Na pražském autosalonu v roce 1930 se zvědaví návštěvníci shlukli kolem velkolepého stánku kopřivnické automobilky Tatra, nejstarší a dnes mezi sběrateli pravděpodobně nejvíc ceněné československé značky. Firma ukázala na domácí půdě svou novinku, jedinečný luxusní model s dvanáctiválcovým motorem. Triumfu tehdejší techniky se mohlo rovnat jen málo zahraničních značek.

„Tehdy měly obdobné dvanáctiválce v sériové výrobě jen automobilky jako Rolls‑Royce nebo Maybach. Dodnes platí, že je to nejdražší sériově vyráběný vůz na území republiky, který se pyšnil mnoha revolučními technickými řešeními, s nimiž přicházel geniální konstruktér Hans Ledwinka,“ říká Pavel Kasík, odborník na značku Tatra a současně také sběratel nejvzácnějších kopřivnických automobilů.

Prezentovaný prototyp s plátěnou střechou tehdy učaroval také Heinrichu Schichtovi, jednomu z nejvýznamnějších průmyslníků první poloviny 20. století na území Československa. Komu by snad jméno nic neříkalo, stačí zmínit mýdlo s jelenem, kosmetiku Elida, olej Ceres a dnešní průmyslový gigant Unilever, jehož byla rodina Schichtů spoluzakladatelem. Jejich podnik v Československu se však po znárodnění přejmenoval na Severočeské tukové závody, později Setuzu. Německý velkoprůmyslník z Ústí nad Labem patřil k tehdejší vybrané společnosti a pro Ústecko byl podobně významný jako na Zlínsku Tomáš Baťa. Rodina Schichtů měla široký záběr – těžila uhlí, věnovala se bankovnictví, lodní dopravě, a dokonce jako první v Československu také propagaci zvukového filmu. A platila za mecenáše a sběratele umění i starožitností.

Tři životy slavného Schichtova kabrioletu

Schichtové auta milovali, ostatně v jednom období dokonce uvažovali o tom, že by auta jejich koncern vyráběl. Velmi exkluzivní Tatru, navíc v atraktivním provedení sportovní kabriolet, si Heinrich Schicht objednal u výrobce těsně po skončení v úvodu zmíněného pražského autosalonu.

Vůz v temně modrém laku, smetanovou plátěnou střechou a s iniciálami J. H. S. na dveřích, které zřejmě odkazovaly na jméno Schichtova syna Johanna, mu kopřivnická továrna dodala o rok později. „Schichtové měli vybraný vkus, o čemž vypovídá jak pořízení tohoto luxusního automobilu, tak i například stavba zámecké vily v ústeckém Vaňově, kde pořádali i koncerty, večírky a výstavy.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67227890-tatra-80-nejkrasnejsi-kabriolet-prvni-republiky