. Výjimku z minimální hranice snížené sazby DPH bude moci do roku 2007 využívat Polsko, a to v podobě nulové sazby daně.

Daňové zatížení ovlivňují i další daně, například daň z nemovitostí nebo převodové daně. Způsob zdanění je u těchto daní v jednotlivých státech velmi individuální z hlediska toho, co je zdaňováno a jakým způsobem, a proto výše uvedené daně nebyly předmětem srovnání. Místní daně většina států nevybírá, výjimku nalezneme v Litvě a Maďarsku.


Výše daňových sazeb kandidátských zemí
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13567550-s-cim-jdeme-do-unie