Hlavní evropská jachtařská sezona kopíruje tu tradiční „plážovou“. Největší zájem mezi milovníky moře o pronájem jachet ve středomořských destinacích je na termíny mezi červnem a zářím. Kdo si chce užít dovolenou na lodi, měl by ale s jejím hledáním a pronájmem začít nejlépe už na přelomu zimy a jara – tedy právě teď.

Na rozdíl od běžného cestování po souši je výlet na moře potřeba více plánovat. Plavba je méně flexibilní než třeba putování karavanem a je potřeba zvážit a rozhodnout spoustu věcí. „Je zásadní rozdíl, jestli už jste samostatný kapitán, nebo začátečník. Pokud kapitána v partě nemáte, nabídneme vám ho,“ konstatuje majitel společnosti Piňos Yacht Igor Piňos. „Pak je třeba vybrat destinaci, období, typ lodi (jednotrupová jachta nebo katamarán), zvolit si cenovou hladinu a nechat si dobře poradit od odborníků. Skutečných, ne provozovatelů e‑shopů, kteří o moři nic nevědí,“ dodává Piňos, který má jako jeden z mála Čechů na kontě téměř 140 námořních mil jako kapitán.

Důležité je znát předem počet lidí, kteří se plavby zúčastní. „Častým mýtem je, že když si pronajmu loď, mohu vyrazit na moře s libovolným počtem lidí. Kotvím například v Saint‑Tropez a tam za mnou přijede parta kamarádů, které bych rád svezl. Na lodi ale může během plavby být jen určitý počet lidí, pro který je loď schválena,“ vysvětluje travel designér Matouš Grund ze společnosti EliteVoyage. Pro neplánované pasažéry podle něj nemusí být dostatek záchranných vest, případně nabrat více pasažérů nepovolují bezpečnostní předpisy. Pokud posádka pravidla poruší, hrozí jí tučné pokuty.

Cestování jachtou není příliš flexibilní, ani pokud jde o itinerář. „Někteří klienti se domnívají, že když si loď pronajmou, mohou plout kamkoliv i mimo oznámený cestovní plán. V průběhu trasy je sice možné navštívit neplánovaně nějaké místo nebo realizovat menší zajížďku. Destinace vylodění ale musí zůstat obvykle stejná, protože tam již mohou čekat další klienti,“ dodává Grund.

Plavba za miliony

Stejně jako je nepřeberná škála nejrůznějších lodí, podobně velké je také rozpětí cen, na které cesta vyjde. Záleží na nárocích klientů. „Poslední léta ceny citelně vzrostly. Jsme schopni najít loď za něco málo nad tisíc eur za týden, za vyšší jednotky tisíc u velkých a nových katamaránů až po desítky i stovky tisíc eur u velkých luxusních motorových jachet,“ popisuje Piňos, mezi jehož klienty patří jak party studentů, tak nároční manažeři nebo podnikatelé.

Společnost EliteVoyage, která cílí spíš na movitější zákazníky z řad podnikatelů nebo sportovců, uvádí průměrný nájem plavidla kolem 80 tisíc eur za týden bez ohledu na destinaci. Má zkušenosti ale i s podstatně lukrativnějšími akcemi. „Nejdražším pronájmem byla jachta pro 20 lidí za 350 tisíc eur za týden,“ prozrazuje Grund. Za vyšší ceny podle něj dostávají klienti odpovídající luxus. „Pronajímáme obvykle motorové jachty okolo 30 až 100 metrů délky. Takové lodě mají až šest ložnic a cestovat spolu může až 20 pasažérů. Na palubě najdete kromě samotných kajut pro hosty také dostatek prostoru pro společné setkávání i jídelny, hosté mohou navštívit kino či posilovnu. Součástí lodě jsou také výtahy, aby byl pobyt co nejkomfortnější,“ popisuje.

Cena se odvíjí také od servisu souvisejícího s celou plavbou. Kdo vyhledá loď na některém ze specializovaných webů, fungujících na podobném principu jako třeba Booking.com pro ubytovací služby, většinu dalších náležitostí musí vyřídit sám. A to včetně otravného procházení stovek nabídek, kde se obyčejné „bárky“ mísí s lepšími plavidly. Naproti tomu zprostředkovatel typu EliteVoyage tak hledá loď na míru. „Spolupracujeme s celou cítí brokerů a hledáme ideální jachtu pro každého klienta individuálně. Pak jim předložíme několik variant na výběr,“ popisuje Grund.

Kdo se nechce starat ani o to, co bude během plavby dělat, může si nechat zpracovat od cestovní kanceláře také program. „Postaráme se o kompletní organizaci cesty. Od dopravy private jetem na nejbližší letiště po zajištění požadované gastronomie na palubě a všech věcí, které je potřeba na palubě mít. Není výjimkou, že klienti požadují konkrétní značky a ročníky vín a šampaňského,“ vysvětluje Grund. Lidé od EliteVoyage jsou pak posádce nepřetržitě k dispozici. „V minulosti jsme třeba řešili, že klient v lodní posilovně zjistil, že jsou v ní k dispozici jen příliš lehké činky. Na loď jsme mu tedy během cesty doručili těžší, aby si mohl zacvičit.“

Celý svět na dosah

Profesionální firmy zajišťující pronájmy jachet dnes prakticky nemají omezení ohledně destinací, které umí nabídnout. Na své si přijde zájemce o potápění v Karibiku, stejně jako někdo, kdo si vystačí s několika dny či týdny plavby ve Středozemním moři. Míst, kde je možné se na­lodit, je tam hodně a Piňos Yacht tam má kontakty. „Už delší dobu pozorujeme odklon od tradičního Chorvatska. U nás aktuálně vede Řecko a roste také zájem o exotické destinace, jako jsou Karibik, Thajsko nebo Polynésie,“ potvrzuje Piňos.

Mezi klienty EliteVoyage je jednoznačně nejpopulárnější Itálie. „Mezi nejoblíbenější trasy patří také plavby kolem řeckých a chorvatských ostrovů a kolem Sardinie a Korsiky,“ dodává Grund. V minulosti společnost dokonce zajišťovala i plavby kolem Velkého bariérového útesu v Austrálii. V nabídce jsou také možnosti, které ocení jen skuteční fajnšmekři. „Každý rok například spolupořádáme sledování kvalifikace Velké ceny formule 1 v Monaku z paluby luxusní jachty zakotvené na prestižní pozici přímo u závodní trati,“ říká travel designér.

Fantazii se tedy meze nekladou a na své si přijde jak milovník dobrodružství, který chce plavbu trávit aktivně, tak fanoušek lenošení na palubě či výprav za zábavou na pevninu.