Na pražském autosalonu v roce 1930 se zvědaví návštěvníci shlukli kolem velkolepého stánku kopřivnické automobilky Tatra, nejstarší a dnes mezi sběrateli pravděpodobně nejvíc ceněné československé značky. Firma ukázala na domácí půdě svou novinku, jedinečný luxusní model s dvanáctiválcovým motorem. Triumfu tehdejší techniky se mohlo rovnat jen málo zahraničních značek.

„Tehdy měly obdobné dvanáctiválce v sériové výrobě jen automobilky jako Rolls‑Royce nebo Maybach. Dodnes platí, že je to nejdražší sériově vyráběný vůz na území republiky, který se pyšnil mnoha revolučními technickými řešeními, s nimiž přicházel geniální konstruktér Hans Ledwinka,“ říká Pavel Kasík, odborník na značku Tatra a současně také sběratel nejvzácnějších kopřivnických automobilů.

Prezentovaný prototyp s plátěnou střechou tehdy učaroval také Heinrichu Schichtovi, jednomu z nejvýznamnějších průmyslníků první poloviny 20. století na území Československa. Komu by snad jméno nic neříkalo, stačí zmínit mýdlo s jelenem, kosmetiku Elida, olej Ceres a dnešní průmyslový gigant Unilever, jehož byla rodina Schichtů spoluzakladatelem. Jejich podnik v Československu se však po znárodnění přejmenoval na Severočeské tukové závody, později Setuzu. Německý velkoprůmyslník z Ústí nad Labem patřil k tehdejší vybrané společnosti a pro Ústecko byl podobně významný jako na Zlínsku Tomáš Baťa. Rodina Schichtů měla široký záběr – těžila uhlí, věnovala se bankovnictví, lodní dopravě, a dokonce jako první v Československu také propagaci zvukového filmu. A platila za mecenáše a sběratele umění i starožitností.

Tři životy slavného Schichtova kabrioletu

Schichtové auta milovali, ostatně v jednom období dokonce uvažovali o tom, že by auta jejich koncern vyráběl. Velmi exkluzivní Tatru, navíc v atraktivním provedení sportovní kabriolet, si Heinrich Schicht objednal u výrobce těsně po skončení v úvodu zmíněného pražského autosalonu.

Vůz v temně modrém laku, smetanovou plátěnou střechou a s iniciálami J. H. S. na dveřích, které zřejmě odkazovaly na jméno Schichtova syna Johanna, mu kopřivnická továrna dodala o rok později. „Schichtové měli vybraný vkus, o čemž vypovídá jak pořízení tohoto luxusního automobilu, tak i například stavba zámecké vily v ústeckém Vaňově, kde pořádali i koncerty, večírky a výstavy.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.