U vjezdu do průmyslového areálu nedaleko Havlíčkova Brodu stojí stroje, které připomínají něco mezi žlutým futuristickým vozíkem a lunárním modulem. „Výzdoba“ i zdejší továrna patří nenápadnému výrobci, který se už léta objevuje v žebříčku stovky nejlepších českých firem, který sestavuje vzdělávací společnost Comenius. Zakladatel a hlavní majitel havlíčkobrodského podniku Lubomír Dvořák před dvaceti lety rozjel specifický průmyslový segment – výrobu robustních, dálkově řízených sekaček pro prudké svahy. Většinu jich vyváží do desítek zemí po celém světě.

Od bagrování k sekačkám

Dvořák v mládí vystudoval strojařinu a nastoupil do výrobce traktorů Zetor. Krátce po sametové revoluci ale začal podnikat ve stavebnictví. Předpokládal, že se v zemi rozjede výstavba telekomunikačních sítí a další infrastruktury.

Dal do kupy všechny své peníze, půjčil si i od příbuzných a vyrazil do Velké Británie, kde si pořídil od tamního proslulého výrobce JCB použitý bagr. S ním pak začal pracovat na velkých stavbách. Postupně dokoupil řadu dalších strojů a stavební firma se slušně rozjela. Pak začal realizovat další nápad.

Dvořák pochází z venkova. Na pozemcích rodinného hospodářství neustále řešil, jak jednoduše posekat trávu ve svažitém a těžko přístupném terénu, kde se jinak používá křovinořez, kosa nebo traktor. S podobným problémem se potýkalo nejen mnoho dalších hospodářů, ale i měst, obcí a správců infrastruktury. Rozhodl se proto vyvinout svahovou sekačku, která poseká prakticky jakkoliv vysokou trávu.

Zhruba od přelomu milénia začal vyvíjet první prototypy a přizval k tomu i synovce Pavla Vondráčka, který je dnes šéfkonstruktérem a také menšinovým majitelem firmy. Tu Dvořák založil v roce 2004. Zlomovým momentem, kdy se pro to rozhodl, byla účast na rakouském veletrhu. Po něm ho oslovil americko‑britský výrobce sekaček pro sportovní a golfové trávníky Ransomes Jacobsen, s nímž se dohodl na spolupráci.

Náš zásadní patent se vztahuje na řešení podvozkové skupiny, respektive na „taneční krok“ kol sekaček.

Robot pod soláry

Na české robustní svahové sekačky Spider, které váží i přes půl tuny, se Dvořákovi podařilo získat řadu patentů. „Ten zásadní se vztahuje na řešení podvozkové skupiny, respektive – jak říkáme – na způsob tanečního kroku, kdy se všechna kola otáčejí stejným směrem. Díky tomu má sekačka tak skvělé vlastnosti při pohybu ve svahu,“ říká Dvořák.

V jeho továrně u Havlíčkova Brodu se tyto stroje nejen montují, ale vyrábí se tu i většina dílů. Sekačky stojí od 250 tisíc do 1,3 milionu korun, nejvýkonnější poseče až 8500 metrů čtverečních za hodinu a nahradí i přes deset pracovníků. Slouží zejména na sekání trávy ve svazích kolem silnic, dálnic a železnic, v parcích, na sportovištích, přehradách a hrázích. Převážně si je tak pořizují firmy, obce a různé státní nebo správní organizace. Patří mezi ně třeba Povodí Labe, Ředitelství silnic a dálnic, golfový klub v Monaku nebo město Rio de Janeiro.

Teď se chce Dvořák víc zaměřit i na solární parky. Spojil se při tom s pražskou společností Smaut Technology, která vyvinula řídicí navigační systém, a založili společnou firmu SNT – Spider New Technology. Pod ní prodávají autonomní sekačky, které umí samostatně jezdit pod fotovoltaickými panely.

