Představte si dva kamarády, kteří mají tak trochu romantickou představu, že budou mít e‑shop. O právní regulaci v e‑commerce vědí pramálo, což značně přispívá k představě hladké cesty k úspěchu. Nevědí, že e‑shopařina je tvrdá dřina se škálou okolností od brutálně konkurenčního prostředí přes drahé technologie až po přísné právní limity. Takových kamarádů je a bylo v českém podnikatelském prostředí dost, a tak po tučných letech přišla léta hubená a řada e‑shopů byla na prodej.
Aby to byl prodej úspěšný, je ovšem potřeba e‑shop opravdu vlastnit. Na rozdíl třeba od nemovitosti, jejíž vlastnictví je možné snadno ověřit v katastru, se dá vlastnictví softwaru nebo designu posoudit pouze kvalitou smluv.
První pomoc si zaslouží brand
Vlastnit e‑shop může znamenat více věcí – patřičná práva k doméně, značce, logu nebo ke zdrojovým kódům. Vlastnictví k nehmotným prvkům podnikání bývá trochu v mlze a provozovatelé e‑shopů v ní ztrácejí i hodně peněz. Preventivně toto všechno podchytit je levnější než pozdější akutní zásah.
V e‑commerce je duševní vlastnictví často to jediné nebo hlavní, co má ve firmě prodejní hodnotu. Investora bude zajímat nejen, kolik relevantních zásob je skladem, ale hlavně to, v jakém stavu je brand nebo třeba kvalita licencovaných služeb dodavatelů, zejména e‑shopového řešení nebo marketérů. Zkoumají se licence, zajištění mlčenlivosti a ochranné známky. Když toto není dopředu ošetřeno, preventivní ochrana se v případě hořícího problému dohání jen stěží a bývá to drahé. Cena za prodej takového e‑shopu bude nižší, než kdyby bylo duševní vlastnictví licencováno a chráněno správně.
Co si tedy pod duševním vlastnictvím e‑shopu představit a jak o skrytý poklad správně pečovat? V daném kontextu e‑shopů a start‑upů reprezentuje duševní vlastnictví kapitál, který definuje identitu a jedinečnost podniku v konkurenčním prostředí. Zahrnuje autorská práva, ochranné známky, patenty a další formy duševního vlastnictví, které chrání originální myšlenky, inovace a tvůrčí práci.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petra Stupková
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



