Stačil jediný měsíc a globální trhy se otřásly v základech. Nepředvídatelné kroky americké ekonomické politiky poslaly index S&P 500 z rekordních maxim do více než 20procentního propadu. I když bylo nově vyhlášeno devadesátidenní celní příměří mezi USA a Čínou, nejistota přetrvává a cla platí pro dovoz z EU – a firmy jsou nuceny upravovat své strategie téměř v reálném čase.
„Nejkomplikovanější je se zorientovat ve více než častých změnách rozhodnutí ze strany USA a dohledat relevantní informace, pro který produkt v danou chvíli co platí,“ popisuje situaci na severoamerickém trhu Jan Hirsch, který v rámci společnosti Blanco působí jako seniorní manažer v oblasti strategického nákupu a ředitel globálního zásobování chemickými surovinami. „Nicméně dopad toho, co víme, je značný a počítá se v milionech dolarů. Je proto nutné na situaci zareagovat a přizpůsobit jí svou sourcingovou strategii. Některé ze surovin, které potřebujeme pro naši výrobu, musíme dovážet z Evropy či Asie, což celou situaci značně komplikuje.“
Německá společnost Blanco, která se zabývá výrobou a distribucí produktů určených pro práci s vodou v kuchyni, působí ve více než sto zemích, ze kterých pokrývá celosvětovou poptávku po kuchyňských dřezech a dalším vybavení moderní kuchyně.
Výroba silgranitových dřezů probíhá především v Sinsheimu, kde vzniká téměř polovina celkové produkce. Dalších přibližně 26 procent pak zajišťuje nejnovější výrobní závod společnosti, který se nachází v Česku v Havrani u Mostu. Potřeby severoamerického trhu pokrývá výrobní závod v kanadském Torontu, jehož podíl na celosvětové produkci se pohybuje okolo 27 procent.
„Více než čtyři pětiny produkce našeho výrobního závodu v Kanadě jsou pro trh ve Spojených státech amerických. Sklady některých surovin ale máme v USA, kde je i nakupujeme, a stejně tak tam pořizujeme i některé komponenty. Tím se dostáváme do situace, kdy podléháme clům obousměrně, a mnohdy i opakovaně,“ zdůrazňuje Hirsch.
Plánování nejde bez kvalitních dat a kontextu
Aby mohl ředitel globálního zásobování efektivně plánovat výrobu i logistiku materiálu a hotových produktů, potřeboval mít komplexní přehled – nejen o interních firemních datech, ale i o informacích z veřejně dostupných zdrojů. „Díky nástrojům, které nám poskytují systémy SAP, jsme i za současné situace schopni efektivně řídit a plánovat nejen logistiku včetně dodávek surovin, ale i výrobu a distribuci. Reporty, které jsme si dříve vytvářeli za pomocí složitých kontingenčních tabulek v Excelu mnohdy i několik dnů, dnes máme k dispozici díky řešení SAP Analytics Cloud. Stačí pár kliknutí a získáme dokonalý přehled, a to prakticky v reálném čase,“ popisuje změnu Hirsch.
Blanco GmbH + Co KG
Německá firma Blanco, která letos slaví sto let, vyrábí kuchyňská řešení pro práci s vodou a působí ve více než stovce zemí. Je součástí holdingu Blanc & Fisher se sídlem v Oberderdingenu a zaměstnává zhruba pětinu z celkových 7500 pracovníků skupiny.
Stěžejním produktem je systém Blanco Unit – modulární řešení, které kombinuje montážní rám, dřez, baterii s funkcemi jako sycení, filtrace či čištění vody a promyšlené nakládání s odpady. Montáž usnadňuje takzvaný lock systém.
Jakmile tedy zjistí, jakých komodit a v jaké míře se budou cla týkat, softwarové nástroje tato data okamžitě propojují s již existujícími informacemi o dodavatelích a cenách daných položek a vygenerují automatizované přehledy. „Protože se situace s cly neustále mění, mohu na ni díky tomu opravdu velmi rychle reagovat, vyhodnotit pomocí modelu finanční dopad nebo přínos nového řešení a pracovat na změně dodavatelského nebo distribučního řetězce – například projednat odstranění mezistupně v USA prostřednictvím trojstranné dohody mezi výrobcem a známým distributorem, kterému se tak rozšíří portfolio. Anebo, v případě hotových výrobků, které na tamní trh jedou přímo, dokladovat požadované země původu do třetí až čtvrté úrovně suroviny,“ osvětluje význam moderních technologií v současném byznysu Hirsch.
