Járu Cimrmana o chvilku předběhl na patentovém úřadě "nějaký Ressl". Aspoň mu to řekli na příslušném úřadě, když šel přihlásit patent lodního šroubu. S trochu rozporuplnými představami jsme proto hledali na Mezinárodním strojírenském veletrhu stánek společnosti MCAE System, kde byl vystaven nový lodní šroub. Vždyť co se tu dá ještě vymyslet? To však může říci jen laik.

K nenápadnému exponátu jsme se přes množství zájemců probojovávali jen stěží. Vynálezce Vratislav Perna si okamžik slávy dokázal vychutnat. Na své myšlence totiž pracoval již od roku 1973 a v 90. letech pak marně obcházel firmy a přesvědčoval je, aby mu pomohly s náklady na patentové řízení a s výrobou prototypu. Až v roce 2000 narazil na nadšence ze společnosti MCAE System. Ti dokázali využít poslední novinku americké firmy Stratasys, která umožňuje rychlou výrobu prototypů přímo z počítače. Digitální šroub byl zhmotněn na 3D tiskárně a během několika hodin pak odlit ze silikonu ve vakuové peci.

Nelineární rotační šroubový mechanismus, nesoucí označení Propeller, tak spatřil po 30 letech světlo světa. A na strojírenském veletrhu získal zlatou medaili Hospodářských novin. Experti ocenili původní technické řešení založené na principu urychleného výtoku kapaliny a plynulého zvyšování otáček. Voda proudí propellerem proměnnou rychlostí podle předem zvolené funkce.

Miloslava Drápelu, ředitele MCAE System, objev nadchl, takže souhlasil se spoluúčastí na nákladech patentového řízení ve světě. To, že jde o naprosto ojedinělé řešení, které skutečně nemá ve světě obdoby, potvrdily patentové úřady v Praze, Mnichově a Ženevě.

Vratislav Perna prozradil, že nápad dostal v souvislosti se studiem možností nových spalovacích motorů. Lodní šroub je tak vlastně v jeho plánech předstupněm mnohem významnějšího objevu. Společnost MCAE System založila s vynálezcem sdružení a doufá, že prodejem licence na výrobu tohoto lodního šroubu se jí nejen vrátí vynaložené prostředky, ale vydělá si i na další výzkum. Nové aplikace se přímo nabízejí: kompresory, turbíny, lodní pohony od skútru až po tanker, čerpadla, ventilátory, vývěvy, hnětače. První testy prototypu prokázaly, že lodní šroub je dvakrát účinnější a ekologičtější než ten klasický.
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13378650-zazracny-sroub