Robot s hmotností kolem 350 kilogramů zatím smí kvůli bezpečnosti pracovat jen v ohrazených areálech bez lidí. To obvykle splňují právě solární parky, které se nyní v Česku značně rozšiřují. Využití je ale i v dalších uzavřených areálech. Prvním zákazníkem v Rakousku se stal správce rozvodných elektrických sítí. Cena robotické průmyslové sekačky je oproti klasické, člověkem na dálku řízené asi trojnásobná. Může ale pracovat celý den.

Se zelenou kartou na americký trh

Ročně Dvořákova firma vyrobí kolem 600 sekacích strojů, loni se její obrat přiblížil ke čtvrt miliardě korun a letos ji nejspíš překoná. Asi 80 procent strojů jde na vývoz, nejvíc do Japonska, kam směřuje zhruba šestina celkové produkce, následuje Velká Británie a Německo. V Japonsku sekačky slouží nejčastěji na sečení svahů mezi rýžovými poli, v Británii zase jezdí kolem dálnic a vodních kanálů nebo sekají vedlejší zarostlé plochy golfových hřišť.

Podnikatel nyní nechce kvůli vysokým nákladům expandovat na další trhy, ale spíš posílit na těch stávajících. Hlavně ve Spojených státech. „Je to ale hodně složitý trh, je těžké tam prosadit evropské výrobky, tak hledáme cesty, jak to vyřešit,“ říká.

Podle Dvořáka se situace ztížila zejména v poslední době. Prezident Joe Biden totiž pokračuje v politice svého předchůdce Donalda Trumpa nazývané také America First, kdy tlačí na to, aby Američané kupovali především zboží vyrobené na domácí půdě, a i s pomocí dotací silně prosazuje rozšiřování produkce v zemi.

„Teď Biden vydal zákon, že města mohou nakupovat jen americké výrobky, tak se nám snížil okruh zákazníků, což nám udělalo velkou čáru přes rozpočet. Hledáme proto cestu, jak dosáhnout toho, aby naše produkty dostaly status amerického výrobku,“ popisuje Dvořák s tím, že ho nyní nezíská, přestože v USA už přes deset let provozuje obchodní pobočku a platí tam daně.

Uvažuje proto, že zažádá o takzvanou zelenou kartu, která je předstupněm k získání amerického občanství. Další součástí plánu je, že začne sekačky montovat přímo v USA z komponent dovezených z Česka.

Tento plán chce realizovat i proto, že mu roste konkurence. Ve světě se prosazují značky jako RC Lawn Mower, Green Climber nebo Agria. Do oboru dálkově řízených svahových sekaček vstoupil i velký výrobce motorů a strojů, americká korporace Briggs & Stratton. Nejvíc konkurentů pochází právě z USA a také Velké Británie nebo Německa.

Svahové sekačky dalších výrobců se ale většinou pohybují po pásech, a nehodí se proto například do parků, protože při otáčení ničí trávníky. Konkurenci tak na hlavních trzích brzdí zmíněný patent české firmy na „taneční“ pojezd kol.

Do hotelnictví

Dvořák se nyní vedle výroby a řízení svého podniku věnuje také rekonstrukci zámečku v Kvaseticích nedaleko Havlíčkova Brodu, který mění na hotel. „To je teď můj velký koníček, na zámku trávíme spoustu času, řadu věcí si tam děláme sami. U zámku, kterému se snažíme vrátit původní podobu, je i velký park a také zahrada, kterou chceme využít pro pěstování zeleniny. Z ní pak budeme vařit v restauraci,“ plánuje.

Rekonstrukce se chýlí k závěru, nyní se dokončují pokoje a na podzim by tam chtěl Dvořák přivítat první hosty. Budou to nejen turisté, ale také dealeři jeho strojů, kteří do Česka přijíždějí na obchodní jednání. Šéf strojírenské firmy věří, že díky příjemnému prostředí v hotelu a dobrému jídlu posílí vzájemné vztahy, což prospěje jeho byznysu.

Související