Data jsou v době informační nejcennějším aktivem, a firmy se jich proto snaží sbírat co nejvíc. Mohou je využít třeba k tomu, aby nabídly klientům lepší produkty či zlepšily fungování podniků. Bankovní datoví experti – Petr Fabera z ČSOB, Jiří Kacerovský z Komerční banky a Lukáš Mazánek z Raiffeisenbank – se však při debatě na KPMG Data Festivalu, přednáškové akci věnované problematice využívání dat, shodli, že mít plný datový sklad nestačí. Je třeba zajistit, aby sesbíraná data byla dostatečně kvalitní. A lidé ve firmách navíc musí přesně vědět, k čemu jsou data potřeba.
V bankách mohou sloužit třeba k lepšímu zabezpečení transakcí či pro zajištění kybernetické bezpečnosti. Banky k tomu používají například okamžité údaje o využívání bankomatů nebo o chování konkrétního klienta. Zaměřují se na anomálie, které jim při odhalování podvodů mohou pomoci. „V boji proti kybernetické kriminalitě je důležitá datová kvalita. Pokud datům nerozumíme, nedokážeme je ani použít,“ říká Mazánek.
KPMG Data Festival, na kterém se letos podílelo 43 společností, ukázal, že zejména velké firmy si nutnost pořádku v sesbíraných datech uvědomují. Zakladatel festivalu a prorektor Vysoké školy ekonomické v Praze Ota Novotný však upozorňuje, že s rozšiřováním počtu firem, které datovou analýzu používají, přibývá – bohužel – i těch, jež mají v datech nepořádek. „Naším cílem je rozšířit dovednost ‚uklízet‘ v datech mezi co největší počet firem. Stejně jako se dříve rozšiřovalo používání samotné datové analytiky,“ říká Novotný.
Vedle spolehlivých čísel jsou důležité i datové vizualizace. Obrázek řekne víc než tisíc slov nebo tisíc čísel.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později