Ačkoli inflační vlna přinutila řadu lidí omezit spotřebu, na letní dovolenou si sáhnout nenechají. Odráží se to i ve finančních výsledcích rozhodující skupiny cestovních kanceláří. Většina z nich zaznamenala za loňský rok rekordní tržby a v řadě případů i zisky. První čísla naznačují, že letošek bude ještě lepší. Roste hlavně zájem o dovolenou u moře.
Lidé z cestovních kanceláří se shodují, že jde o pokračování trendu posledních sezon po covidové pandemii. Dovolenkáři mají stále na paměti, jaké to bylo, když nesměli za hranice, a proto si nyní cesty chtějí o to víc užít. Například Čedoku se již v předchozích sezonách podařilo překonat čísla z doby před pandemií. „U prodejů na letošní léto zaznamenáváme aktuálně nárůst přibližně o 30 procent proti loňskému roku,“ tvrdí mluvčí Kateřina Pavlíková.
Vyšší zájem potvrzují také údaje o kartových transakcích klientů České spořitelny. Objem útrat u cestovních kanceláří za období leden až duben meziročně vzrostl o 23 procent, zatímco celkově se v průměru zvedl pouze o 11 procent. „Cestovní kanceláře jsou jednou z mála kategorií, u kterých je růst objemu plateb výraznější než počet transakcí. Češi u nich utrácejí více než loni ve stejném období,“ potvrzuje analytička banky Tereza Hrtúsová.
Větší chuť Čechů cestovat dokládají také jejich rostoucí útraty v zahraničí. Objem i počet kartových transakcí u zahraničních obchodníků za leden až duben meziročně stoupl přibližně o třetinu. Rychle rostly také útraty za ubytování. V Rakousku, které je na začátku roku oblíbenou destinací pro lyžaře, snowboardisty či skialpinisty, stoupl úhrn plateb kartou za ubytování meziročně o 17 procent. Zhruba o 13 procent se zvedl také celkový objem výběrů z bankomatů v zahraničí.
Roste i zájem o letenky. „Je v průměru o deset procent vyšší než loni,“ říká ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal.
Při výběru dovolené jsou Češi konzervativní. Rádi se vracejí do míst, která důvěrně znají a kde byli spokojeni.
Češi chtějí do lepšího
Na rozdíl od předchozích let zájezdy s cestovními kancelářemi letos ani výrazně nezdražily. Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež říká, že ceny stouply meziročně o pět procent. „Díky silné konkurenci a nabídkám first moment si klient mohl a může vybrat často i levněji než loni,“ říká Papež.
Infografika
Průměrnou cenu prodaných zájezdů zvedala nejen inflace, ale také rostoucí zájem o dražší exotické destinace a poptávka Čechů po hotelích vyšší kategorie s kvalitnějšími službami. Třeba i za cenu zkrácení dovolené. Podle Papeže jde o celosvětový trend.
Výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Chaloupková přidává, že dříve se běžně prodávaly pobyty ve tří‑ a čtyřhvězdičkových hotelích u moře. Postupně se ale požadovaný standard zvyšuje. „Od roku 2022, tedy bezprostředně po covidu, se u leteckých zájezdů přesouvá poptávka k pětihvězdičkovým hotelům u moře. A to s all inclusive stravováním a dalšími doplňkovými službami za příplatek,“ říká. Mezi nimi jsou například privátní transfery z letiště, lepší pokoje nebo pokoje s výhledem na moře či volba sedadla v letadle.
Ohledně průměrné ceny za letošek bude jasněji až po sezoně, čeká se ještě na připočtení bilance last minute zájezdů. Loni se v cestovkách prodávaly týdenní pobyty letecky průměrně za 19 200 korun na osobu a autobusem za 11 400. V roce 2022 činila průměrná cena prodaných týdenních zájezdů 18 600 na osobu s leteckou dopravou a 9800 autobusem. „Čeští turisté dlouhodobě utrácejí v cestovních kancelářích a agenturách vyšší částky, než když dovolenou plánují sami. Důvodem je zejména nákup kompletního balíčku cestovních služeb,“ upozorňuje Chaloupková.
Konzervativní volba
Papež doplňuje, že Češi jsou při výběru letní dovolené hodně konzervativní. Rádi se vracejí do míst, která důvěrně znají a kde byli spokojeni. „Na špici se drží tradiční a prověřené destinace. Obecně je pro Čechy na dovolené nejdůležitější moře. Chtějí bydlet v hotelu, ideálně přímo na pláži, s all inclusive stravou, aby se už nemuseli o nic starat,“ potvrzuje Jan Bezděk, mluvčí skupiny DER Touristik, do níž patří Fischer či Exim Tours.
Mezi nejoblíbenější patří dlouhodobě Chorvatsko, Řecko, Španělsko, Itálie, Egypt a Bulharsko. Jen se čas od času mění jejich pořadí. Aktuálně je podle Chaloupkové nejprodávanější Řecko, následuje Španělsko. Oproti loňsku se v žebříčku oblíbenosti posunulo nahoru Turecko, patří mu třetí příčka. „Nové destinace se objevují jen tehdy, když některá cestovní kancelář zariskuje přímé letecké spojení. Jde například o Albánii či Azorské ostrovy,“ říká Papež.