Jeho slova potvrzuje Vít Nohejl, který se v SAP zabývá prací s firemními daty a nástroji pro jejich propojení. „Práce s daty v Excelu – ať už jde o reportování, nebo plánování – je i dnes běžnou praxí v mnoha českých firmách. A nutno říct, že Excel toho opravdu zvládne hodně. Jenže v dnešní době, kdy firmy potřebují pracovat s komplexními daty rychle, přesně a ve velkém rozsahu, už často nestačí. Moderní podnikové nástroje pro analytiku a plánování představují úplně jiný potenciál využití dat – umožňují nejen okamžitou interpretaci dat a efektivní plánování napříč týmy a odděleními, ale přidávají i funkce jako pokročilé simulace a prediktivní scénáře. Díky nim mohou firmy modelovat různé varianty budoucího vývoje a hledat optimální řešení na základě skutečně relevantních dat,“ vysvětluje Nohejl.
Z jeho vlastní zkušenosti vyplývá, že největší podíl času na zpracování informací má příprava dat, většinou kolem 80 procent. Tvorba samotného reportu pak zabírá zbylých 20 procent. Zásadní je podle experta softwarové firmy sémantika, jinými slovy byznysový kontext. „Samotná data vám řeknou pouze polovinu příběhu. Abyste dokázali efektivně dělat analýzy různých scénářů budoucího vývoje a připravit se na jejich možné dopady na váš byznys, potřebujete takové interní systémy, které rozeznají, o jaká data jde, kdo je využívá, co ovlivní a jak se mohou za určitých podmínek měnit.“
Podstatnou roli hraje i propojení dat napříč firmou, které může proces vytváření predikcí a reportů zkrátit na absolutní minimum, přičemž systém reportů se může přizpůsobit každé firmě podle jejích potřeb. „Jednou z novinek v oblasti analytického reportingu, kterou podniky mohou využít už dnes, jsou předpřipravené datové objekty – vytvářené a spravované přímo SAP. Díky tomu, že aplikaci známe nejlépe, můžeme zajistit nejen jejich kvalitu a aktuálnost, ale také jejich snadnou dostupnost prostřednictvím přehledného datového katalogu. Datové objekty následně slouží jako modelovací vrstva pro reporty, které se u různých společností opakují, a tedy je není třeba vytvářet opakovaně,“ upřesňuje Nohejl. „Nasazení takového řešení je velmi rychlé – v principu stačí jen několik kliknutí myší. Když to hodně zjednoduším, stáhnete už vytvořený report a máte hotovo. Pokud chcete vytvářet cokoliv kreativního nad daty, jednoduše si stáhnete daný datový objekt a ten funguje.“
Rychlý přehled pro vyjednávání s dodavateli
Roli v samotném softwarovém řešení hraje i umělá inteligence. „Tyto nástroje jsou velmi flexibilní a umožňují nám rychlé a jednoduché vytváření nových pohledů na data, a to i s využitím AI. Ta nám usnadňuje orientaci ve velkém množství často ne zcela konzistentních dat či vytváření rychlých a přesných predikcí budoucího vývoje,“ doplňuje Hirsch. Osobním přínosem je pro něj zejména více času, který může věnovat jiným aktivitám.
„Výrazným způsobem se mi uvolnily ruce, nemusím se soustředit na samotné zpracování dat, která za mě vyhodnotí technika. Díky tomu se mohu věnovat jiným činnostem, v nichž už nepomůže,“ vysvětluje Hirsch.
Kromě nestabilní globální ekonomické situace řeší Blanco intenzivně i výzkum a vývoj, protože generační obměna u kuchyňského vybavení není tak rychlá, jako je tomu u spotřební elektroniky. Výrobci proto nemohou očekávat výrazný nárůst prodejů bez toho, aby průběžně docházelo k významným inovacím. V nedávné době firma Blanco uvedla na trh vodovodní baterie se senzorovým a bezdotykovým ovládáním, funkci automatického zastavení vody v případě nečinnosti a inteligentní regulaci teploty a proudu.
„Naše produkty i technologie neustále zdokonalujeme, abychom co nejlépe reagovali na potřeby zákazníků a zůstali díky inovacím konkurenceschopní. Velký úspěch slaví například vodovodní baterie s funkcí výdeje sycené vody nebo modely s okamžitým výdejem vroucí vody, které si získaly oblibu ve Skandinávii a zejména Velké Británii – tam jsou ideální například pro přípravu tradičního čaje,“ dodává Hirsch.
Text nevyjadřuje názor redakce
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.