Na pražském autosalonu v roce 1930 se zvědaví návštěvníci shlukli kolem velkolepého stánku kopřivnické automobilky Tatra, nejstarší a dnes mezi sběrateli pravděpodobně nejvíc ceněné československé značky. Firma ukázala na domácí půdě svou novinku, jedinečný luxusní model s dvanáctiválcovým motorem. Triumfu tehdejší techniky se mohlo rovnat jen málo zahraničních značek.
„Tehdy měly obdobné dvanáctiválce v sériové výrobě jen automobilky jako Rolls‑Royce nebo Maybach. Dodnes platí, že je to nejdražší sériově vyráběný vůz na území republiky, který se pyšnil mnoha revolučními technickými řešeními, s nimiž přicházel geniální konstruktér Hans Ledwinka,“ říká Pavel Kasík, odborník na značku Tatra a současně také sběratel nejvzácnějších kopřivnických automobilů.
Prezentovaný prototyp s plátěnou střechou tehdy učaroval také Heinrichu Schichtovi, jednomu z nejvýznamnějších průmyslníků první poloviny 20. století na území Československa. Komu by snad jméno nic neříkalo, stačí zmínit mýdlo s jelenem, kosmetiku Elida, olej Ceres a dnešní průmyslový gigant Unilever, jehož byla rodina Schichtů spoluzakladatelem. Jejich podnik v Československu se však po znárodnění přejmenoval na Severočeské tukové závody, později Setuzu. Německý velkoprůmyslník z Ústí nad Labem patřil k tehdejší vybrané společnosti a pro Ústecko byl podobně významný jako na Zlínsku Tomáš Baťa. Rodina Schichtů měla široký záběr – těžila uhlí, věnovala se bankovnictví, lodní dopravě, a dokonce jako první v Československu také propagaci zvukového filmu. A platila za mecenáše a sběratele umění i starožitností.
Tři životy slavného Schichtova kabrioletu
Schichtové auta milovali, ostatně v jednom období dokonce uvažovali o tom, že by auta jejich koncern vyráběl. Velmi exkluzivní Tatru, navíc v atraktivním provedení sportovní kabriolet, si Heinrich Schicht objednal u výrobce těsně po skončení v úvodu zmíněného pražského autosalonu.
Vůz v temně modrém laku, smetanovou plátěnou střechou a s iniciálami J. H. S. na dveřích, které zřejmě odkazovaly na jméno Schichtova syna Johanna, mu kopřivnická továrna dodala o rok později. „Schichtové měli vybraný vkus, o čemž vypovídá jak pořízení tohoto luxusního automobilu, tak i například stavba zámecké vily v ústeckém Vaňově, kde pořádali i koncerty, večírky a výstavy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později