Přetahovaná o emisní normu Euro 7 je definitivně u konce. Extrémně přísné limity, které chtěla původně Evropská komise uvalit na výrobce automobilů, se podařilo změkčit. Stejně tak budou mít automobilky více času na přípravu na nová pravidla. V půlce března to odkývla většina poslanců Evropského parlamentu.
Slavit tak může Alexandr Vondra, jemuž se vytvořením široké koalice napříč politickými frakcemi podařilo dosáhnout na české poměry nevídaného úspěchu. Euforicky naladěný europoslanec však naznačuje, že jeden úspěch v souboji s bruselskou regulační mašinou mu nestačí. Hned po schválení nové verze normy Euro 7 vyhlásil další cíl. A tím má být zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory, který Brusel stanovil na rok 2035. Co to všechno bude znamenat pro automobilový průmysl, zásadní sektor evropské ekonomiky?
Pokud se zeptáte zástupců automobilek, obroušení hran Eura 7 jednoznačně vítají. Když původní návrh Evropská komise před několika lety zveřejnila, způsobilo to v centrálách největších výrobců aut skoro paniku. Euro 7 navázalo na už tak striktního předchůdce Euro 6 a kladlo na automobilky nároky hraničící s fyzikálními zákony. Emisní pravidla se sice nezabývala vypouštěním CO2, které řeší jiné normy, pořádně však našponovala požadavky na všechny další látky vypouštěné do ovzduší.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později