Leteckou přepravu díky tomu začínají podle Pavlíkové z Čedoku místo aut částečně využívat i turisté do Chorvatska či Černé Hory. Z Prahy aerolinky v letní sezoně létají na tři chorvatská letiště. „Turisté vybírají pobyty v oblastech, kam přímé lety z Česka míří, tedy konkrétně kolem Splitu, Dubrovníku a Zadaru. Obecně je ale napříč Chorvatskem stále nejoblíbenější Istrie, ať už vlastní dopravou nebo zájezdovým autobusem,“ říká Pavlíková.
Češi nově jezdí do Chorvatska na kratší pobyty. Sezona se prodloužila, trvá od začátku května do konce října.
Přímé lety do Chorvatska přilákaly i novou klientelu. A mluvčí Čedoku dodává, že Češi nově jezdí do Chorvatska na kratší pobyty, například na prodloužené víkendy. Dovolenková sezona na Jadranu se navíc rozšiřuje i mimo prázdniny. „Nyní už obsazujeme běžně termíny od začátku května do konce října,“ říká Pavlíková. Podle Chaloupkové z AČCKA to platí i v jiných případech. Kam se dříve jezdilo na týdenní pobyt, se teď lidé vypraví i na čtyři až pět nocí. „Jde například o Egypt či Mallorku,“ říká.
Čím dříve, tím lépe
Klienti se podle zástupců cestovních kanceláří vrátili k nákupům dovolených v předstihu. „Nyní už máme více obsazených pokojů než loni. Zákazníci nakupují v režimu first minute, aby měli jistotu svého termínu, hotelu nebo typu pokoje,“ říká Pavlíková z Čedoku. Dříve oblíbená last minute nabídka je podle ní v posledních třech letech velmi omezená a cílí primárně na flexibilní cestovatele, kterým je jedno, kam nakonec pojedou.
Rostoucích nákupů s předstihem si všímají i prodejci letenek. „Zvyklosti z předcovidového období, kdy se vyplatilo čekat na nabídku dopravců na poslední chvíli, jsou pryč. Cestující vnímají, že letenka zakoupená dříve je levnější,“ říká Trejbal z portálu Letuška.cz. Po Evropě si podle něj letenky pořizují cestující s několikatýdenním předstihem a dálkové lety nakupují i měsíce před odletem.
Statistiky na Letuška.cz ukazují, že po Evropě se ceny letenek drží na nižších tisících korun. Při silné konkurenci na těchto trasách se meziročně zvedly o stokoruny. Ceny letenek mimo Evropu se drží na loňských úrovních, někde – například do USA – dokonce příchodem nových dopravců poklesly. „Nicméně na dálkových trasách se na podzim dá čekat přibližně desetiprocentní zvýšení cen. Nejspíš porostou i ceny v prémiových cestovních třídách. Další pohyby záleží na konkurenci na konkrétní lince a na zájmu o danou destinaci,“ vysvětluje Trejbal.
Infografika
Ve srovnání s předcovidovou dobou se nicméně ceny letenek zvýšily v průměru o polovinu. „Od roku 2019 proběhlo hned několik světových krizí. Vliv na ceny měl covid, válka na Ukrajině i inflace,“ upozorňuje Trejbal. V Česku je podle něj navíc situace umocněná tím, že tu není silný národní dopravce, který by tlačil na zahraniční konkurenci.
Česko láká stále více
Ačkoliv Češi jezdí stále více trávit dovolenou za hranice, nemá to vliv na turistiku po Česku, kde roste zájem zejména o ubytování v přírodě. Podle aktuálních dat za první čtvrtletí letošního roku přicestovalo do Česka ve srovnání se stejným obdobím 2023 více zahraničních turistů a vzrostl i počet domácích návštěvníků. Ředitel agentury CzechTourism František Reismüller odhaduje, že počet turistů půjde nahoru po celý rok.
Aktuální složení za první kvartál letošního roku je 53 ku 47 ve prospěch domácích cestovatelů. „Důvodem je fakt, že se ještě stále nevrátili turisté z některých důležitých zdrojových trhů, odkud přijížděli před covidem. Zejména se jedná o Rusko, Čínu, Koreu či USA,“ objasňuje Reismüller.
CzechTourism chce do země lákat právě návštěvníky ze vzdálenějších bonitních trhů. Přestože se čeští turisté nebojí utrácet a podle dat za rok 2022 jsou jejich výdaje za dovolenou vyšší, než byly v době před covidem, ti zahraniční podle dat utrácejí více.
Zásadní roli na tom, že cizinci opět více plní české hotely, restaurace a památky, hrají přímé lety ze vzdálených destinací. Pomohlo loňské spuštění linky z Tchaj‑wanu, podobný efekt může přinést obnovení přímého spojení s pevninskou Čínou, a to od června. „Už nyní pozorujeme, že z přímého leteckého spojení Praha–Dubaj profitují například naše lázně. Právě lázeňské resorty patří mezi často vyhledávané atrakce turisty z arabských zemí,“ uvádí Reismüller.
Po covidu se vrací i význam kongresové turistiky. Podle aktuálních dat mezinárodní kongresové asociace ICCA patří Praze celosvětově 6. místo na žebříčku měst, kde se konají tyto pracovní a profesní eventy. Česko jako celek obsadilo 19. pozici, což je historicky nejlepší umístění.