Hrdinou tohoto dílu bude německý sociolog Max Weber, který v letech 1904–05 zveřejnil svou slavnou studii Protestantská etika a duch kapitalismu. Nepochyboval o tom, že kapitalismus existoval již ve starověké Číně, Indii nebo Babylonii. Všímal si však zároveň, že tento dávný způsob podnikání za účelem zisku se přece jen v něčem velmi podstatném odlišoval od kapitalismu, jak jej známe z novověku.

V antice i ve středověku nalezneme nepřeberné množství bezskrupulózních podnikavců, u nichž je jediným motivem ekonomického jednání dosáhnout maximálního zisku. Bez obtíží by naplňovali vše, co zahrnuje definice tvrdých podnikatelů. Něco podstatného jim však podle Weberova názoru chybělo. Byl to specifický kapitalistický étos – ono zvláštní ustrojení lidské mysli sdílené v moderní ekonomice podnikateli i zaměstnanci –, který dnes už pociťujeme jako natolik automatický, ba přirozený, že si jej ani příliš neuvědomujeme.

Dějiny mezi uspokojením potřeb a ziskem

Již Werner Sombart, velký Weberův současník a autor monumentálního několikasvazkového díla Das moderne Kapitalismus, si povšiml faktu, že pokrývání potřeb a zisk jsou dva velké leitmotivy, mezi nimiž se pohybují ekonomické dějiny. Rozhodující je, zda pro způsob a směr hospodářské činnosti jednotlivce je směrodatná míra osobní potřeby, anebo snaha o zisk nezávislá na jejím omezení. Na základě toho Weber rozlišuje tři formy ekonomické orientace jednotlivce, jež můžeme nalézt napříč lidskými dějinami od úsvitu věků až po současnost.

První je orientace vedená uspokojením potřeb. Jejím cílem je zachování kvality života v dané kultuře považované za slušnou a odpovídající. Je to étos, který nevede k převratné pracovní výkonnosti jednotlivce. Práce není alfou a omegou jeho života, a když své potřeby naplní, věnuje čas něčemu zábavnějšímu. Je to étos typický pro středověkou cechovní výrobu: „Tradiční postoj k životu, tradiční výše zisku, tradiční míra práce, tradiční způsob obchodování a vztahy k dělníkům a v podstatě i vztahy k tradičnímu okruhu zákazníků, ke způsobu jejich získávání a k odbytu,“ charakterizuje lakonicky Weber tuto orientaci ve svém eseji.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.