Grandland, kdysi ještě s písmenem X v názvu, patřil k oblíbeným modelům Opelu. Středně velké SUV bodovalo vnitřním prostorem nebo naladěním podvozku. Zároveň už v první generaci bylo technicky příbuzné Peugeotu 3008. Tento recept se nezměnil ani v generaci druhé, která aktuálně přijíždí na český trh.
Jenže 3008 nebo 5008 abyste v novém Grandlandu pohledali. Stellantis to udělal vlastně docela šikovně, protože Opel umístil mezi oba peugeoty. 3008 hraje na notu SUV-kupé, 5008 je se sedmi místy plnohodnotné velké rodinné auto a Grandland má sice klasický tvar karoserie jako 5008, nicméně jen pět míst k sezení jako 3008. Nejde tak jen o „překabátěnou“ verzi jednoho z francouzských aut.
Technika je ale samozřejmě stejná, Grandland stojí na platformě STLA Medium, která je multienergetická. Za komplikovaným slovem se ukrývá fakt, že k pohonu auta může sloužit benzinový mildhybrid, benzinový plug-in hybrid s elektrickým dojezdem 87 km nebo elektromotor. Pod kapotou testovaného auta byl mildhybrid spojený s tříválcovou dvanáctistovkou dohromady s výkonem 100 kW. To u 1,6tunového SUV neslibuje kdovíjaké dynamické zážitky.
Odpovídá tomu i papírové zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 vteřiny, nicméně realita je nakonec pro Grandland pozitivnější než papírové předpoklady. Při rozjezdech hodně pomáhá elektromotor umístěný v šestistupňovém dvouspojkovém automatu, který se – při dostatečně nabité baterii – připomene třeba i ve stoupání nebo při předjíždění. A ještě jednu výhodu jeho přítomnost v SUV má, ve městě totiž zvládá snižovat spotřebu paliva.
Grandland umí při nižší zátěži, opět při dostatečně nabitém akumulátoru, využívat především elektrickou sílu a odpojit tak spalovací motor. Do šesti litrů se tak při přesunech po městě vejdete. Na dálnici samozřejmě spotřeba stoupá, k hranici sedmi litrů. Vzhledem k velikosti ale jde pořád o slušné hodnoty.
Co naopak leckoho nepotěší, to je adaptivní rekuperace pro dobíjení baterky, která ale nejde vypnout ani nějak přenastavit. Podvozek potěší poměrně komfortním, nikoliv ale vyloženě houpavým naladěním. Většinu českých nerovností zvládne přejet s grácií.
Opel Grandland 1.2 Turbo Hybrid
Středně velké SUV od Opelu je vůbec hlavně o pohodlí. Testovaná vyšší výbava GS má například v základu povedená ortopedická sedadla, kterým nechybí vyhřívání a za příplatek mohou mít i masážní strojek, ventilaci či elektrické ovládání. Příjemné je, že palubní deska plynule přecházející ve výplně dveří řidiče i spolujezdce obklopí. Netradiční jsou výdechy ventilace ne na krajích palubní desky, ale právě ve výplních dveří.
Naopak z estetického i funkčního hlediska nám vadil vyboulený volant, přes nějž se hůře ovládají tlačítka na něm. Ta jsou nicméně fyzická, Opel celkově vsadil na trochu „návrat ke klasice“. Na středovém panelu je třeba otočné ovládání hlasitosti audia a klimatizace a topení mají kolébkové přepínače pro nastavení teploty i intenzity větrání.
Samozřejmě ale nechybí ani dotykový displej, který má ve vyšší výbavě úhlopříčku 16 palců. Na designu menu a jednotlivých ikon je nejvíce znát příbuznost s Peugeotem, protože prakticky stejně vypadá i menu v 3008 a 5008. Na rozdíl od mnoha konkurentů je před řidičem jen úzký displej se základními informaci, které se přenášejí i na přední sklo přes průhledový displej. Ten je velmi přehledný a také příplatkový. V paketu za 45 tisíc korun.
Opel Grandland 1.2 Turbo Hybrid
Motor: mildhybridní přeplňovaný tříválec, pohon předních kol
Převodovka: šestistupňová, dvouspojková samočinná
Výkon: 100 kW / 136 k
Točivý moment: 230 Nm
Zrychlení: 10,2 s
Maximální rychlost: 202 km/h
Spotřeba: 5,5–5,6 l / 100 km
Cena od: 769 990 Kč
Rozvor náprav o délce 2784 mm pak napovídá, že vzadu rozhodně málo místa nebude. A skutečně ani před koleny, ani nad hlavou cestující rozhodně trpět nebudou. Kufr má objem 550 až 1645 litrů, jeho výhodou je pravidelný tvar a rovná ložná plocha po sklopení zadních opěradel.
Potenciální zákazníky možná překvapí pohled do ceníku. Základní mildhybridní Grandland přijde na 769 990 korun a solidně vybavený testovaný stupeň GS bez příplatků na 819 990 korun. To jsou na středně velké SUV velmi slušné hodnoty. Tím spíše, že vnější vzhled Opelu s čelní maskou pod jediným sklem se světly dává lehce futuristický nádech, takže třeba v měděné metalíze – ta se dodává bez příplatku – působí auto dražší, než ve skutečnosti je.