Po pádu železné opony a otevření hranic byli Češi žízniví po výpravách do nepoznaných zemí. Cestovní kanceláře se ovšem zaměřovaly převážně na poklidnou pobytovou dovolenou. Jednou z prvních, které vyvezly turisty už krátce po revoluci na dobrodružnější a aktivně laděné zájezdy, byla Adventura. Přes řadu kotrmelců funguje dodnes.

Tato cestovka vypravuje ročně zájezdy do více než stovky destinací po celém světě, mezi které patří cyklistika v Kyrgyzstánu, trekking v Patagonii, skialpinistické výpravy na Lofoty, „procházky“ mezi ledními medvědy v Arktidě nebo potápění se žraloky.

Firma pěti cestovatelů

Adventuru založilo pět cestovatelů‑dobrodruhů Jaroslav Lhota, Radim Hanuš, Petr Hlubuček (nejde o pražského politika obžalovaného v kauze Dozimetr), Tomáš Hyka a Miloš Podpěra, kterým se vesměs poda­řilo za komunismu dostat do divoké přírody východní Evropy, ale i středoasijských republik nebo Latinské Ameriky.

Zakladatelé zároveň fungovali ve své cestovce jako průvodci. S turisty začali jezdit nejdřív po Evropě a postupně přidávali další místa po světě. Ne vždy je ale měli úplně prošlapaná. „Například výpravu do Chile jsem si tehdy připravil z Česka, našli se čtyři zákazníci, absolvoval jsem pár lekcí španělštiny a vyrazili jsme. Když se jelo na klidnější zájezd za poznáním nebo turistikou a cesta byla dobře popsaná, dalo se to připravit tak, aby nedocházelo k nepříjemným překvapením. Do úplného neznáma jsme nejezdili,“ vypráví Podpěra.

Nepříjemná překvapení ale čekala na začínající podnikatele na začátku 90. let v Česku, například nedostatek telefonních linek. Adventura tehdy dostala výpověď z pronajatých kanceláří, našla si provizorní útočiště a sháněla nové prostory s pevným telefonem. Do toho se blížil velký cestovatelský veletrh v Brně a cestovka tam chtěla prezentovat svůj katalog zájezdů, což byl v časech „před internetem“ klíčový marketingový nástroj. Políčko pro kontaktní údaje cestovní kanceláře ovšem muselo zůstat nevyplněné. Nedlouho před veletrhem se podařilo najít kanceláře s nedostatkovými telefonními linkami, do katalogů se doplnily údaje, reklama se rozdala a zájemci o výpravy přibývali. „V tom okamžiku ale za námi přišli majitelé domu, kde jsme nově sídlili, ať se vystěhujeme, protože ho chtějí prodat. Jediné řešení bylo kvůli telefonnímu číslu a adrese dům koupit. Ovšem udělali jsme to přesně tak, jak se nemá,“ vzpomíná Lhota.

Zájem o aktivní dovolenou zase roste, stále významnější skupinu cestovatelů dnes tvoří senioři.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.