Před rokem odvolala Světová zdravotnická organizace globální stav zdravotní nouze vyhlášený v souvislosti s nemocí covid‑19. Se symptomy postpandemického stavu se však stále potýkají jednotlivci i obchodní společnosti. V byznysu je jedním z nich určitá marketingová zdráhavost. Výdaje na firemní marketing se dosud nevrátily na předcovidovou úroveň.

Podle mezinárodního výzkumu americké technologické a konzultantské společnosti Gartner představovaly vynaložené prostředky na vlastní propagaci v loňském roce 9,1 procenta celkových příjmů zkoumaných společností. V průměru tak došlo ke snížení o dva procentní body oproti období 2016 až 2020.

Snižování těchto rozpočtů může mít za následek ztrátu zájmu potenciálních zákazníků. Již průkopník automobilového byznysu Henry Ford v nadsázce tvrdil, že kdo přestane investovat do reklamy, aby ušetřil peníze, se chová stejně jako ten, kdo si zastaví hodinky, aby ušetřil čas.

Situace v Česku částečně odpovídá vývoji ve světě. I zdejší firmy v důsledku pandemie a vzápětí i vlivem energetické a inflační krize sáhly k výrazným úsporám. „Téměř dvěma třetinám by finanční rezervy vystačily maximálně na půl roku provozu. Že dojde k úsporám v oblasti marketingu, bylo predikovatelné, stejně jako omezení investic do rozvoje a modernizace,“ konstatuje Josef Jaroš, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a člen představenstva skupiny PKF APOGEO.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.