Desítky let hyzdily zanedbané a opuštěné areály někdejších fabrik či skladů širší centra českých měst. Firmy, jimž kdysi patřily, buď zkrachovaly, nebo se odstěhovaly do modernějších prostor. Ačkoliv se přímo nabízelo využít tisíce hektarů po celé republice k nové výstavbě, developeři dlouho sváděli marný boj s úřady.
Příklad? Třeba pražský Smíchov. Developer Luděk Sekyra bojoval o svůj – jak sám říká – životní projekt téměř patnáct let, než mohl na místě zdejšího nákladového nádraží začít stavět. Není to zdaleka ojedinělý případ, kdy byrokracie dlouho brzdila bytovou výstavbu.
V posledních letech se v mnoha případech situace změnila. V Praze, Brně i dalších českých městech se na nevzhledných rozvojových územích rozjela masivní výstavba. V příští dekádě na nich stavaři dokončí desítky tisíc bytů. A další projekty se rozjíždějí nebo jsou ve finální fázi příprav. Brownfieldy mají potenciál být jedním z klíčů k řešení české bytové krize.
Konec rozrůstání na poli
Pro developery mají brownfieldy velká pozitiva, ale také zápory. Většinou jde o lukrativní místa poblíž center měst, kde je o bydlení zájem, a byty se tam prodávají nejdráž. Zároveň ale zanedbané pozemky vyžadují náročnou přípravu. Ta může náklady na výstavbu pořádně prodražit.
„Obecně lze říci, že se náklady vyčištění území mohou pohybovat v jednotkách až v desítkách procent z celkových stavebních nákladů,“ odhaduje Štěpán Smrčka, ředitel developmentu společnosti PSN, která intenzivně pracuje na přeměně někdejší továrny Koh‑i‑Noor v pražských Vršovicích. Klíčové je, čemu dříve areály sloužily. Například bývalé sklady většinou stačí „jen“ zbourat. Na místech někdejší průmyslové výroby ale náklady skokově narůstají třeba kvůli nutnosti odstranit horní vrstvu kontaminované půdy.
V případě velkých brownfieldů může jít o stovky milionů. „V rámci tak velké plochy – jde o 66 až 70 hektarů – úroveň znečištění značně kolísá. Je třeba provádět opakované průzkumy. Bavíme se řádově o jednotkách miliard korun,“ počítá Mike Saran, ředitel společnosti Odien Group, která chystá výstavbu nové čtvrti na pozemcích někdejší fabriky Avia v pražských Letňanech.
V Praze se nyní připravuje výstavba 140 tisíc bytů. Více než dvě třetiny z nich vyrostou v bývalých průmyslových areálech.
Naopak pro města nese výstavba na brownfieldech samé výhody. Na rozdíl od projektů stavěných v „polích“ na periferii se většina průmyslových areálů nachází v širším centru města. Díky tomu není potřeba k nim stavět novou dopravní infrastrukturu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později