Po pádu železné opony a otevření hranic byli Češi žízniví po výpravách do nepoznaných zemí. Cestovní kanceláře se ovšem zaměřovaly převážně na poklidnou pobytovou dovolenou. Jednou z prvních, které vyvezly turisty už krátce po revoluci na dobrodružnější a aktivně laděné zájezdy, byla Adventura. Přes řadu kotrmelců funguje dodnes.

Tato cestovka vypravuje ročně zájezdy do více než stovky destinací po celém světě, mezi které patří cyklistika v Kyrgyzstánu, trekking v Patagonii, skialpinistické výpravy na Lofoty, „procházky“ mezi ledními medvědy v Arktidě nebo potápění se žraloky.

Firma pěti cestovatelů

Adventuru založilo pět cestovatelů‑dobrodruhů Jaroslav Lhota, Radim Hanuš, Petr Hlubuček (nejde o pražského politika obžalovaného v kauze Dozimetr), Tomáš Hyka a Miloš Podpěra, kterým se vesměs poda­řilo za komunismu dostat do divoké přírody východní Evropy, ale i středoasijských republik nebo Latinské Ameriky.

Zakladatelé zároveň fungovali ve své cestovce jako průvodci. S turisty začali jezdit nejdřív po Evropě a postupně přidávali další místa po světě. Ne vždy je ale měli úplně prošlapaná. „Například výpravu do Chile jsem si tehdy připravil z Česka, našli se čtyři zákazníci, absolvoval jsem pár lekcí španělštiny a vyrazili jsme. Když se jelo na klidnější zájezd za poznáním nebo turistikou a cesta byla dobře popsaná, dalo se to připravit tak, aby nedocházelo k nepříjemným překvapením. Do úplného neznáma jsme nejezdili,“ vypráví Podpěra.

Nepříjemná překvapení ale čekala na začínající podnikatele na začátku 90. let v Česku, například nedostatek telefonních linek. Adventura tehdy dostala výpověď z pronajatých kanceláří, našla si provizorní útočiště a sháněla nové prostory s pevným telefonem. Do toho se blížil velký cestovatelský veletrh v Brně a cestovka tam chtěla prezentovat svůj katalog zájezdů, což byl v časech „před internetem“ klíčový marketingový nástroj. Políčko pro kontaktní údaje cestovní kanceláře ovšem muselo zůstat nevyplněné. Nedlouho před veletrhem se podařilo najít kanceláře s nedostatkovými telefonními linkami, do katalogů se doplnily údaje, reklama se rozdala a zájemci o výpravy přibývali. „V tom okamžiku ale za námi přišli majitelé domu, kde jsme nově sídlili, ať se vystěhujeme, protože ho chtějí prodat. Jediné řešení bylo kvůli telefonnímu číslu a adrese dům koupit. Ovšem udělali jsme to přesně tak, jak se nemá,“ vzpomíná Lhota.

Zájem o aktivní dovolenou zase roste, stále významnější skupinu cestovatelů dnes tvoří senioři.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67258230-vozi-turisty-na-akcni-vypravy-po-celem-svete-nejvetsi-dobrodruzstvi-ale-cihalo-v-praze