Vyřazené lodní kontejnery, maringotky, týpí, plovoucí chatky, stany či chýše v korunách stromů. K tomu zpravidla teplá voda ohřívaná solární energií, vlastní sauna, potok na chytání pstruhů nebo rovnou celý soukromý rybník. To je jen pár příkladů, jak může vypadat glamping − typ luxusního ubytování v přírodě s atmosférou naturální idylky. Přestože tento výraz foneticky připomíná kemping, tedy kempování, a tím pádem jeden z vůbec nejlevnějších způsobů trávení dovolené, za glamping a všechny jeho vymoženosti si člověk naopak připlatí. Například jedna noc v chatce na stromě v Česku vyjde na 4500 korun.

Kořeny glampingu, jehož název vznikl skloubením anglických výrazů glamour a camping, sahají hluboko do historie − do dob, kdy dopravu z místa na místo zajišťovali koně, velbloudi či jiná zvířata a panovníci na svých cestách vyžadovali veškerý komfort a zázemí v podobě vybavených luxusních stanů.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Z afrických a asijských destinací se současný rekreační trend rozšířil do Spojených států a dál do Evropy. Cílí především na klienty mladší a střední věkové kategorie, kteří vyhledávají únik od stereotypu běžné dovolené v hotelu či penzionu. Součástí pobytu je obvykle také "digitální" detox − vedle toho, že se glampeři vrací ke kořenům třeba vlastnoručním obstaráváním večeře prostřednictvím vlasce a prutu, nebývá součástí ubytování internetové připojení, natož televizor.

Divoká romantika a šampaňské

V Česku se glampingové objekty začaly objevovat přibližně před osmi lety, mezi tuzemské prvotiny patří například Dobčické rybníčky na jihu Čech, Tree Houses v Chotýšanech, Glamping Brdy a další. Koncept přírody all inclusive, kde nechybí romantika divočiny ani drahé šampaňské a snídaně až do postele, se rychle osvědčil a dnes si lze vybrat mezi desítkami glampingových objektů napříč republikou. Řada z nich je díky možnosti vytápění navíc v provozu celoročně, a tak k ničím nerušenému pozorování hvězd jako bonus přidává třeba i pohled na zasněženou krajinu z bezpečí vyhřátého týpí nebo parní kádě.

Pořídit glampingový projekt je mnohem levnější než koupit hotel nebo penzion. Maringotky se inzerují i za odvoz, chatky lze postavit za pár desítek tisíc korun.

"Čechy glamping oslovil jako netradiční typ kvalitního ubytování spojeného s krásnou přírodou. Jeho popularitě přispívá také charakter dnešní doby, kdy lidé vyhledávají soukromí a vyžadují, aby během pobytu nepotkali nikoho dalšího," vysvětluje Tomáš Pochop, jednatel marketingové agentury BPR a zakladatel projektu Glamping CZ, který glampingové pobyty zprostředkovává. Osobně se inspiroval v Africe, kam před propuknutím pandemie jeho společnost pořádala zájezdy. "Protože situace nepřeje cestování za hranice, rozhodli jsme se přenést koncept afrických safari stanů do Česka."

Přírodu má člověk v genech

Ubytování v lesních chatkách, týpí, mobilheimech či bunkru nabízí také český vyhledávač dovolené pro rodiny s dětmi Explorio.cz. Ten v posledních letech zazna­menává stále větší zájem o glamping. "Vybudovat glampingové zařízení je přitom často výrazně jednodušší a investičně méně náročné než nákup hotelu nebo penzionu," říká ředitel společnosti František Peterka. Například maringotky jsou k sehnání i za odvoz, proměna v luxusní ubikaci se s přehledem vejde do 200 tisíc korun.

Při budování glampingového objektu hraje rozhodující roli nápad a bezprostřední okolí vybrané lokality. "Není potřeba nutně cílit na turisticky atraktivní lokality, spíš naopak. Zároveň může glamping sloužit jako zajímavý doplněk jiného zařízení, kdy zvýší chuť hostů přijet opakovaně," říká Peterka.

"Z pohledu hostů je atraktivita glampingu jasná − hodnotí estetiku a originalitu konceptu, vztah k místu, kde se nachází. Vztah k přírodě prostě máme v genech a glampy jsou cesta, jak se na ni napojit. Tento typ zařízení může v současné sezoně excelovat," pokračuje Peterka. Podle jeho slov má odvětví šanci až na dvouciferný růst − stejně jako třeba sektor pronájmu dobře vybavených chalup či apartmánových domů. Nejvyšší potenciál aktuálně vidí v typu ubytování nabízeném v esteticky vydařených objektech, kde je zážitkem už jen samotné bydlení a kde není masa lidí. Výhodou je potom možnost navštívit nějakou další atrakci v okolí, kterou může být i zdánlivě na první pohled obyčejná věc jako cyklotrasa, naučná stezka, hora či přehrada.

Z lesa rovnou do města

Některé glampingové prvky ovšem nacházejí uplatnění i mimo režim přírodního ubytování a míří do měst, kam mají za úkol přinést právě trochu soukromí, pohodlí a izolace od dalších návštěvníků. Otevřené ohniště a stany do svého areálu zařadila na podzim například pražská gastronomická zóna Manifesto Market Florenc, v té se ale nyní kromě vyzvednutí občerstvení z okénka lidé nemohou zdržovat. "Doba, po kterou si je zákazníci mohli před Vánoci užít, byla poměrně krátká. Využití snad najdou v jarním a letním období," doufá marketingová ředitelka Manifesta Šárka Tošnarová.

Co se týče aktuálních glampingových trendů, převládá výstavba celoročně využitelných obydlí s přidruženým wellness zařízením, jako jsou sauny a horké lázně. A v neposlední řadě je potřeba myslet na to, aby ubytování vypadalo dobře na fotkách na sociálních sítích.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností odemykat placené články pro přátele.

Vyzkoušejte předplatné Ekonomu