Autor těchto řádků patří k lidem, kteří jsou schopni, jen s mírnou nadsázkou řečeno, ztratit se i ve vlastním bytě. Moje orientace je prachmizerná, o čemž svědčí i oblíbený rodinný příběh, kterak jsem při snaze navštívit Ikeu na pražském Zličíně málem skončil v Plzni. Není divu, že jsem vždycky závistivě obdivoval ty, kteří přesně vědí, kde jsou a jak se dostat tam, kam chtějí. Svou neschopnost docílit toho samého už léta svádím na genetickou výbavu. Jenže jak ukazuje vědecký výzkum, celou tu dobu si lžu do kapsy. Daleko víc než dědičností jsou naše navigační schopnosti ovlivněny zkušenostmi, které jsme nabrali během svého života.

Naznačuje to mimo jiné čtyři roky stará práce Margherity Malanchiniové, vývojové psycholožky z Queen Mary University of London. Ta spolu s týmem svých kolegů porovnávala výkony více než 2600 identických a neidentických dvojčat při navigaci ve virtuálním prostředí. Snažila se tak zjistit, zda se navigační schopnosti dědí v rodinách. Ukázalo se, že orientační schopnosti jsou sice skutečně dědičné, jenže jen ve velmi malé míře. Největší vliv na výkonnost lidí mělo to, co genetici nazývají „nesdílené prostředí“ – tedy jedinečné zkušenosti, které každý člověk nasbírá během svého života. Podle Malanchiniové se tedy zdá, že dobrým navigátorem se člověk většinou nerodí, ale stává se jím.

Proč jsou Skandinávci dobrými navigátory

Jak mohou zkušenosti a další kulturní faktory ovlivňovat naši schopnost hledání cesty, ukázal zajímavý a velmi rozsáhlý experiment, který vedl Hugo Spiers, kognitivní neurovědec z University College London. Spiers a jeho kolegové ve spolupráci s telekomunikační společností T‑Mobile vyvinuli hru pro mobilní telefony a tablety Sea Hero Quest, ve které se hráči pohybují na lodi ve virtuálním prostředí a hledají řadu kontrolních bodů. Herní aplikace požádala účastníky o poskytnutí základních demografických údajů, což učinily téměř čtyři miliony lidí po celém světě.

Muži mají tendenci dosahovat v navigačních schopnostech lepších výsledků než ženy. Tento rozdíl je ale spíše otázkou kultury než vrozených schopností.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.