Před rokem odvolala Světová zdravotnická organizace globální stav zdravotní nouze vyhlášený v souvislosti s nemocí covid‑19. Se symptomy postpandemického stavu se však stále potýkají jednotlivci i obchodní společnosti. V byznysu je jedním z nich určitá marketingová zdráhavost. Výdaje na firemní marketing se dosud nevrátily na předcovidovou úroveň.
Podle mezinárodního výzkumu americké technologické a konzultantské společnosti Gartner představovaly vynaložené prostředky na vlastní propagaci v loňském roce 9,1 procenta celkových příjmů zkoumaných společností. V průměru tak došlo ke snížení o dva procentní body oproti období 2016 až 2020.
Snižování těchto rozpočtů může mít za následek ztrátu zájmu potenciálních zákazníků. Již průkopník automobilového byznysu Henry Ford v nadsázce tvrdil, že kdo přestane investovat do reklamy, aby ušetřil peníze, se chová stejně jako ten, kdo si zastaví hodinky, aby ušetřil čas.
Situace v Česku částečně odpovídá vývoji ve světě. I zdejší firmy v důsledku pandemie a vzápětí i vlivem energetické a inflační krize sáhly k výrazným úsporám. „Téměř dvěma třetinám by finanční rezervy vystačily maximálně na půl roku provozu. Že dojde k úsporám v oblasti marketingu, bylo predikovatelné, stejně jako omezení investic do rozvoje a modernizace,“ konstatuje Josef Jaroš, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a člen představenstva skupiny PKF APOGEO.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Beránek
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



