Podle odhadů ministerstva školství mělo loni nastoupit do prvních tříd asi 118 tisíc prvňáků. Vybavit nového školáka, tedy koupit mu batoh, penál, věci na kreslení a další pomůcky, v některých školách i uniformy, vyjde klidně i na tři a půl až šest tisíc korun. Nejdražší položkou je batoh, dělá až polovinu nákladů. Rodiče nejen v Česku rádi sahají do sortimentu společnosti Topgal ze Šternberka u Olomouce, kterou před více než 30 lety založil někdejší učitel fyziky Radek Brynda.

„Na prvním stupni má 40 procent dětí batohy od nás. Na druhém je to kolem 30 procent,“ tvrdí zakladatel a šéf Topgalu. Nezávislá statistika k tomu není, v testu srovnávače Testino do top 10 pronikly tři výrobky Topgalu. Snem majitelů už na začátku podnikání bylo, aby se jeho výrobky staly synonymem pro školní batoh. Od té doby jich firma prodala asi dva miliony.

Od aktovek obloukem k aktovkám

Do roku 1993, kdy s prodejem obuvi a výrobou kožené galanterie Brynda začal, ještě dominovaly českému školství aktovky. Nosily se v ruce. „Jakmile přišel 90. rok, skončil jsem s učitelstvím, šel jsem dělat zedničinu a poté jsem si otevřel obchod s botami. Až pak přišla tahle příležitost. Začal jsem prodávat koženou galanterii a ono to šlo, lidi to chtěli. Pak se mě ptali, jestli nemáme něco pro děti do školy,“ vzpomíná.

V nabídce měl jen aktovky a v hovorech se zákazníky často slyšel, že by se jim víc líbily batohy, a aby měly alespoň dvě oddělené komory. Bryndu to inspirovalo a v roce 1998 firma představila svůj školní batoh.

Od té doby dala na trh množství variant, prodaly se jich tisíce, ale doba se mění, najednou aktovky – tedy batohy se zavíracím víkem – zase přišly do módy. „Po třiceti letech, co jsme celou filozofii měli postavenou na školních batozích, po nás zákazníci chtějí opět i aktovky. Asi 20 procent dětí má je,“ říká šéf.

Po třiceti letech, co jsme dělali batohy a celou filozofii jsme postavili na školních batozích, po nás zákazníci chtějí i aktovky.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.