Povinný návrat do kanceláře na pět dní v týdnu platí od začátku roku v řadě velkých amerických firem. Od technologické společnosti Amazon po banku JPMorgan a po nástupu nového prezidenta Donalda Trumpa i pro téměř tři miliony federálních úředníků. Tamní zaměstnavatelé věří, že jedině tak se zvedne celková produktivita a lidem se bude lépe spolupracovat. Ve vlně povinné docházky, která je už částečně cítit i v českých firmách, ale někteří američtí pracovníci našli způsoby, jak nařízení obcházet. A podniky si začínají uvědomovat, že mohou přijít o ty nejschopnější lidi.
Na kafe a pak domů
Poté co firmy nakázaly svým lidem chodit do kanceláří alespoň čtyři dny v týdnu, si u některých pracovníků všimly nového návyku. Povinný počet dní plní, ale jen naoko. Dorazí sice do práce, ale zdrží se jen na pár hodin, aby si jich všimli manažeři. Třeba si jen popovídají s kolegy, ale pak odcestují pracovat domů. Pro tento trend se na sociálních sítích zažil termín „coffee badging“, odkazující k faktu, že se lidé rychle staví v kanceláři, jen aby si pípli příchod zaměstnaneckou kartičkou (badge) a dali si kávu.
Podle údajů poskytovatele softwarů pro videokonference Owl Labs z loňského roku docházení jen na kávu praktikovalo 44 procent Američanů, kteří některé dny pracují z domova. Celkem 70 procent z nich v průzkumu přiznalo, že si obcházení povinných dnů v kanceláři všiml jejich šéf –, ale více než polovině z nich to nevadilo.
Někteří zaměstnavatelé ale tento styl práce netolerují. Zakročil proti tomu loni v létě například Amazon, který začal navyšovat počet povinných dní v kanceláři a od letošního ledna už požaduje docházku každý den v týdnu. Podle zpráv mezi zaměstnanci z komunikačního nástroje Slack, k nimž se dostal server Business Insider, začal loni interní systém upozorňovat manažery, jakmile někteří jejich zaměstnanci trávili v práci příliš málo času. A jako splněný den v kanceláři počítali návštěvu dlouhou alespoň dvě hodiny.
Ti nejlepší odejdou
Téměř tři čtvrtiny zaměstnanců Amazonu zároveň loni zvažovaly, že kvůli navyšování počtu dnů strávených v kanceláři odejdou jinam. Ukázal to anonymní nezávislý dotazník mezi pracovníky firmy, citovaný například časopisem Fortune.
Tuto náladu napříč firmami ale potvrzují i další průzkumy. Například z jednoho říjnového od výzkumné organizace Pew Research Center vyšlo, že by byla ochotná změnit práci téměř polovina Američanů, kteří byli doposud zvyklí pracovat alespoň den z domova, pokud by už tuto možnost neměli.
Je přitom pravděpodobné, že se odchody budou týkat těch nejschopnějších zaměstnanců. Touto otázkou se zabývala například studie Pittsburské univerzity z prosince 2024. Vědci v rámci ní zkoumali data ze sociální sítě LinkedIn o lidech, kteří byli zaměstnaní u firem obchodovaných na burze v rámci amerického akciového indexu S&P 500, tedy těch s největším tržním podílem v zemi. U těch podniků, které v minulosti omezily práci z domova, došlo dle výzkumníků k „abnormálně častým odchodům“. Nejčastěji se přitom po změně režimu rozhodli odejít zkušenější a produktivnější pracovníci.
Trump: "I don't think you can work from a home. Nobody is gonna work from home. They are gonna be going out, they're gonna play tennis, they're gonna play golf, they're gonna do a lot of things. They're not working." pic.twitter.com/aGE2VRqol7
— Aaron Rupar (@atrupar) February 11, 2025
Některé z amerických firem jsou si přitom tohoto možného následku vědomé. Jak informoval například deník The Wall Street Journal, korporace dělají v povinné docházce do kanceláře výjimky právě pro ty zaměstnance, kteří podávají nejlepší výkony. Netají se tím například tamní mobilní operátor AT&T, který též od začátku roku požaduje práci z kanceláře pět dní v týdnu.
Povinné docházení do kanceláří má zároveň zpravidla podle výzkumníků vliv i na ty pracovníky, kteří se rozhodnou zůstat. Podle jednoho z autorů zmíněné studie Marka Maa se z těchto lidí často stávají takzvaní quiet quitteři. Tedy lidé, kteří sice firmu neopustí, ale nepracují pro ni příliš angažovaně.
„Možná se snažím dělat úplné minimum, aby mě nevyhodili, ale pak se začnu dívat po nové práci. A jakmile najdu lepší pozici, odejdu,“ popsal odborník na management serveru CNBC. Podle Maa je nevyhnutelné, aby americké firmy alespoň v nějaké formě zachovaly alespoň jeden den home officu týdně.
Co s bytem pro nomáda
Masivní návrat pracovníků do kanceláří má i vliv na trh s realitami. Zatímco se některé firmy během pandemie zbavovaly části svých kancelářských kapacit, nyní je chtějí opět rozšířit. Jak ukázala například srpnová studie poskytovatele komerčních pronájmů CBRE mezi 225 americkými, kanadskými a latinskoamerickými firmami, chce v příštích třech letech zvětšit kanceláře 40 procent z nich – meziročně dvojnásobný počet. Nedostatkem prostoru trpí po Trumpově nařízení návratu do práce i veřejný sektor.
Častější dojíždění do kanceláře zároveň některé pracovníky nutí přemýšlet nad změnou bydliště. Například správci nemovitostí z měst Dallas či Atlanta oslovení serverem Business Insider potvrzují, že se lidé v posledních měsících častěji snaží prodat domy či byty na pláži, předměstí či v celkově tišších oblastech, které si pořídili během covidové pandemie s cílem mít klidné prostředí na práci na dálku. Nyní ale spíše vyhledávají bydlení v centru, aby to měli blíže do práce.