Agentura VOX působí na trhu vzdělávání již 10 let. Je jednou z nejznámějších a také největších českých firem v tomto oboru. Od roku 1997 je VOX držitelem známky "Czech Made" pro službu "Vzdělávání dospělých" a od roku 2000 držitelem certifikátu ISO 9001 u renomované firmy SGS Czech Republik. Majitelce firmy, paní Ing. Zdence Vostrovské, CSc. jsme položili několik otázek.

Jaká je pozice vaší agentury na českém trhu vzdělávacích a výcvikových služeb? Zaměřujete se na nějaký specifický tržní segment?

Jsme známi jako agentura, která se hodně přibližuje praxi. Abychom toho dosáhli v co nejvyšší míře, pozorně nasloucháme širokému spektru našich zákazníků. Jejich požadavky, postřehy a podněty pečlivě vyhodnocujeme a přizpůsobujeme jim naši nabídku. Pokud se zamyslíme nad trendy - znalostní ekonomika, učící se organizace - dojdeme k jednoznačnému závěru: učit se musíme všichni, tedy nejenom vyšší a střední management, ale i mistři a ostatní pracovníci. Jinak vzdělávání ztrácí pro podnik smysl. Jedině komplexní vzdělávání se zapojením všech přináší očekávané výsledky. A o těch vypovídají tato čísla:

V letech 1998 - 2001 bylo na otevřených kurzech včetně zakázkového vzdělávání téměř 35 000 účastníků. V loňském roce se našich vzdělávacích akcí zúčastnilo více než 10 000 klientů, což nás pasuje do pozice jedničky na trhu. Náš obrat progresivně roste, vloni činil 36 mil. Kč, průměrně máme 25 stálých pracovníků. Specifický tržní segment VOXu? Zaměřujeme se na organizace, skupiny, jednotlivce, prostě všechny, kteří chtějí zvýšit svoji výkonnost a úspěšnost. VOX chápeme a rozvíjíme jako živý organizmus, který je schopen se neustále učit, flexibilně a kreativně jednat, je schopen vývoje a regenerace.

Pohledem do vaší nabídky vzdělávacích aktivit si člověk uvědomí, jak široké spektrum služeb nabízíte. Jak se dá takový záběr zvládnout?

Pokusím se odpovědět ve zkratce - nejdříve jak a potom proč. Tedy jak: vše spočívá ve schopnosti neustále s jistým předstihem sledovat potřeby trhu, spolupracovat se špičkovými odborníky na různá témata, dokázat složit kvalitní lektorské týmy. Sečteno a podtrženo - po nocích studium odborných článků, inzerce, denního tisku, různých věstníků. Ve dne nesčetná jednání s lektory, schůzky s klienty (i z ryze obchodních schůzek si odnáším cenné poznatky o potřebách zákazníků), nikdy nekončící hledání, bouřlivé diskuse s kolegy vystřídané krátkou úlevou, která se dostaví po nalezení společné cesty.

K tomu je samozřejmě nutné kvalitní personální zázemí agentury. Mít kolem sebe lidi, kteří se nebojí prezentovat své názory, chtějí a umějí excelovat, ale i podřídit se v zájmu společné věci. Takové zázemí se nám podařilo vybudovat.

A nyní proč: V první řadě vycházím z poznatku, že vše je kruh. Kruh nelze uzavřít z fragmentů. Vznikne buď řada malých nespojitelných kroužků, nebo jen větší, či menší oblouky. Mohu být sebelepší odborník v daném oboru, když však nedokážu své zkušenosti a poznatky sdělit okolí, popřípadě je aplikovat v praxi, jsou k ničemu. Vždy jde o znalosti a dovednosti. Učební programy a projekty jsou pro nás něco podobného jako uzavřené kruhy. Musejí být dobře propojené z dílčích modulů. Musejí sahat od nových znalostí až ke změnám v praxi a výsledkům. Vzdělávání je smysluplné, rozvíjí-li osobnost komplexně. Pokud rozvíjíme jen část znalostí a dovedností, vzniká buď jakási nerovnováha, nebo tzv. zalepujeme nejzávažnější díry, tedy přicházíme de facto pozdě. Smyslem vzdělávání je vlastně těmto dírám předcházet a vzdělávat v předstihu osobnost člověka jako celek - v normativní, psychologické a v dalších oblastech. Jinak vzniknou jen ty zmíněné izolované kroužky, ostrůvky znalostí a ostrůvky dovedností.

Kvalita vzdělávání závisí na lektorech a jejich schopnostech realizovat aktivní výuku, která účastníky zatáhne do hry. Jak získáváte kvalitní lektory? Jak je vybíráte, prověřujete? Jak s nimi spolupracujete? Vyvíjíte nějaký tlak na jejich další růst?

Osobnost a práce lektora je alfou a omegou úspěšnosti každé vzdělávací akce. Naše lektorská databáze čítá více než 500 lektorů a trenérů ze širokého spektra oblastí. S řadou z nich VOX spolupracuje již pěknou řádku let. Vesměs se jedná o ověřené a zkušené lektory, kteří splňují veškeré předpoklady na kvalitního lektora, jak po stránce teoreticko-odborné, tak i praktických zkušeností z příslušné tématické oblastí. Kvalita lektora je pravidelně ověřována dle interních směrnic jakosti ISO 9001, v rámci kterých je VOX certifikován, kdy hodnocení lektora ze strany klientů je rozhodujícím kritériem další spolupráce s lektorem.

