Roboti pracují ve skladech už delší dobu zcela běžně, ale až současný nástup umělé inteligence otevírá dveře pro vznik skladových systémů, které se samy rozvíjejí. Manipulační technika v podobě automaticky naváděných vozíků zprvu vyžadovala předem připravené (a pokud možno neměnné) trasy a operace, noví roboti dnes ve skladu mnohdy zastoupí lidskou sílu za ovládacími pákami vysokozdvižného vozíku. Třeba americká GXO Logistics na umělou inteligenci vsadila a její stroje teď není třeba před nasazením nijak zvlášť instruovat či programovat. A roboti vybavení umělou inteligencí se také při práci učí, podobně jako lidští pracovníci, a zlepšují tak svůj výkon.
Logistika je dnes stále víc spojena také s elektrifikací vozového parku. Baterii jako pohon mají nejen automatické i neautomatické vozíky ve skladech, ale i některé nákladní vozy převážející zboží po silnicích. V Evropské unii počet elektrických náklaďáků roste, za loňský rok jich přibylo téměř 5400. Průkopníky ekologického pohonu najdeme i v Česku, dodávková elektrická vozidla jsou vidět ve flotilách rozvážkových firem a těžké vozy si vyzkoušela řada významných dopravců – loni na podzim například Gebrüder Weiss testoval na českých silnicích elektrický tahač Volvo FM a Dachser nasadil v pravidelném provozu na přeshraniční přepravy mezi Českem a Německem elektrické vozidlo eActros od výrobce Mercedes‑Benz.
Z hlediska udržitelnosti ovšem není elektřina jako elektřina, záleží také na tom, jak se vyrábí. Za úplně nejčistší se sice označuje ta, kterou díky úsporám nebylo třeba vyrobit, nicméně hned vedle ní by měla stát energie vyrobená silou větru. V Německu se do transformace své spotřeby elektřiny opřela rázně skupina DHL – podle nové smlouvy s RWE Supply & Trading získá z větrných farem tolik zelené energie, že s ní pokryje 19 procent své spotřeby.
AI píše novou kapitolu v příběhu automatizace
Americký poskytovatel smluvní logistiky GXO Logistics zavádí ve svých skladech roboty řízené umělou inteligencí. Stroje se schopnostmi podobnými lidským umí zboží depaletizovat, označovat i repaletizovat a optimalizovat příjmové a výdajové procesy ve skladu. Protože roboti využívají umělou inteligenci, nevyžadují před implementací prakticky žádné instrukce ani nastavení. Sami se při práci trénují, čímž zlepšují svůj výkon s každým vychystáním. Nasazením robotů ve skladech zvyšuje GXO Logistics svou provozní efektivitu i bezpečnost a zároveň si uvolňuje skladové pracovníky. Ti se nyní mohou soustředit na činnosti s vyšší přidanou hodnotou. Přizpůsobivost robotů znamená, že je lze rychle nasadit do provozu v celé řadě logistických i průmyslových odvětví, ať samostatně, či jako komplexní řešení. Píše se tím další kapitola v příběhu automatizace dodavatelského řetězce. GXO Logistics při zavádění umělé inteligence spolupracuje se společností Dexterity, která se zabývá vývojem inteligentních robotů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později