Investice až půl miliardy eur, nová karosárna a upravená montážní linka nebo lakovna. Na výrobu čtvrté generace Škody Superb a sesterského Volkswagenu Passat deváté generace se v Bratislavě pečlivě připravovali. Tamní továrna Volkswagenu už sice nějakou dobu vyrábí velká SUV jako Audi Q7 nebo Porsche Cayenne, vlajková loď české automobilky má ale v její nabídce premiéru. Sériová výroba Superbu, zatím s karoserií kombi, odstartovala první prosincový den. Je to také vůbec poprvé, co se bude tento model dělat pro Evropu jinde než v Kvasinách.

„Ještě před několika týdny se v montážní hale vyráběl městský Volkswagen up!,“ připomněl na slavnostním zahájení sériové výroby Superbu předseda představenstva slovenské divize Volkswagenu Wolfram Kirchert. Pro automobilku, která se za socialismu jmenovala Bratislavské automobilové závody a VW ji koupil v roce 1991, to znamenalo nutnost již zmíněných rozsáhlých a nákladných úprav. Kirchert však klade důraz na to, že v areálu nemusela vyrůst žádná nová budova, všechno se povedlo integrovat do stávajících. To také nemalou částku uspořilo.

Podle zaměstnanců pomohl s přechodem z auta do města na velký manažerský vůz na pomezí střední a vyšší střední třídy fakt, že od října 2020 Slováci montovali SUV Škoda Karoq. To je přitom velikostně přesně mezi oběma modely, skok to tedy nebyl tak výrazný. Do Bratislavy se z Česka vozily již nalakované karoserie, ve slovenské metropoli k nim postavili podvozek a auto zkompletovali.

Mluvčí bratislavského závodu VW Lucia Kovarovič Makayová uvedla, že tamní továrna takto vyprodukovala do dnešních dnů na 65 tisíc Karoqů. Moc dalších už ale nepřidá. Montáž těchto vozů skončí ještě tento měsíc. Důvod je prostý, přesunutím Superbu z Kvasin do Bratislavy se okřídlenému šípu uvolnily výrobní kapacity, výpomoc tak již není potřeba.

850 tisíc
Tolik Superbů třetí generace vyrobila Škoda Auto od roku 2015.

Není to ale jediná změna, která Škodu Auto čeká. V létě se do Kvasin, na linku po Superbu, přestěhuje Octavia, která pro změnu v Mladé Boleslavi uvolní místo dalším elektromobilům. Celkem bude Škoda do roku 2026 vyrábět šest různých bateriových aut, byť třeba to nejmenší bude vyjíždět nikoliv z Česka, ale ze Španělska.

V nové karosárně

Asi největší změnou prošla kvůli výrobě Superbu karosárna. Budova samotná sice v areálu stála už dříve, nebyla však využívaná. To se mění až nyní, kdy je v ní na 562 moderních robotů a práce v ní je z 80 procent automatizovaná. „Maximální kapacita karosárny je 687 karoserií denně,“ říká její vedoucí Marian Karkuš. Poměr mezi Superbem s karoserií liftback či kombi, respektive Passatem s karoserií kombi je přitom variabilní a závisí na aktuální poptávce.

„Superb a Passat s karoserií kombi mají shodných 90 procent karosářských dílů,“ uvádí Karkuš. „Jiné jsou například víko kufru, kapota nebo blatníky,“ vypočítává. Karoserie Superbu ve verzi liftback a kombi jsou pak až po středový sloupek úplně stejné, jiná je jen zadní část. A přestože se skládají z rozdílného počtu dílů, zaměstnanci továrny obě vyrábějí ve stejném čase.

Aktuálně je karosárna podle Karkuše na 10 až 15 procentech své kapacity, té maximální by v třísměnném provozu měla dosáhnout někdy v prvním či druhém čtvrtletí roku 2024.

Omezená nabídka

Prozatím omezená výroba spolu s nutností zásobit automobily prodejce napříč Evropou a vykrývat tamtéž zákaznickou poptávku je důvodem, proč si sice český zákazník může Superb Combi objednat již teď, dostane ho ale až ve druhém čtvrtletí roku 2024.

Kombík je zatím dostupný jen s dvou­litrovým turbodieselem o výkonu 110 kW v kombinaci s dvouspojkovou automa­tickou převodovkou. Ceny začínají na 1,035 milionu korun.

Škoda Superb Combi je v Česku dostupná zatím jen s jediným naftovým motorem a za cenu od 1,035 milionu korun.

Další pohonná ústrojí, včetně plug‑in hybridu se stokilometrovým dojezdem nebo motorů v kombinaci s pohonem všech kol, přijdou do prodeje během příštího roku. Ve stejném období přibude do nabídky i liftback, jehož sériová výroba v Bratislavě odstartuje v prvním čtvrtletí. Na konci roku 2024 se pak začne vyrábět sportovně laděný model Sportline, naopak s terénním provedením Scout se nepočítá.

Pro Škodu je Superb z pohledu firemních zákazníků mimořádně důležitým automobilem. Z více než 850 tisíc vyrobených kusů třetí generace totiž až 89 procent aut koupily podniky. Tam pak většinou slouží jako služební auto. Zatímco liftback se stal bestsellerem v Turecku nebo Polsku, kombi pro změnu kupovali zákazníci v Německu nebo ve Velké Británii.

Číslo to navíc nemusí být konečné. Třetí Škoda Superb se bude ve středočeských Kvasinách dělat až do dubna. V té době skončí produkce kombíku, který si zákazníci ještě mohou objednávat.

Související