Letos tomu bude čtyřicet let, co přišel na svět Renault Espace. Praotec sedmimístných rodinných přepravníků, zmenšený mikrobus, který hýčkal posádku komfortem osobního auta. Jeho příběh nebyl vždy úplně růžový, ale o to poučnější je pro současnou dobu.
Designér Fergus Pollock myšlenku velkého prostoru nabízel několika automobilkám, které ho odmítly jako podivínský. Stejně skeptické zůstaly, když se nápadu chopil právě Renault. První dvě generace díky tomu neměly konkurenci a prodalo se jich přes půl milionu.
Povzbuzeny tímto úspěchem se do nového žánru pustily i další značky, aby zjistily, že trh je příliš malý. Specifické výrobní postupy stály hodně peněz, ale aut se prodávalo málo a při jejich neatraktivním, účelovém pojetí se musely držet nízko i ceny a marže.
Zabudovaný skleníkový efekt
Když se k tomu po roce 2009 přidala regulace emisí CO2, pohádce byl konec. Jde totiž o ekvivalent spotřeby paliva, jenž odráží hmotnost a aerodynamiku. S těmi u mikrobusu nikdo nehne a nízké marže by nevydělaly na penále, jež za emise CO2 hrozilo.
Zadejte prosím platný e-mail.Tento e-mail je již použit. Zadejte jiný nebo se přihlaste
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.
Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.
Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:
Platba kartou
Rychlá online platba
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
[name_short][notes.note_1][notes.note_2]
Vybrané předplatné[name][notes.note_1].
[email]Přihlášený uživatel
[number]Platnost do: [valid.month]/[valid.year]
Upozornění 2 dny před automatickou obnovou předplatného
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s.
Odmítnout zasílání
Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získavat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem a službami, například:
Odkaz na stažení mobilní aplikace
Aktivační kód pro přístup k audioverzi obsahu
Informace o podstatných změnách a produktových novinkách
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.