Ropa či nafta z Ruska dál proudí do světa, našla si způsob, jak překonat západní sankce. Surovinu vozí rostoucí tajuplná námořní flotila označovaná jako stínová nebo šedá. Čím déle tyto lodě vyplouvají na moře, tím více vyplouvají na povrch i informace o tom, kdo se na přepravě podílí a kdo na tom vydělává.
Evropské firmy zůstávají v byznysu
Než loni Rusko napadlo Ukrajinu, byla největším odběratelem ropy, která Moskvě zajišťuje značný přísun peněz, tedy i na zbraně, jednoznačně Evropa. Nyní jsou hlavními obchodními partnery Čína a Indie. Využívají výrazného snížení cen.
Evropská unie loni v prosinci zakázala dovoz ruské ropy po moři a spolu s dalšími velkými ekonomikami sdruženými ve skupině G7 zavedla cenový strop ve výši 60 dolarů za barel. Pokud je cena vyšší, firmy ze zmíněných zemí nesmí ruskou komoditu přepravovat, financovat či pojišťovat námořní dopravu, a to ani do třetích zemí. Po surové ropě pak letos v únoru následovalo podobné opatření Západu vůči Rusku nasměrované na rafinované ropné produkty.
Evropské firmy přitom vlastní největší flotilu tankerů a většina lodí se pojišťuje v Londýně. Pokud tedy jakýkoliv tanker míří i do země, která se neúčastní embarga, a veze náklad zakoupený za cenu přesahující strop, má velký problém získat pojištění, které je pro lodní byznys klíčové.
Rusko v této situaci podle Centra pro strategická a mezinárodní studia přikoupilo desítky starších tankerů a využívá služby oné stínové flotily, aby sankce různými způsoby obešlo.
Podle organizace World Economic Forum tyto lodě například vyrážejí na moře bez pojištění, vypínají povinné vysílače na sledování pohybu, falšují se dokumenty nebo se plavidlům jednoduše mění jména ke ztížení identifikace.
Vývoj cen starších tankerů (v mil. USD)
Podobné flotily v minulosti pomáhaly obcházet americké sankce uvalené na Írán nebo Venezuelu, tato nová ale funguje v mnohem větším měřítku. Podle analýzy výzkumné společnosti S&P Global Market Intelligence do ní patřilo koncem února 443 tankerů s tonáží větší než 10 tisíc tun. Celkový počet plavidel, která se do ní mohou nějakým způsobem počítat, se ale odhaduje na více než 1900, což je asi pětina světové flotily tankerů.
Celkově se na obcházení sankcí, které mají Rusku ztížit financování války, podílí až pětina světové flotily tankerů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později