Expanze českých e‑shopů do okolních zemí Evropské unie je složitý proces vyžadující důkladnou přípravu a strategické plánování. Pouhý překlad webových stránek a obchodních podmínek zdaleka nestačí.
Klíčovým aspektem zahraniční expanze e‑shopů je lokalizace webových stránek a jejich právní compliance. I když je spotřebitelské právo v EU do jisté míry sjednocené, členské státy mohou zavést přísnější regulace, než jaké vyplývají z evropských směrnic. Například požadavky na transparentnost cen, právo na odstoupení od smlouvy, záruční podmínky, způsob řešení reklamací a další mohou být v jednotlivých zemích odlišné a často přísnější.
Provozovatelé e‑shopů musí webové stránky a právní dokumenty nejen přeložit, ale také přizpůsobit specifickým požadavkům každého trhu a kogentním ustanovením místních zákonů, od nichž se nesmí v neprospěch spotřebitele odchýlit. Jen tak si zajistí důvěru a spokojenost zákazníků a předejdou právním problémům.
Co země, to jiná pravidla
Nejde přitom pouze o obchodní podmínky. Webové stránky musí obsahovat povinné předsmluvní informace a dokumenty, jejichž výčet i obsah se může v jednotlivých státech lišit. Velkou pozornost je třeba věnovat procesu uzavírání smluv přes internet a správnému nastavení obchodního košíku a všech zaškrtávacích políček, protože každá země může mít svá vlastní pravidla jejich přednastavování. Obchodní podmínky musí správně řešit všechny otázky ochrany spotřebitelů v souladu s interpretací příslušné země EU, nevylučovat jejich práva či nároky a obsahovat veškeré povinné smluvní náležitosti.
Expanze českých e‑shopů do zahraničí je náročná, ale potenciálně velmi výnosná. Vyžaduje připravenost přizpůsobit se místním podmínkám. Překlad webových stránek a dokumentů je jen špičkou ledovce.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat sortimentu prodávanému přes e‑shop. Například provozovatelé e‑shopů dodávající přímo konečným uživatelům v jiném členském státě elektrozařízení nebo baterie čelí specifickým regulačním požadavkům. V zemích EU jsou provozovatelé e‑shopů považováni za výrobce těchto výrobků, což s sebou nese řadu povinností. Tyto povinnosti plní v souladu s právními předpisy daného členského státu zpravidla zapojením do speciálních kolektivních systémů rozšířené odpovědnosti výrobců (EPR), kterým za následný zpětný odběr a využití těchto výrobků odvádějí recyklační příspěvky nebo jinou obdobnou platbu. Tyto náklady musí v řadě případů uvádět i na daňových dokladech, což je třeba zohlednit v nastavení e‑shopu.
Zákaznická podpora
V neposlední řadě je třeba zvážit zákaznickou podporu. Zákazníci často očekávají komunikaci v rodném jazyce a podporu odpovídající jejich kulturním zvyklostem, což může znamenat potřebu využití externích call center.
Od 28. června 2025 přitom budou mít e‑shopy, které nejsou mikropodniky, nové povinnosti vyplývající z evropských požadavků na přístupnost výrobků a služeb pro osoby se zdravotním a jiným funkčním omezením. Této legislativě budou muset přizpůsobit právě i služby zákaznické podpory (helpdesky, call centra a podobně).
Expanze českých e‑shopů do zahraničí je náročná, ale potenciálně velmi výnosná. Vyžaduje připravenost přizpůsobit se místním podmínkám. Překlad webových stránek a dokumentů je jen špičkou ledovce, skutečný úspěch totiž předpokládá detailní pochopení a respektování právních předpisů a specifik jednotlivých trhů.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petra Mirovská



