Málokterý festival lze označit za čisté bakchanálie, tedy nespoutanou oslavu plnou alkoholu, drog, zábavy i nahoty. Takovým je Burning Man neboli Hořící muž. Koná se v poušti Black Rock Desert asi tři hodiny jízdy od města Reno v Nevadě na přelomu srpna a září a každoročně ho navštíví více než 70 tisíc lidí. Festival si v posledních letech získal pověst zábavy pro miliardáře a manažery ze Silicon Valley nebo influencery, kteří začátkem září zaplní vyschlé dno pouštního jezera luxusními karavany, klimatizovanými stanovými kopulemi s otevřenými bary, a to hned vedle stanů běžných návštěvníků. Je to místo, kam nejlevnější vstupenka stojí 575 dolarů (asi 13 tisíc korun) a jiné i více než pětinásobek.
V tomto ročníku ale leccos z toho neplatilo. Zatímco v minulosti se musel návštěvník hodně snažit a využít všemožných konexí, aby se v předstihu k lístku dostal, letos například podle webu The San Francisco Standard bylo možné je pořídit několik týdnů před zahájením festivalu klidně i za 250 dolarů.
Utopeni v odpadcích
První věc je, že nedávné propouštění v technologickém průmyslu poškodilo cílovou klientelu Burning Mana. Technologičtí manažeři, kteří jeli na konci prázdnin vypustit páru do pouště, zkrátka chyběli. Tábory, kde přijímali většinově stálé zákazníky, musely letos ubytovat asi 70 procent nováčků, aby zaplnily kapacity. Další důvod nových poměrů festivalu je pak třeba hledat v klimatické krizi.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později