Některá povolání zaniknou, náplň jiných se od základu promění. V souvislosti s postupným zaváděním umělé inteligence do průmyslu a služeb lze očekávat výrazné změny na trhu práce. Jak vyplynulo z celosvětového výzkumu společnosti PwC zveřejněného v lednu, čtvrtina ředitelů velkých korporací chce nahrazovat zaměstnance umělou inteligencí. Dopady na zaměstnanost očekávají ve větší míře šéfové mediálních firem, bank, pojišťoven a telekomunikačních společností. Zároveň téměř šedesát procent z nich počítá, že nasazením AI vzroste kvalita zboží a služeb. A začíná být patrný také vliv umělé inteligence na český pracovní trh.
Očekávání úspor se nemusí vyplnit
S úsporou až stovek pracovních míst počítá v důsledku nasazení umělé inteligence a automatizace ve svém novém plzeňském závodě společnost Panasonic. Zpočátku v něm vyráběla televize, ale postupně přešla na produkci tepelných čerpadel. Loni jich tam vyrobila 100 tisíc. Nyní staví nový závod s výrobní kapacitou až desetkrát větší.
Zatím Panasonic v Plzni využívá 25 robotů, kteří nahradili práci zhruba 65 lidí. „Naším cílem je mít v roce 2025 nasazeno 120 robotů, plně propojených prostřednictvím umělé inteligence,“ říká Jan Frána, manažer oddělení inovačních projektů. Nejde jen o snahu ušetřit, ale také o nutnost – kvalitní dělníci dlouhodobě chybí. To potvrzuje i ředitel personální agentury Grafton Recruitment Martin Malo: „Firmy k zavádění umělé inteligence motivuje vyprahlost trhu práce a skutečnost, že nejsou schopny nalézt potřebný počet pracovníků.“
Že využití AI sníží náklady, některé oslovené společnosti očekávají, ne vždy se však předpoklady naplní. „Projekty postavené na umělé inteligenci vyžadují experty, kteří technologie nadesignují a uvedou do ostrého provozu,“ upozorňuje Malo. Takové lidi nebude snadné najít, protože po nich v tuto chvíli pátrá celá řada firem. Když už se to podaří, může se paradoxně počet zaměstnanců zvýšit, jak se domnívá i Ondřej Tyleček, ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, kde umělou inteligenci běžně používají pro rešerše, generování hrubého textu nebo při postprodukci fotografií a videa. „Chystáme se najmout ještě více lidí, kteří dokážou využít AI ve své práci,“ podotýká.
Umělá inteligence zatím zůstává drahým řešením. Nemalá část českých firem nemá dost zdrojů kvůli nákladům z předešlých let.
S personálními změnami počítá Česká spořitelna. „Primární motivací pro zavádění AI sice není snižování počtu zaměstnanců, ale nedá se vyloučit, že zvyšování efektivity v důsledku použití umělé inteligence umožní převést část z nich na jinou práci,“ sdělil Ekonomu mluvčí Filip Hrubý.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později