Námořní dopravci letos zažili prudký sešup a vystřízlivění z předchozí bonanzy. Během pandemických let ceny v námořní přepravě, která zajišťuje většinu přesunu zboží po světě, vyletěly kvůli zablokovaným dodavatelským řetězcům až na desetinásobek. Loni a zejména letos se ale sazby zase prudce propadly, protože došlo ke zpomalení světového obchodu a tím i snížení poptávky po dálkové dopravě. Kvůli tomu se výrazně snížily i předchozí zisky hlavních rejdařů. Například gigant světového transportu Maersk proto propouští 10 tisíc zaměstnanců z více než 100 tisíc.

„Strmý pád cen námořní přepravy podpořila globální nestabilita, válka na Ukrajině, energická krize a inflace. To s sebou přineslo i neochotu domácností utrácet s přímým vlivem na poptávku po námořní přepravě a následně dopadem na celé dodavatelské řetězce,“ říká David Knobloch, jednatel spediční firmy NTG Air & Ocean.

Zklamání rejdařů ze špatných výsledků ještě násobí nadbytek nových kontejnerových lodí, které si objednali v období hojnosti, ale nyní pro ně není – a v příštích letech nejspíš ani nebude – dost využití. V současnosti je na hlavních trasách světového obchodu mezi Asií, severní Amerikou a Evropou podle analytické firmy Sea‑Intelligence zhruba o čtvrtinu víc kapacity než v roce 2019. Konzultační společnost Drewry odhaduje, že kvůli klesajícím cenám přepravy a nadbytku lodí se letos zisk největších rejdařů propadne o 80 procent na 43 miliard dolarů a příští rok se propadnou do ztráty kolem 15 miliard dolarů.

Slabá poptávka, příliš velké zásoby

Špatná zpráva pro rejdaře je ale dobrou zprávou pro spotřebitele. Snížení cen globální přepravy přispívá k zastavení zdražování zboží a snižování meziročního růstu inflace. Jeho tempo se v Česku dostalo z loňského vrcholu 18 procent pod deset procent. V Evropské unii klesla inflace v říjnu až na 3,6 procenta.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67275690-mezinarodni-obchod-obzivne-az-koncem-pristiho-roku