Vyrobit vlastními silami většinu ze sedmi tisíc součástek a ty pak poskládat dohromady tak, aby z nich vznikl špičkový klavír, trvá v královéhradecké továrně Petrof zhruba rok. Pak je potřeba hudební nástroj zabalit, odeslat často na opačný konec světa, což taky zabere pár měsíců. „Než se dostane k zákazníkovi a ten nám zaplatí, může to trvat i dva roky,“ popisuje šéfka firmy Zuzana Ceralová Petrofová specifikum a zároveň hlavní úskalí klavírního byznysu.
Problém řízení firmy s takovou setrvačností je nasnadě: těžko se reaguje na ekonomické turbulence, obzvlášť když přijdou nečekaně a trvají dlouho, tak jako tomu bylo v posledních několika letech. „Netrefujeme se do ekonomických cyklů,“ říká Petrofová.
Při vyprávění o byznysu rodinné firmy dělí příběh na dobu etap před covidem a po něm. Pandemie byla první velkou zkouškou podnikatelské improvizace; v roce 2020 se byznys skoro zastavil, v roce následujícím naopak poptávka trhala rekordy. Ještě větší komplikace přinesla válka na Ukrajině a související ekonomické potíže. Dramatické zdražování energií a materiálu dokonce donutilo Petrofovou k zásadní změně strategie: přesunu části výroby do levnější destinace, do Indonésie.
Zkušenosti s výrobou v Asii už máte, v Číně se několik let pod licencí montují některé levnější značky z portfolia firmy. Vlajková loď, nástroje značky Petrof, ale dosud vznikaly výhradně tady, v Hradci Králové. Co vás nakonec přimělo přesunout část produkce do levnější země?
Nebylo jednoduché jít po 160 letech výroby doma s naší značkou jinam. Většina konkurentů například z Německa to udělala už dávno, byli jsme se značkou Petrof jedni z posledních, kdo se bránil. Ekonomická situace v posledních letech ale nepřála koupěschopnosti lidí pro zbytné zboží, jako jsou hudební nástroje. Když se k tomu navíc přidaly vlivy jako energetická krize, zdražování materiálu a růst mezd, přestala výroba některých modelů dávat ekonomicky smysl. Museli jsme na to nějak reagovat. Jedna možnost byla zmenšovat se a zmenšovat, smířit se s nižšími prodeji, anebo někam expandovat.
Jak vám energetická krize a zdražení vstupů zvedly náklady?
Energie zdražily o čtvrtinu, a to jsme měli zafixováno. U dřeva ceny stouply o 60 a více procent, kovy byly jednu chvíli o 100 procent dražší. Do toho jsme v posledních letech zvyšovali mzdy zaměstnancům. Když to sečtete za poslední tři roky, abychom přežili, museli jsme zvýšit cenu produktů o třetinu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Němec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