Nejlepším důkazem o kvalitě lektora je ohlas trhu na jeho lektorské působení. Je to například skutečnost, že se účastníci na jeho semináře vracejí. Nebo to, že klienti si na zakázkové kurzy přímo určitého lektora vyžádají.

Zpětná vazba k účinnosti vzdělávacích akcí - to je stálé téma vzdělávání. Jak zjišťujete zpětnou vazbu a jak se z ní učíte?

Okamžitou reakci na průběh akce, na množství a kvalitu předávaných informací a znalostí je možné zjistit na základě přímé zpětné vazby od účastníků kurzu, kteří na všech kurzech vyplňují hodnotící dotazník, dále hodnocením lektorů a u zakázkového vzdělávání ještě hodnocením zadavatele. Jak však s nimi účastníci naloží v praxi, to je otázka druhá. Většina zákazníků provádí vyhodnocení s jistým časovým odstupem a pak následuje vzájemná konzultace, včetně návrhu dalšího postupu. Při dlouhodobějším cyklu je na závěr tohoto cyklu navržen závěrečný workshop, ze kterého vzejdou další podněty k dalšímu prohlubování znalostí a dovedností.

Druhá cesta, jak získávat zpětnou vazbu, je co nejčastější osobní, spíše neformální styk s klienty. Preferuji obchodní vztahy partnerské, tedy maximálně otevřené. Klienty považuji za jednu velkou rodinu, kde se říká vše - jak pozitiva, tak negativa.

Máte nějaké mozkové centrum, nějaký tým znalých lidí, kteří by organizovali průzkumy potřeb vzdělávání a výcviku, sledovali světové trendy, shromažďovali znalosti, tvořili koncepce a učební podklady?

Součástí marketingové divize je i pracovník, který sleduje a mapuje současné, domácí i zahraniční trendy. Jeho poznatky jsou kolektivně posuzovány a na základě konkrétních podnětů je dále zpracovávají projektoví manažeři.

Konkrétním výstupem je např. aktivita VOX v oblasti e-learningového vzdělávání. Pochopení jeho filozofie, shromažďování dostupných informací v softwarové základně a následný vlastní vývoj konkrétních produktů.

Nabízíte své služby i zahraničním firmám působícím u nás?

Firmy, které si mohou dovolit firemní vzdělávání ve větším měřítku, jsou firmy, které mají zahraniční vlastníky. Referenční listina VOX je toho důkazem. V oblasti firemního vzdělávání se tedy dostává do popředí i otázka mezikulturních rozdílů (viz MŘ č. 6/2002, s. 36 - 41). Letos jsme například pro velkoobchodní řetězce vyvinuli vzdělávací projekt, kterým se tato problematika táhne v pozadí jako červená nit. Jde o nalezení společné řeči. Pokud se toto podaří, účinnost vzdělávání zaměstnanců se kvalitativně zvyšuje.

V čem spatřujete konkurenční výhodu vaší firmy? Jak ji chcete udržet?

Je to především znalost prostředí, neustálé porovnávání se s konkurenčními firmami, hledání nového, umění smířit se i s neúspěchem a poučit se z něj. Jsme flexibilní, rychle reagujeme na potřeby zákazníka a jsme schopni zajistit komplexnost ve vzdělávání, takže klienti nemusejí pracně vyhledávat specializované firmy a skládat je do mozaiky vzdělávací služby. Dokážeme respektovat firemní kulturu, široký lektorský tým dovoluje vybrat lektory, kteří vyhovují požadavkům zákazníka.

Velice si zakládám na tom, že jsem vybudovala firmu od základu. Je ryze česká, nemám ničí kapitál v zádech. Co si nevybojuji, nemám. Občas dostávám nabídky na odprodej. Zatím však na ně nereflektuji. Udržet se na trhu ano, samozřejmě co nejdéle, ale ne za každou cenu.

Ze zahraničí k nám pronikají myšlenky tohoto druhu: "Vzdělávání má lidem dělat radost. Jen tak může být účinné." Uplatňujete něco takového na vašich akcích?

Naši lektoři mají za úkol nejenom předat informace, ale v první řadě navázat s účastníky kontakt, vtáhnout je do děje, probudit skutečný zájem. Proto klademe důraz na výběr kvalitních lektorů, kteří toto dokážou. Učení bez zájmu žáka nepřinese nic. To věděl již Komenský. Schola ludus platí stále, pro děti i dospělé. O to je pak větší uspokojení z dobře vykonané práce.

Velice přísně dbám na interaktivní způsob předávání znalostí a dovedností. Lektor je partner, nikoliv nadřazený, neomylný nadčlověk. Radost přináší hlavně pocit konkrétního sebezdokonalení, zvýšení sebedůvěry. Také hravost a humor, jež jsou kořením života, mají v průběhu seminářů zelenou. Nečekejte ale na našich seminářích žádné estrády. Všeho s mírou. Humor, radost a hra musí být podřízeny účelu, který má být seminářem splněn. Ale na druhé straně, jako určitou protiváhu k intenzivnímu vzdělávání, pořádáme mimo rámec seminářů odlehčující akce, např. klientské večírky, či VOX klub.

Děkuji za rozhovor

Pavel Náhlovský

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-11595630-o-know-how-ve-vzdelavani-dospelych