Představte si dva kamarády, kteří mají tak trochu romantickou představu, že budou mít e‑shop. O právní regulaci v e‑commerce vědí pramálo, což značně přispívá k představě hladké cesty k úspěchu. Nevědí, že e‑shopařina je tvrdá dřina se škálou okolností od brutálně konkurenčního prostředí přes drahé technologie až po přísné právní limity. Takových kamarádů je a bylo v českém podnikatelském prostředí dost, a tak po tučných letech přišla léta hubená a řada e‑shopů byla na prodej.

Aby to byl prodej úspěšný, je ovšem potřeba e‑shop opravdu vlastnit. Na rozdíl třeba od nemovitosti, jejíž vlastnictví je možné snadno ověřit v katastru, se dá vlastnictví softwaru nebo designu posoudit pouze kvalitou smluv.

První pomoc si zaslouží brand

Vlastnit e‑shop může znamenat více věcí – patřičná práva k doméně, značce, logu nebo ke zdrojovým kódům. Vlastnictví k nehmotným prvkům podnikání bývá trochu v mlze a provozovatelé e‑shopů v ní ztrácejí i hodně peněz. Preventivně toto všechno podchytit je levnější než pozdější akutní zásah.

V e‑commerce je duševní vlastnictví často to jediné nebo hlavní, co má ve firmě prodejní hodnotu. Investora bude zajímat nejen, kolik relevantních zásob je skladem, ale hlavně to, v jakém stavu je brand nebo třeba kvalita licencovaných služeb dodavatelů, zejména e‑shopového řešení nebo marketérů. Zkoumají se licence, zajištění mlčenlivosti a ochranné známky. Když toto není dopředu ošetřeno, preventivní ochrana se v případě hořícího problému dohání jen stěží a bývá to drahé. Cena za prodej takového e‑shopu bude nižší, než kdyby bylo duševní vlastnictví licencováno a chráněno správně.

Co si tedy pod duševním vlastnictvím e‑shopu představit a jak o skrytý poklad správně pečovat? V daném kontextu e‑shopů a start‑upů reprezentuje duševní vlastnictví kapitál, který definuje identitu a jedinečnost podniku v konkurenčním prostředí. Zahrnuje autorská práva, ochranné známky, patenty a další formy duševního vlastnictví, které chrání originální myšlenky, inovace a tvůrčí práci.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.