Námořní dopravci letos zažili prudký sešup a vystřízlivění z předchozí bonanzy. Během pandemických let ceny v námořní přepravě, která zajišťuje většinu přesunu zboží po světě, vyletěly kvůli zablokovaným dodavatelským řetězcům až na desetinásobek. Loni a zejména letos se ale sazby zase prudce propadly, protože došlo ke zpomalení světového obchodu a tím i snížení poptávky po dálkové dopravě. Kvůli tomu se výrazně snížily i předchozí zisky hlavních rejdařů. Například gigant světového transportu Maersk proto propouští 10 tisíc zaměstnanců z více než 100 tisíc.
„Strmý pád cen námořní přepravy podpořila globální nestabilita, válka na Ukrajině, energická krize a inflace. To s sebou přineslo i neochotu domácností utrácet s přímým vlivem na poptávku po námořní přepravě a následně dopadem na celé dodavatelské řetězce,“ říká David Knobloch, jednatel spediční firmy NTG Air & Ocean.
Zklamání rejdařů ze špatných výsledků ještě násobí nadbytek nových kontejnerových lodí, které si objednali v období hojnosti, ale nyní pro ně není – a v příštích letech nejspíš ani nebude – dost využití. V současnosti je na hlavních trasách světového obchodu mezi Asií, severní Amerikou a Evropou podle analytické firmy Sea‑Intelligence zhruba o čtvrtinu víc kapacity než v roce 2019. Konzultační společnost Drewry odhaduje, že kvůli klesajícím cenám přepravy a nadbytku lodí se letos zisk největších rejdařů propadne o 80 procent na 43 miliard dolarů a příští rok se propadnou do ztráty kolem 15 miliard dolarů.
Slabá poptávka, příliš velké zásoby
Špatná zpráva pro rejdaře je ale dobrou zprávou pro spotřebitele. Snížení cen globální přepravy přispívá k zastavení zdražování zboží a snižování meziročního růstu inflace. Jeho tempo se v Česku dostalo z loňského vrcholu 18 procent pod deset procent. V Evropské unii klesla inflace v říjnu až na 3,6 procenta.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později