Před rokem odvolala Světová zdravotnická organizace globální stav zdravotní nouze vyhlášený v souvislosti s nemocí covid‑19. Se symptomy postpandemického stavu se však stále potýkají jednotlivci i obchodní společnosti. V byznysu je jedním z nich určitá marketingová zdráhavost. Výdaje na firemní marketing se dosud nevrátily na předcovidovou úroveň.
Podle mezinárodního výzkumu americké technologické a konzultantské společnosti Gartner představovaly vynaložené prostředky na vlastní propagaci v loňském roce 9,1 procenta celkových příjmů zkoumaných společností. V průměru tak došlo ke snížení o dva procentní body oproti období 2016 až 2020.
Snižování těchto rozpočtů může mít za následek ztrátu zájmu potenciálních zákazníků. Již průkopník automobilového byznysu Henry Ford v nadsázce tvrdil, že kdo přestane investovat do reklamy, aby ušetřil peníze, se chová stejně jako ten, kdo si zastaví hodinky, aby ušetřil čas.
Situace v Česku částečně odpovídá vývoji ve světě. I zdejší firmy v důsledku pandemie a vzápětí i vlivem energetické a inflační krize sáhly k výrazným úsporám. „Téměř dvěma třetinám by finanční rezervy vystačily maximálně na půl roku provozu. Že dojde k úsporám v oblasti marketingu, bylo predikovatelné, stejně jako omezení investic do rozvoje a modernizace,“ konstatuje Josef Jaroš, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a člen představenstva skupiny PKF APOGEO.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později