V uplynulých třech letech rostly poštovní známky na ceně tempem až kolem 30 procent ročně. Alternativním typů investic, mezi nimiž zaujímají důležité místo, přeje i geopolitická a ekonomická nejistota a vysoká inflace. Jenže investování do známek si víc než u jiných aktiv žádá mít znalosti a zkušenosti.
Od koronavirové pandemie se do investic do známek vrhli i lidé, kteří do té doby tomuto způsobu ukládání peněz neholdovali. „Alternativní, nevšední investice se objevují vždy, když standardní finanční aktiva nenabízejí požadované výnosy. V minulosti, když byly úrokové sazby nízké, se doslova roztrhl pytel s nabídkou investic do korporátních dluhopisů, které nabízely výnosy okolo 7 až 10 procent ročně, když na spořicích účtech byly sazby kolem 1 až 2 procent ročně,“ vysvětluje finanční poradce skupiny Partners Lukáš Urbánek.
Dobře nakoupené známky byly ještě výkonnější než zmíněné dluhopisy. Navíc, když investor nakoupí některou z vyhledávaných rarit, nemusí se podle znalců obávat, že by ztratila na ceně v sebevětší krizi. Tím se známky liší od mnoha jiných typů investic. „Je prokázáno, že vzácné poštovní známky ochrání hodnotu peněz, jsou považovány za bezpečný přístav v době krizí a dlouhodobě se zhodnocují. Investorovi či sběrateli přináší pořízení vzácné známky i radost. Nabídka vzácných známek je omezená a od určité výše je s jejich vlastnictvím spojena prestiž,“ říká šéf riskmanagementu J&T Banky a sběratel známek Radoslav Míšek.
Podle dostupných odhadů celosvětově sbírá známky přes 20 milionů lidí. Investuje do nich i Warren Buffett a světově nejznámějším investičním sběratelem je Bill Gross. V roce 2018 se prodala stovka pokladů z jeho sbírky za více než 10 milionů dolarů, což představuje historický rekord v denních prodejích známek. V Česku mezi známé filatelisty patří bývalý prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák či podnikatel a výrobce domácího textilu Zdeněk Matějovský. A filatelii se věnuje i ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. „Baví mě estetika známek, stejně tak jako knih, které mám rád nejen kvůli obsahu, ale také jako artefakty, které fixují příběh v čase,“ říká.
Všichni tři zmínění Češi začali sbírat známky už v dětství. Hanák s Matějovským postupně spojili koníček s investicí. V Bartošově pojetí je filatelie spíš způsobem trávení volného času s rodinou. „Nesbírám historické známky ani je nenakupuji jako investici. Naposled jsem synovi Bertíkovi koupil ‚Red Race Car‘, které si vybral na poště. Je to výplatní samolepicí písmenová poštovní známka B z roku 2021 s autem Wikov 7/28 za 23 korun,“ vysvětluje ministr.
Nejlepší investice nabízí minulost
Známka s autem Wikov se zřejmě nikdy nestane raritou. Vyšla v příliš velkém nákladu. Ročně se na světě vydá zhruba 10 tisíc známek. Avšak investičně zajímavé jsou ty unikátní, jichž je k mání jen několik málo kusů. „Pokud dojde k tiskové chybě, to je věc, po které filatelisti jdou. Jenže dneska už tiskárny mají takové kvality, že se chyby neobjevují,“ upozorňuje předseda Svazu českých filatelistů Julius Cacka.
Známky nakupuje i ministr Ivan Bartoš. „Baví mě estetika známek,“ říká. Přirovnává je k artefaktům, které fixují příběh v čase.
Kusy s potenciálem zhodnotit v čase musí sběratel‑investor hledat především mezi starými známkami. „Zhruba pět procent emisí vydaných v dějinách filatelie má schopnost spolehlivě přitahovat poptávku i v dobách krizí a vždycky absorbuje obecné zvýšení ceny,“ popisuje znalec v oboru filatelie David Kopřiva, zakladatel Prestige Philately Club Prague. „Stabilní v trendech jsou anglické kolonie, dobrá Amerika a vzácné klasické známky z celého světa z poloviny 19. století,“ radí, kde hledat největší zhodnocení. Na českém trhu se ze stabilního růstu těší majitelé známek z období první republiky. (Přehled investičních jistot podle Davida Kopřivy.)
Někteří investoři teď se zájmem sledují ruský trh, kde kvůli konfliktu s Ukrajinou a různým omezením začaly ceny tamních rarit, stejně jako například mincí nebo medailí klesat. I takto vznikají investiční příležitosti. „Mezi známkami z Ruska a Sovětského svazu jsou významné rarity, známky zvláštní a vzácné, které v minulosti měly skutečně globální poptávku, šly dobře v Číně, v Americe, v Německu. Za poslední rok a půl ovšem nezdražily takovým způsobem jako ostatní filatelistické komodity,“ vysvětluje Kopřiva. Vzhledem k obtížné obchodovatelnosti očekává další zlevnění ruských známek. „V horizontu dvou let sám pro sebe začnu nakupovat ruské a sovětské známky v očekávání lepšího vývoje,“ dodává znalec, který se investicemi do známek zaobírá téměř tři desítky let.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Alžběta Vejvodová
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



