S rostoucím tlakem na využívání obnovitelných zdrojů energie, snižování uhlíkové stopy a také s rostoucími nároky klientů a obchodních partnerů na udržitelné produkty může ten, kdo se těmto změnám brání, nakonec prodělat. „Naši hlavní zákazníci jsou velmi orientovaní na udržitelnost. Připravujeme pro ně například analýzu uhlíkové stopy jejich produktů na denní bázi,“ říká Iva Prošková, manažerka udržitelnosti a systémové kvality v EDS Group, pod kterou spadají dvě tiskárny dodávající služby především na německý a západní trh.
Ze zkušenosti ví, že tamní zákazníci tento parametr zahrnují už do výběrových řízení. „Cena není jediným kritériem pro výběr dodavatele,“ potvrzuje Prošková. Vnímá přístup své firmy jako konkurenční výhodu, protože ho zvolila včas.
Podobnou zkušenost má i společnost Eurowag, která svými technologiemi zjednodušuje fungování firem v silniční dopravě napříč Evropou. „Udržitelnost je tím, čím se Eurowag liší od ostatních. Zajišťuje nám, že jsme byznysově i vnitřním fungováním připraveni na budoucnost,“ říká zakladatel a generální ředitel Martin Vohánka. Přidává další aspekt – tento přístup pomáhá firmě snáze lákat talentované zaměstnance, investory.
A samozřejmě zákazníky. „Otevírají se nám dveře k těm největším a nejkonzervativnějším, jako jsou dopravní firmy nebo výrobci kamionů, kteří nás přizvali ke spolupráci díky naší nabídce dekarbonizačních řešení. Vidí, že to myslíme vážně, a mohou na nás vsadit i do budoucna,“ potvrzuje Vohánka.
Jeho příklad z oboru podnikání, kde je snižování emisí a zavádění alternativních nízkouhlíkových paliv velkým tématem. Vohánka zmiňuje například hydrogenovaný rostlinný olej nebo bioLNG. Firma navíc vyvíjí produkty zvyšující efektivitu činnosti jejích zákazníků, včetně navigací, které vedou řidiče po ekologičtějších trasách.
Přes ESG k vyšší ziskovosti
Podle Davida Bečváře z CSO MTX Group, která na přechod k nízkoemisní ekonomice také vsadila a je v tom jedním z nejaktivnějších průmyslových holdingů v Česku, se právě díky tlaku na udržitelnost na trhu znovu rozdávají karty. „Vytvářejí se možnosti formovat nová pravidla a zároveň se otevírají příležitosti pro ty, kteří se dokážou přizpůsobit,“ vysvětluje.
Principy skryté pod již rozšířenou zkratkou ESG nejsou sice levné, v konečném důsledku však jejich dodržování může zvýšit ziskovost. „Zkušenosti ukazují, že firmy mohou dosáhnout udržitelnosti a zároveň zvýšit svou profitabilitu zavedením inovativních technologií a postupů, které snižují náklady na energie a zdroje a optimalizují procesy,“ říká David Janků, senior ESG consultant ve společnosti Frank Bold.
Příkladem optimalizace výrobního procesu, která snižuje ekologickou stopu, je zkušenost společnosti PPG, která vyrábí barvy a nátěry pod značkami jako Primalex, Balakryl a další. „Udržitelnost je klíčová jak pro logistiku, tak pro provoz. Pečlivě vyhodnocujeme přepravní trasy, druhy dopravy a obalů, abychom optimalizovali provoz a minimalizovali ekologickou stopu. To zahrnuje i zavádění různých opatření ve výrobě, jako například v Břasích, kde vyrábíme barvy s využitím materiálů z lokálních zdrojů. Kaolin dovážíme z nedaleké obce, čímž minimalizujeme potřebu dlouhých přeprav,“ říká Jan Šipan, obchodní ředitel PPG pro Česko, divize Architectural Coatings.
Firma také zdůrazňuje, že udržitelnost jejích produktů spočívá i v tom, že něco vydrží. „Prodlužování životnosti materiálů a jejich opětovné využití přispívá ke snižování odpadu, minimalizaci spotřeby zdrojů a snižování dopadu nátěrů na životní prostředí,“ vysvětluje Šipan. Dostatečně kvalitní barva se nemusí tak často přetírat, což šetří zdroje a snižuje uhlíkovou stopu spojenou s výrobou a aplikací. „Dále to snižuje požadavky na údržbu, čímž se minimalizuje spotřeba dalších materiálů a zdrojů,“ dodává ředitel.
Malé firmy půjdou za konzultanty
Otázkou je, co udělá povinný ESG reporting podle evropské směrnice. Postupně začne platit od příštího roku a v jednotlivých letech se bude vztahovat stále na širší okruh firem od těch největších až po ty nejmenší. Nutnost takto vykazovat svůj byznys ale automaticky neznamená, že všichni budou najednou ekologičtí. „Firmy jen musí zveřejňovat data o tom, jak se k udržitelnosti staví a jaké mají v této oblasti plány. Udržitelnost tedy je a nadále i bude konkurenční výhodou,“ vysvětluje Janků z Frank Bold.
Už teď je na každý pád potřeba připravit se na jisté výdaje. „Nefinanční reporting pro nás znamená náklady v řádu nižších milionů korun. Je třeba počítat také s náklady na správu ESG agendy vůči našim zákazníkům a dodavatelům i na konzultační služby, protože na řadu věcí potřebujete mít poradce,“ potvrzuje Bečvář.
Velké firmy už často na tuto oblast mají vlastní specialisty. Menší a střední si budou muset hledat externí poradce. „Velké korporace mohou mít v porovnání s menšími a středními firmami výhodu ve zdrojích a možnostech zaměstnat vlastní specialisty přímo na oblast ESG, nicméně mají také daleko více zákonných povinností než ty malé,“ uzavírá Janků.